Frøken J. skriver:
Åh søde.. Tror nu ikke de fjerner jeres børn, fordi hun ikke smiler og har øjenkontakt 
Jamen giv hende ro! Skærm hende for indtryk, så der ikke er så længe om dagen hun stimuleres. Hun er jo ikke så gammel endnu. Fx anskaf dig en vikle, så du kan bære hende mod kroppen og skærme hende for indtryk. Svøb hende, tag hende ind i et rum med dæmpet belysning og ingen lyde og vug hende blidt, osv.
Jeg tror nemt det kan være det! Rose kan eksempelvis ikke ligge under sin uro mere end en 10 minutter max, før hun bliver urolig og overstimuleret. Også det med at snakke og pludre. Så får vi smil og hygge i starten, men når hun ser væk er det på tide at give hende ro.
Så jeg tror i skal have mere ro på med Lina og ikke stresse, for det kan hun også fornemme 
Jeg tror du kan have ret 
Det er i hvert fald vigtigt, at man lader barnet selv styre, hvor meget og hvor længe de orker stimuli. Nogle børn kan kapere rigtig meget, mens andre kan kapere ekstremt lidt. Det handler om at læse sit barn. Når det kigger væk/mister koncentrationen, så har det fået nok, og så skal man stoppe.
Men åh hvor jeg godt kender det med at være så pokkers bange for ikke at gøre det godt nok, at de negative tanker tager fokus fra mavefornemmelsen og intuitionen, og dermed gør det sværere at mærke hvad der er rigtigt og forkert!
Men se på jeres lille pige og mærk efter så godt I kan, hvornår hun har lyst til at blive "leget med" og stimuleret! Hun er som sagt ikke så gammel endnu, og jeg tror at mange forældre tror de skal stimulere børnene meget mere end hvad egentlig er godt! Netop fordi man vil dem det bedste og hele tiden får tudet ørerne fulde af, at man skal huske at stimulere, tale, kigge i øjnene, tale, stimulere, tale, tale, tale og tale noget mere!
Der stod i min babykalender, at man skulle tale hele tiden, når man gik fordi biler, træer osv. osv., fortælle hvad man lavede i køkkenet, når man puslede - alting. De fik det til at fremstå, som at man konstant skulle have en "dialog" (hvilket jo nærmere er en slags monolog) kørende med barnet. Jeg blev skide stresset over det, fordi jeg hele tiden var bange for ikke at stimulere ham nok, for ikke at tale nok med ham, ikke kigge ham nok i øjnene... ALTING var jeg bange for at gøre forkert eller for lidt. Og egentlig samtidig også for meget
Blev helt skør i bolden af hele tiden at bruge hovedet på alle de tanker om, hvad jeg skulle/burde, fremfor bare at være! At være i nuet, være sammen med mit barn og nyde ham og vores tid sammen og følge min mavefornemmelse for hvad der var rigtigt og forkert!
Jeg kunne få alle mulige små ting til at være en sand katastrofe. Hvis jeg lige syntes han ikke havde smilet nok en dag, så var det nok fordi jeg NU havde formået at ødelægge ham.
Men han er halvandet, og han STORtrives! Han får altid kun ros, han er tillidsfuld, glad, fremmelig, falder nemt i søvn om aftenen, sover hele natten, er tryg, fjoller, griner, græder, bliver hysterisk, kaster mad på gulvet, spiser mad og elsker det, elsker at komme i bad, snakker osv. Ting som man endnu ikke kan se, hvordan vil udvikle sig, når de kun er et par måneder gamle. Og det syntes jeg var rigtig svært! At det var så svært at se, hvilke resultater ens håndtering af forældrerollen havde.
Men du lyder, som jeg også skrev tidligere, som en mor der virkelig tænker på sine børns bedste!