Vaskemaskine med vand i?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. november 2011

Den lykkelige

Skal man rengøre en vaskemaskine  Vi har haft vores i 2 år.. måske jeg skulle gøre det så.. hvordan gør man??

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. november 2011

Rockertand

Moms skriver:

Hej og tak for dit svar.

Det gør garanteret en forskel - både at du kogevasker og at du bruger eddike.

Jeg vasker stort set altid på 40 grader. Det hænder jeg vasker på 60, men aldrig 95 grader. Så der bliver jo aldrig dræbt bakterier i maskinen - det har jeg lovet mig selv at ændre på nu.

Det der med eddike i skyllevandet - hvorfor det? og lugter det ikke af eddike bagefter?

Moms

Uhh, jeg er stor-slem til at kogevaske på 95 grader, håndklæder, viskestykker, karklude, hvidt tøj. Al arbejdstøj vaskes på 60 grader.

Jeg bruger eddike i vandet i stedet for skyllemiddel, samme mængde, det gør vores håndklæder tilpas bløde og meget sugende, når man bruger skyllemiddel, kan det lægge sig som en hinde, håndklæderne bliver superbløde, men ikke ret gode til at suge. Vi bor i et område med hårdt vand, så eddike er et godt og billigt middel.

Eddiken lugter ikke i tøjet, hvis du blot bruger mængder svarende til skyllemiddel.

Anmeld

21. november 2011

Moms

Rockertand skriver:

Uhh, jeg er stor-slem til at kogevaske på 95 grader, håndklæder, viskestykker, karklude, hvidt tøj. Al arbejdstøj vaskes på 60 grader.

Jeg bruger eddike i vandet i stedet for skyllemiddel, samme mængde, det gør vores håndklæder tilpas bløde og meget sugende, når man bruger skyllemiddel, kan det lægge sig som en hinde, håndklæderne bliver superbløde, men ikke ret gode til at suge. Vi bor i et område med hårdt vand, så eddike er et godt og billigt middel.

Eddiken lugter ikke i tøjet, hvis du blot bruger mængder svarende til skyllemiddel.

Ok -

vi bor i et område, hvor der stort set ikke er kalk i vandet. Jeg tror, jeg har afkalket vores elkedel 2 gange på de 3 år vi har boet her.

Det er en brugt vaskemaskine, jeg har, så jeg tipper at kalkaflejringerne var der, da jeg fik den.

Ja, eddike er billigere end skyllemiddel. Jeg vil til at bruge det en gang imellem.

Tak for tip.

Moms

Anmeld

21. november 2011

Moms

Den lykkelige skriver:

Skal man rengøre en vaskemaskine  Vi har haft vores i 2 år.. måske jeg skulle gøre det så.. hvordan gør man??

Hej -

ja jeg har aldrig lært det i skolen ej heller af min mor eller andre venlige sjæle

Men du kan f.eks. følge denne "opskrift":

http://www.bolius.dk/alt-om/reparationer-og-skader/artikel/saadan-fjerner-du-daarlig-lugt-i-vaskemaskinen/

Jeg fik lugten og kalken væk efter at have prøvet det hele flere gange - men nu står jeg altså med en vaskemaskine, der lugter igen

Moms

Anmeld

21. november 2011

Moms

ano14316 skriver:

jeg ville sige at du skulle køre en kogevask med tom maskine.. det er jo godt at vi alle vasker på lave temp nu, men der sætter sig sæbe rester i maskine, og de opløses hvis du køre en vask på høj temp.

smid evt eddike direkte i tromlen gerne en liter og så alm sæbe i sæbeskuffen, så skal den nok blive ren, og ikke lugte.

Hej og tak for svar.

Sorry - been there - done that.

Som sagt har jeg nok vasket 10-12 gange med alt hvad jeg har læst af forslag både på 60 grader og 95 grader.

Den blev også ren, velduftende og fri for synlig kalk og der kommer ikke snaskede belægninger med ud på mit hvide vasketøj mere, men efter den har stået i to dage - med lågen åben - lugter den altså surt igen.

Hvorfor mon?

Vaskeskuffen og rummet hvor den sidder er også grundigt rengjort - selvom det nu ikke var så slemt denne gang.

Moms

Anmeld

21. november 2011

Mussen2

Moms skriver:

Hej og tak for svar.

Sorry - been there - done that.

Som sagt har jeg nok vasket 10-12 gange med alt hvad jeg har læst af forslag både på 60 grader og 95 grader.

Den blev også ren, velduftende og fri for synlig kalk og der kommer ikke snaskede belægninger med ud på mit hvide vasketøj mere, men efter den har stået i to dage - med lågen åben - lugter den altså surt igen.

Hvorfor mon?

Vaskeskuffen og rummet hvor den sidder er også grundigt rengjort - selvom det nu ikke var så slemt denne gang.

Moms

Jeg flger lige med her, jeg synes jeg har samme problem.- Har også rengjort trevlesi, sæbeskuffe og altid ladet lågn stå åben.

Har også koevasket.

Har du prøvet rådet med at smide eddike direkte i tromlen? Jeg tror personligt det har noget at gøre med at vi bruger neutral vaskepulverog skyllemiddel, og at parfume dækker over lugten i mange andre maskiner, men ved det ikke.

Anmeld

21. november 2011

Moms

Mussen2 skriver:

Jeg flger lige med her, jeg synes jeg har samme problem.- Har også rengjort trevlesi, sæbeskuffe og altid ladet lågn stå åben.

Har også koevasket.

Har du prøvet rådet med at smide eddike direkte i tromlen? Jeg tror personligt det har noget at gøre med at vi bruger neutral vaskepulverog skyllemiddel, og at parfume dækker over lugten i mange andre maskiner, men ved det ikke.

Hej og velkommen i tråden.

Ja, jeg har også hældt eddike direkte i tromlen og vasket på 60 grader efterfølgende.

Tror godt du kan have ret i det med parfumen. Jeg bruger selv biotex og aldrig skyllemiddel. Når jeg er på besøg hos andre synes jeg godt nok deres hus og vasketøj lugter meget kraftigt parfumeret - af vaskemiddel/skyllemiddel. Sådan er det ikke her. Synes jeg.

Jeg har været ved at sidde og læse lidt om vandlåse og ukorrekt montering. Det kunne måske være det. Men jeg er ikke færdig med efterforskningen

Moms

Anmeld

21. november 2011

tithi

Moms skriver:

Nu døjer jeg med vaskemaskinen igen.

I april fandt jeg ud af, at sådan en tingest kræver vedligehold og rengøring. Siden den holdt op med at lugte, glemte jeg alt om det

Nu er den gal igen - jeg har nok vasket 12 gange med eddike, citronsyre, vaskemaskinerens, rodalon, klorin, brun sæbe og har siddet med en tandbørste og skrubbet kalk og skidt af på tromlen bag gummiringen.

Så troede jeg alt var vel, men nu har den stået ubrugt i et par dage - med lågen åben og da jeg skulle have vasketøj i den her til morgen lugtede den mega surt.

Her er endelig mit spørgsmål:

Når I tømmer trevlesi på jeres vaskemaskine kommer der så også ½-1 L vand ud, når I fjerner sien?

Det vand, der altid står der i min vaskemaskine bliver da klamt og ulækkert - jeg går ud fra, at det er det, der lugter.

Er det en slags vandlås?

Erfaringer?

mvh. Moms

Her er løsningen på lugt i tøj og vaskemaskine, og gode råd til vedligeholdelse

Rengøring af vaskemaskine

Anmeld

21. november 2011

Mumto3

Moms skriver:

Øv - bare det var så nemt.

Men lågen var helt åben - som skrevet i mit indlæg

Så det er ikke forklaringen - men jeg har aldrig prøvet med sæbeskuffen og vil gøre det.

Tak

Moms

Ups! Det havde jeg ikke set du skrev. Håber du finder en løsning.

Anmeld

21. november 2011

delimus

Moms skriver:

Hej og tak for dit svar.

Det gør garanteret en forskel - både at du kogevasker og at du bruger eddike.

Jeg vasker stort set altid på 40 grader. Det hænder jeg vasker på 60, men aldrig 95 grader. Så der bliver jo aldrig dræbt bakterier i maskinen - det har jeg lovet mig selv at ændre på nu.

Det der med eddike i skyllevandet - hvorfor det? og lugter det ikke af eddike bagefter?

Moms

Vasker heller aldrig kogevask og bruger aldrig eddike, men har heller aldrig døjet med at den har lugtet  Lågen er kun lukket, når maskinen kører ellers aldrig. Har heller aldrig sæbeskuffen til at stå åben. Er det en gammel maskine???? 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.