Jeg synes at man kan læse sig tl så mange steder, at netop det med mad for mange forælre er en stor bekymring og at alle eksperterne siger, man skal tage det helt rolig.
Vi har taget meget afslappet på om hu har spist lidt, meget eller ikke ret meget herhjemme. Jeg synes også det virker som om at mange børn "tanker op". Dvs. nogen dage spiser de rigtig meget for så ikke at spise ret meget i et par dage.
Jeg har også læst, at det er helt normalt at børn pludselig ikke kan lide noget, som de ellers har været helt vilde med. Ja, det kan være de lige ha siddet og spist en halv kotelet og så kan de bare ikke lide den. Det er helt normalt og skal accepteres. Noget med konsistensen på maden osv. Inden aftensmad minimerer vi kiks og andre fyldstoffer. Derimod kan hun få grøntsagsstænger osv i den dur. En enkelt kiks fuldkornskiks er ok.
Jeg har dog nogle grundregler vi prøver at følge: Vi spiser sammen uden fjernsyn tændt- min datter på 2½ er selv blevet obs på at vi skal huske at slukke det inden vi sætter os
Vi voksne har altid rost maden og snakket lidt om at det er lækkert osv. Det gør min datter også når vi serverer hendes livretter, så siger hun Det smager godt mor.
Jeg sørger altid for, at der hverdag er en ting jeg ved hun kender/spiser. ex. et par coctailspølser, majs osv. eg sørger for at lave hendes livretter et par gange om ugen. frikadelle, boller i karry, lasagne osv.
Nogen dage spiser hun næsten ingenting og andre dage lidt mere. Hun får aldrig tilbudt rugbrød osv.
For det meste får hun et stykke frugt eller mini yoghurt inden hun skal vaskes og i seng. Ikke for at mætte hende, men det er en god tradition synes jeg.
Vi har aldrig siddet med en sulten pige om natten....
Så personligt, tror jeg bare man skal tage det HEEEELT afslappet. De spiser når de er sultne.
Anmeld