Fordele og ulemper ved at gifte sig

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. november 2011

samantha1986

pvejsen skriver:

Jeg synes så, det er rimeligt, at man skal forsørge hinanden, når man er et par. Jeg synes faktisk forsørgerpligten burde kunne indføres, når man havde boet sammen i x antal år og ikke kun ved ægteskab.
Enhver, der er i arbejde, har mulighed for at melde sig i en a-kasse og på den måde undgå kontanthjælpssystemet, hvis man bliver ledig.  Det koster penge, ja, men det gør andre forsikringer også. Kontanthjælp er og bør være sidste mulighed

Jeg blev ledig sidste år, og stod i en akassen, men jeg havde haft arbejde hvor man blev lønnet efter hvor meget man lavede. Akassen valgte at sætte deres egen sats, som hed 185 i timen, det havde jeg aldrig fået, men det betød at jeg ikke havde timer nok til at få dagpenge, så jeg måtte på kommunen. Vi havde ikke kunnet blive boende hvis min kæreste skulle have forsørget mig. Vi havde nok endda været nødt til at flytte hjem til et hold forældre.

Så jeg synes ikke at hvis man har boet sammen et antal år at den anden skal forsørge en. Det er ikke altid muligt. Og det er heller ikke altid at man kan få fra akassen selv om man står der i.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. november 2011

dpb

Jeg blev ledig sidste år, og stod i en akassen, men jeg havde haft arbejde hvor man blev lønnet efter hvor meget man lavede. Akassen valgte at sætte deres egen sats, som hed 185 i timen, det havde jeg aldrig fået, men det betød at jeg ikke havde timer nok til at få dagpenge, så jeg måtte på kommunen. Vi havde ikke kunnet blive boende hvis min kæreste skulle have forsørget mig. Vi havde nok endda været nødt til at flytte hjem til et hold forældre.

Så jeg synes ikke at hvis man har boet sammen et antal år at den anden skal forsørge en. Det er ikke altid muligt. Og det er heller ikke altid at man kan få fra akassen selv om man står der i.

enig... !!

For lad os lige køre den ud i det ekstreme.... i de gode tider havde begge job og valgte derfor at købe hus, og begge står i a-kasse... desværre mister begge deres job ca samtidig grundet krisen.... de kan så få dagpenge i 2år og hvad sker der så derefter....??lad os antage at de ikke har kunne få nyt job grundet det faktisk er hammer svært pt... tjae, er de gift har de forsørgerpligt over for hinanden, derudover så den smule de måske vil kunne få i kontanthjælp den bliver med tilbagebetalingspligt da de ejer hus!! helt ærligt så kan jeg ikke helt se hvordan den er fair at man bliver mere forgældet og i det hele taget leve under fattigdomsgrænsen fordi man er uheldig at ryge i en nedskæringsrunde eller fordi det firma man arbejder i går konkurs??? det er et meget spinkelt sikkerhedsnet der er i vores samfund efterhånden...

Bare lige en tanke...

og det du TS kan få fra a-kassen vil ikke være fuld sats, det vil være dimitend sats mener jeg men ja, når i gifter jer vil i kunne udnytte hinandens fradrag... selvf. ikke på samme tid, men på den måde at i får mest ud af det

Qnuz

Anmeld

20. november 2011

NadjaKoch

så hvad... alt i alt, er man dårligere stillet ved at være gift? - altså der er flere ulemper end fordele?

Anmeld

20. november 2011

sarahb

Den stør fordel er vel at du og dine børn er siret langt bedre. Og hans værdier tilgår dig istedet for hans forældre..

Anmeld

20. november 2011

SussieThyssen

samantha1986 skriver:

Vi har snakket om at blive gift på rådhuset inden den lille kommer. Kirkebrylluppet skal først stå til juni 2013.

Men vi kunne egentlig godt tænke os at høre hvilke fordele og ulemper der vil være ved at blive gift. Altså både praktisk men også økonomisk.

Kæresten er lønmodtager og jeg er studerende.

I forholdet til børn og arveret, er det bestemt en fordel lige at få det stykke papir på hinanden.

Da de ændrede i arveloven i 2007 giftede min mand og jeg os, fordi samboende, især dem med sammenbragte børn, kan få megaproblemer, hvis de ikke er gift.
Så SKAL man nemlig skifte med den afdødes børn, hvis man ikke er gift.

Har man ikke sammenbragte børn, men kun sine egne fællesbørn, så kan der også opstå nogle juridiske problemer, mht arv og lignende hvis man ikke er gift, så det letteste er nu engang at få papiret.
Så er der ingen tvivl om nogen ting, hverken omkring arv eller børn.

Kærligst
Sussie

Anmeld

20. november 2011

Lou87

SussieThyssen skriver:

I forholdet til børn og arveret, er det bestemt en fordel lige at få det stykke papir på hinanden.

Da de ændrede i arveloven i 2007 giftede min mand og jeg os, fordi samboende, især dem med sammenbragte børn, kan få megaproblemer, hvis de ikke er gift.
Så SKAL man nemlig skifte med den afdødes børn, hvis man ikke er gift.

Har man ikke sammenbragte børn, men kun sine egne fællesbørn, så kan der også opstå nogle juridiske problemer, mht arv og lignende hvis man ikke er gift, så det letteste er nu engang at få papiret.
Så er der ingen tvivl om nogen ting, hverken omkring arv eller børn.

Kærligst
Sussie

Jeg er så dum til sådan noget der...

Men dvs at hvis jeg og kæresten feks ikk ejer noget sammen, og vi har et fælles barn... Så er det faktisk "bedst" ikk og blive gift?
Men bare at sikre hinanden i banken?

Anmeld

20. november 2011

SussieThyssen

Lou87 skriver:

Jeg er så dum til sådan noget der...

Men dvs at hvis jeg og kæresten feks ikk ejer noget sammen, og vi har et fælles barn... Så er det faktisk "bedst" ikk og blive gift?
Men bare at sikre hinanden i banken?

Nej..det er jo netop det jeg siger, at det ER en god ide at blive gift, for ellers risikerer man at halvdelen af indboet skal sælges altså den del som den afdøde havde, og beløbet skal så placeres i det der hedder Danske Invest eller noget tilsvarende (gamle dage hed det overformynderiet) til barnet bliver 18 år.
Og har man så fælles hus, jamen så skal det måske sælges af samme årsag.

Hvor imod hvis man er gift, så arver hustruen/ægtemanden efter afdøde uden nogen dikkedarer, og man er sikret at tingene glider stille og roligt igennem skifteretten, uden arveproblemer og opbrud fordi fx halvdelen af hjemmet skal sælges.

Hvis man IKKE gifter sig, så er det utroligt vigtigt at man laver et testamente, som er tinglyst via en sagfører.

Anmeld

20. november 2011

Lou87

SussieThyssen skriver:

Nej..det er jo netop det jeg siger, at det ER en god ide at blive gift, for ellers risikerer man at halvdelen af indboet skal sælges altså den del som den afdøde havde, og beløbet skal så placeres i det der hedder Danske Invest eller noget tilsvarende (gamle dage hed det overformynderiet) til barnet bliver 18 år.
Og har man så fælles hus, jamen så skal det måske sælges af samme årsag.

Hvor imod hvis man er gift, så arver hustruen/ægtemanden efter afdøde uden nogen dikkedarer, og man er sikret at tingene glider stille og roligt igennem skifteretten, uden arveproblemer og opbrud fordi fx halvdelen af hjemmet skal sælges.

Hvis man IKKE gifter sig, så er det utroligt vigtigt at man laver et testamente, som er tinglyst via en sagfører.

hihi læs mit indlæg igen...
skriver hvis man IKKE ejer noget sammen ??

Anmeld

20. november 2011

SussieThyssen

Lou87 skriver:

hihi læs mit indlæg igen...
skriver hvis man IKKE ejer noget sammen ??

Det læste jeg så godt..og derfor vil den den som afdøde ejer, blive solgt og indsat som økonomisk arv til fællesbarnet

Så hvis I nu lever sammen men ejer hvert jeres,,,fx den ene ejer en bil, den anden huset..den ene ejer sengen, den anden køleskabet, jamen så vil den der dør's andele blive solgt..og så er det jo trist hvis den der dør også er den der ejer sengen og huset

Anmeld

20. november 2011

Lou87

SussieThyssen skriver:

Det læste jeg så godt..og derfor vil den den som afdøde ejer, blive solgt og indsat som økonomisk arv til fællesbarnet

Så hvis I nu lever sammen men ejer hvert jeres,,,fx den ene ejer en bil, den anden huset..den ene ejer sengen, den anden køleskabet, jamen så vil den der dør's andele blive solgt..og så er det jo trist hvis den der dør også er den der ejer sengen og huset

Der er ingen beviser for nogen af os ejer noget enkeltvis..
Bilen er fælles. Såå..

Bare utroligt at hvis man gifter sig man næsten er værre stillet, hmm..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.