Til jer med jule-børn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. november 2011

Sakris

Ayasmor skriver:

min datter har godt nok d. 20 Dec. og jeg har ligesom du gjort overvejelser ift. dette. Fra start af var det vigtigt for mig at fastholde at min datters fødselsdagsgave IKKE skulle slåes sammen med julegaven, og at gaver til fødselsdag ikke er indpakket i julepapir. Selvom hun har fødselsdag midt i julen, så er det stadig hendes fødselsdag som havde det været d. 20 Juni.. og jeg er ikke interesseret i at HENDES dag, flyder ind imellem alt andet julestres.

Det lyder også som en super løsning!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. november 2011

Sakris

Tin skriver:

Har et stk lækker dreng der fylder 4 år den 28 december!

Jeg gjore fra starten familien klar på at fødselsdagsgaver og julegaver IKKE skulle slåes sammen. De to ting skal holdes adskilt.

Vi har altid stået for julefrokost d. 26 dec. og da ikke alle holder fri imellem jul og nytår, holder vi vores søns fødselsdag sammen med familien den 26 dec med stor julefrokost, gaver, kaffe og kagemand. Dagen er hans og har udover maden, intet med jul at gøre. Derudover fejre vi ham den 28 dec med morgensang, rundstykker, selvbestemt aftensmad og desert og selvfølgelig gaver fra mor og far og søskende.

Her har det aldrig været et problem, men jeg tror at man fra starten skal gøre sig selv og familien klart hvad man vil indføre at fødselsdagstraditioner. Hvis det er det samme hvert år, er det nemmere at få til at gå op med hele den pukkelryggedes andres traditioner iforbindelse med julen.

Ja det er jo det. Synes også vi har gjort det klart Men hun er også det første barnebarn, så hun bliver ihvertfald ikke glemt!

Anmeld

13. november 2011

serinasmor

Jeg sad selv med tanken, da jeg blev gravid med termin 26. dec.  ... var hun kommet der, havde jeg nok lavet ALLE juletraditioner om ...

Jeg ville have inviteret hele familien til morgenmad ... fordi de jo alligevel har fri ... så må de komme dagen før og overnatte (hvordan jeg skulle få plads ved jeg ikke) så vi alle sammen er der om morgnen på selve dagen...  det gør det også meget mere specielt ..

ret generelt ville jeg nok vælge at holde jul hos os hvert år ... hvis un var født på en dag hvor der plejer at være familiehygge ville jeg invitere hele familien til fødselsdag den dag ... den er jo allerede afsat til familien .. så de kan godt så ville der blive både julemad og lagkage/kagemand ... og 10 gange så mange pakker som ellers ... for ville nok ikke invitere 40 til børnefødselsdag ellers

Hørte også den med den dårlige planlægning konstant .. mit råd .. luk ørerne .. hun skal nok få en fantastisk fødselsdag

Anmeld

13. november 2011

Sakris

serinasmor skriver:

Jeg sad selv med tanken, da jeg blev gravid med termin 26. dec.  ... var hun kommet der, havde jeg nok lavet ALLE juletraditioner om ...

Jeg ville have inviteret hele familien til morgenmad ... fordi de jo alligevel har fri ... så må de komme dagen før og overnatte (hvordan jeg skulle få plads ved jeg ikke) så vi alle sammen er der om morgnen på selve dagen...  det gør det også meget mere specielt ..

ret generelt ville jeg nok vælge at holde jul hos os hvert år ... hvis un var født på en dag hvor der plejer at være familiehygge ville jeg invitere hele familien til fødselsdag den dag ... den er jo allerede afsat til familien .. så de kan godt så ville der blive både julemad og lagkage/kagemand ... og 10 gange så mange pakker som ellers ... for ville nok ikke invitere 40 til børnefødselsdag ellers

Hørte også den med den dårlige planlægning konstant .. mit råd .. luk ørerne .. hun skal nok få en fantastisk fødselsdag

Hehe, Ja har også lyst til at lægge det hele om. Men det er bare ikke så nemt når vores familier bor i hver ende af landet. Men vi kan hvis det bliver et problem engang jo bare tage hjem d. 25. 

Ja, har lyst til at stikke dem en flad dem der siger det er dårlig planlægning. De kender jo ikke baggrunden for hvorfor vi fik et julebarn! Men vil ihvertfald gøre alt for at det bliver den bedste dag. 

Anmeld

18. november 2011

businesstigger

David insisterede jo på at komme før tid d. 23. dec.

Vi har siden vi fik Alexander valgt at sige at nu er vi en familie og vi holder jul hos os. Nogle år har vi så inviteret mandens familie og andre min. Men vi har faktisk besluttet i år at holde den bare os - evt. med undtagelse af min mor da hun ellers skal være alene. 

Alexander har jo en alder hvor at fødselsdag og jul er meget vigtige fix punkter, så der skal helt klart jules i december, men den 23 er Davids dag, så der bliver familien inviteret til fødselsdag og der vil julen blive sat på pause. Det bliver selvfølgelig oplagt at det også bliver gjort til gavebytningsdag for julegaver og det må det også godt blive men det er sekundært. Og som flere af de andre har skrevet så er det også meget vigtigt for os at gaverne ikke bliver slået sammen.

Familien bliver nød til at respektere at det er fødselsdag d. 23.,  at vi holder vores egen jul d. 24. og at vi ønsker at gaverne til David ikke bliver slået sammen. Hvis der er nogen der har svært ved at forstå den prioritering må vi tage den med dem for vores familie må være vores prioritet.

Håber det giver mening er midt i en masse ting så det er skrevet ret hurtigt.

Anmeld

18. november 2011

Kløver

Sakris skriver:

Hvordan fejre i jeres barns fødselsdag (tænker på dem der har fødselsdag imellem d. 23.-27. december). I år og næste år har vi ikke så mange betænkeligheder. Men hvad så efter det? Hvordan håndtere i en fødselsdag midt i juledagene, hvor ens familier er fyldt med traditioner? 

Jeg har egentlig hele tiden været af den holdning at det var lige meget hvornår ens barn havde fødselsdag. Kan selvfølgelig godt se at nogle måneder er mere praktiske. Men bliver ærlig talt frustreret over konstant at hører på at det er dårlig planlægning af baby og at det er synd for barnet. Egentlig er det vel kun et problem hvis man gør det til et problem. Og derfor vil vi gerne have et par idéer til hvordan vi kan løse fødselsdagen!

Jeg har selv fødselsdag den 25 dec og da jeg var mindre, holdte min mor fødselsdag for hendes side på dagen, og min fars side den 26. Senere blev det så til jeg måtte vælge, og vi endte med at lave det om til julefrokost med hele familien den 25, og så fik jeg gater og vi holdte samtidig julefrokost :-) her de senere år er det blevet sådan lidt kuk i det, Men er også voksen, og skal prøve at flette det sammen med min familie, stedfamilie og svigerfamilien

Anmeld

18. november 2011

musse1

min den ene har godt nok fødselsdag den 19 december bliver 3 år , før tiden har vi altid holdt alle børnenes fødselsdag på deres fødselsdag til mad og kage, men efter vi flyttet, og der længere og familie og venner heller ik har arbejde tæt på deres hjem, ja så bliver det for sent.

så her er vi bare os selv på deres dag, med mindre det er en weekend, hvor de kan bestemme aftenasmaden og vi hygger

og så plejer vi at holde det en weekend hvor familien og venner kommer, lidt forskelligt, nogle gange til brunch, til aftensmad eller kage.

syns der er kommet mange gode forslag til dem der har den 24 og i de dage :-) 

Anmeld

18. november 2011

Ciss

Ikke et større problem end man gør det til!

Kender en, hvor sønnen på snart 4 har fødselsdag 24. december.

De reserverer formiddagen til ham. Fra morgenen til frokost handler dagen om ham, ikke om jul. Og så har de et familieselskab et par dage på forhånd.

Når børnene når skolealder og vil invitere venner til fest finder man sikkert også et tidspunkt som passer.

Vi andre har også sjældent festen på samme dag, for det kolliderer jo altid med et eller andet alligvel...

I år havde vi fest for den yngste en dag efter selve dagen, og for den ældste bliver det tre dage efter. Men vi markerer selvfølgelig lidt bare os selv hjemme på selve dagen. De vælger selv middagen, vi har kakaomælk til morgenmaden (noget som ellers ALDRIG sker...), flag og lys på bordet osv.

Jeg er sikker på, at I nok skal få lavet nogen traditioner og løsninger, som passer netop for jer, så det uanset bliver en helt speciel dag for barnet!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.