Hvordan sover en baby?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.188 visninger
39 svar
0 synes godt om
6. december 2011

Madam Blå

Min lille pige på godt fem uger er lige begyndt at være meget vågen. Det er rigtig dejligt, men det resulterer i, at hun er vågen alt for længe, bliver overtræt og kan ikke finde ro.

Hvor meget skal sådan en sove i døgnet? Hvor meget sover/sov jeres?

Synes at jeg kan bruge en god time på at få hende til at sove, og så hun kan altid sove, når jeg prøver.. Det er bare et spørgsmål om tid. Derfor blev jeg lidt bekymret for, om hun måske slet ikke er træt, og at jeg læser hende forkert.. Og at jeg så bare tvinger hende til at sove..

Hvis en baby ikke er træt, kan de så sove? Og kan de overhovedet sove for meget når de er så små?

Hilsen Kristina

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. december 2011

Aagaard

Madam Blå skriver:

Min lille pige på godt fem uger er lige begyndt at være meget vågen. Det er rigtig dejligt, men det resulterer i, at hun er vågen alt for længe, bliver overtræt og kan ikke finde ro.

Synes at jeg kan bruge en god time på at få hende til at sove, og så hun kan altid sove, når jeg prøver.. Det er bare et spørgsmål om tid. Derfor blev jeg lidt bekymret for, om hun måske slet ikke er træt, og at jeg læser hende forkert.. Og at jeg så bare tvinger hende til at sove..

Hvis en baby ikke er træt, kan de så sove? Og kan de overhovedet sove for meget når de er så små?

Hilsen Kristina

Hej Søde :-)
Det er noget med en 16-18-20 timer i døgnet sådan nogle "skal" sove.
Jeg læste da milja var omkring 5 uger gammel at der sker noget med øjnene omkring 4-6 ugers alderen, de ser flere farver og synte ændre sig.

Måske er det det som sker for hende nu? Og at det derfor er svære at falde i søvn fordi man rigtig hurtigt bliver overtræt og mæt af alt det nye?

Anmeld

6. december 2011

Filippa & Liva

Dejligt at din pige er begyndt at være mere vågen.

Og det er jo helt normalt at de er mere vågne og bliver grebet af ting såsom lyset, mors og fars ansigter, lyde osv.

Mht. at sove og at være overtræt, så skete nøjagtig det samme her da Liva var omkring en måned (det sker stadig at hun bliver overtræt. ) og der kunne det også sagtens tage mig en time at få hende lagt til ro og falde i søvn.

Hvad tid putter du lillepigen i seng?

Anmeld

6. december 2011

Madam Blå

Aagaard skriver:

Hej Søde :-)
Det er noget med en 16-18-20 timer i døgnet sådan nogle "skal" sove.
Jeg læste da milja var omkring 5 uger gammel at der sker noget med øjnene omkring 4-6 ugers alderen, de ser flere farver og synte ændre sig.

Måske er det det som sker for hende nu? Og at det derfor er svære at falde i søvn fordi man rigtig hurtigt bliver overtræt og mæt af alt det nye?

Ja, det er garanteret det, der sker nu For hun kigger lystigt på ting med farver. Sikkert derfor, hun ikke kan finde ro.

Jeg må bare fortsætte med at prøve at få hende til at sove. Blev bare helt i tvivl om hun måske slet ikke var træt,og at jeg læste hende helt forkert. Men jeg skal vinde den kampmed søvnen

Halleluja strækvikle!

Anmeld

6. december 2011

Madam Blå

BigBabyWish skriver:

Dejligt at din pige er begyndt at være mere vågen.

Og det er jo helt normalt at de er mere vågne og bliver grebet af ting såsom lyset, mors og fars ansigter, lyde osv.

Mht. at sove og at være overtræt, så skete nøjagtig det samme her da Liva var omkring en måned (det sker stadig at hun bliver overtræt. ) og der kunne det også sagtens tage mig en time at få hende lagt til ro og falde i søvn.

Hvad tid putter du lillepigen i seng?

Ja, det er så dejligt Nyder at se hendes store brune øjne

Er glad for at høre, at det er ganske normalt. For når man sidder der i over to timer, så begynder man jo at tænke på, hvad man gør forkert. Men jeg fortsætter præcist på samme måde så

Jamen jeg putter hende ikke på noget fast tidspunkt om aftenen, endnu. Hun kommer i seng mellem 22-24. Afhængig af hvor træt hun er, og hvornår hun vågnede fra sit aften hvil Tror hun er for lille til at jeg kan lave en fast rytme med hende.. Glæder mig dog helt vildt til jeg kan det! Har i egentlig en fast rytme?

Anmeld

6. december 2011

Filippa & Liva

Madam Blå skriver:

Ja, det er så dejligt Nyder at se hendes store brune øjne

Er glad for at høre, at det er ganske normalt. For når man sidder der i over to timer, så begynder man jo at tænke på, hvad man gør forkert. Men jeg fortsætter præcist på samme måde så

Jamen jeg putter hende ikke på noget fast tidspunkt om aftenen, endnu. Hun kommer i seng mellem 22-24. Afhængig af hvor træt hun er, og hvornår hun vågnede fra sit aften hvil Tror hun er for lille til at jeg kan lave en fast rytme med hende.. Glæder mig dog helt vildt til jeg kan det! Har i egentlig en fast rytme?

Åh ja, de store øjne som kan kigge sådan på én ..

Det smelter jo bare hjerter!

Jamen her får hun nattøj på omkring kl. 20 om aftenen og så hygger hun og leger som regel lidt, enten med mor, far eller på legetæppet. Kl. 21 får hun sin "natflaske" og derefter bliver hun puttet i mine arme og falder som regel i søvn kl. 22, hvorefter hun sover frem til kl. 6-7 næste morgen.

Anmeld

6. december 2011

SussieThyssen

Madam Blå skriver:

Hilsen Kristina

Det er vigtigt at indarbejde en god rytme fra de er helt små mht søvnmønster.

Denne her rytme har jeg selv fulgt med mine 3 store poder.

Morgen: Vågne, ordnes, spise, hygge/lege, tør ble igen, ud og sove i barnevognen efter ca 1-1,5 time.

Formiddag: Vågne, ordnes, spise, hygge/lege, spise, tør ble, sove

Frokost/tidlig eftermiddag: Samme som ovenfor

Eftermiddag: Samme men her skal der kun en lille powenap til.

Aftenritual: Spise, hygge, bad og puttes i seng. Badet gør dem dejligt trætte, og lægger op til at nu er det aften og sengetid.
Kl halv 7-7 puttes den bette til natten, så får du en god rytme indbygget, som også fungerer når barnet bliver større og begynder at få rigtig mad, sådan at I kan få voksentid uden forstyrrelse fra barnet.

Når den lille vågner til natmad, så hold bleskift og amning/flaske i så dæmpet belysning som muligt, der skal ikke snakkes og leges, så barnet lærer, at om aftenen og natten sover man.
Der puttes med det samme igen, og lyset slukkes.
Det kan godt være hun ligger og øvler lidt, men så giver du bare sutten eller nussekluden og går igen.
De lærer hurtigt at der er forskel på morgen og aften og lærer hurtigt at sove igennem.

Kærligst
Sussie

Anmeld

6. december 2011

Bshizzle

SussieThyssen skriver:

Det er vigtigt at indarbejde en god rytme fra de er helt små mht søvnmønster.

Denne her rytme har jeg selv fulgt med mine 3 store poder.

Morgen: Vågne, ordnes, spise, hygge/lege, tør ble igen, ud og sove i barnevognen efter ca 1-1,5 time.

Formiddag: Vågne, ordnes, spise, hygge/lege, spise, tør ble, sove

Frokost/tidlig eftermiddag: Samme som ovenfor

Eftermiddag: Samme men her skal der kun en lille powenap til.

Aftenritual: Spise, hygge, bad og puttes i seng. Badet gør dem dejligt trætte, og lægger op til at nu er det aften og sengetid.
Kl halv 7-7 puttes den bette til natten, så får du en god rytme indbygget, som også fungerer når barnet bliver større og begynder at få rigtig mad, sådan at I kan få voksentid uden forstyrrelse fra barnet.

Når den lille vågner til natmad, så hold bleskift og amning/flaske i så dæmpet belysning som muligt, der skal ikke snakkes og leges, så barnet lærer, at om aftenen og natten sover man.
Der puttes med det samme igen, og lyset slukkes.
Det kan godt være hun ligger og øvler lidt, men så giver du bare sutten eller nussekluden og går igen.
De lærer hurtigt at der er forskel på morgen og aften og lærer hurtigt at sove igennem.

Kærligst
Sussie

... Fuld stændig det samme her..

Dog sover min på 7 uger fint og sover fuldstændig igennem on natten.
Jeg er så bare ikke så god til at ligge ham ud og sove om formiddagen, da det altid ender med at han falder i søvn mens vi hygger/putter i sofaen..
- Men helt sikkert.. de sover SÅ godt udenfor, og så er det jo rart med frisk luft.

Anmeld

6. december 2011

SussieThyssen

Bshizzle skriver:

... Fuld stændig det samme her..

Dog sover min på 7 uger fint og sover fuldstændig igennem on natten.
Jeg er så bare ikke så god til at ligge ham ud og sove om formiddagen, da det altid ender med at han falder i søvn mens vi hygger/putter i sofaen..
- Men helt sikkert.. de sover SÅ godt udenfor, og så er det jo rart med frisk luft.

Det er da flot at din trold sover igennem

Det gjorde mine nu også fra de var ca en uge..men det var også kæmpebabyer, som generelt var mere vågne og aktive fra starten, og derfor parate til at sove igennem om natten.
Jeg havde jo regnet med, at jeg skulle op en to-tre gange..men næ nej..de fik deres sidste måltid omkring kl 22 og sov så til halv 7 næste morgen...forbløffende.
Og de var omkring 6 uger da de sov igennem fra ca kl 19 til halv 7 næste morgen.
Så i den retning, har jeg nok været temmeligt forkælet

Anmeld

6. december 2011

Bshizzle

SussieThyssen skriver:

Det er da flot at din trold sover igennem

Det gjorde mine nu også fra de var ca en uge..men det var også kæmpebabyer, som generelt var mere vågne og aktive fra starten, og derfor parate til at sove igennem om natten.
Jeg havde jo regnet med, at jeg skulle op en to-tre gange..men næ nej..de fik deres sidste måltid omkring kl 22 og sov så til halv 7 næste morgen...forbløffende.
Og de var omkring 6 uger da de sov igennem fra ca kl 19 til halv 7 næste morgen.
Så i den retning, har jeg nok været temmeligt forkælet

Hold da beeeeep Sussie.. Det var da utroligt ja..
Du gav dem ikke et magisk sovemiddel ?!

Min lille dreng får mellem 21 og 23 lige et aften-flip hvor han er rigtig meget aktiv og så skal hans ellers "snakke" løs og ha hans nat-flaske/bryst.
Men pludselig falder han osse bare i søvn og sover til næste morgen mellem 8.00 og 9.00 hvor jeg til tider må vække ham da jeg jo skal ha den store dreng i Børnehave.

Men det er SKØNT med babyer der sover om natten  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.