Til jer med jule-børn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.850 visninger
39 svar
0 synes godt om
10. november 2011

Sakris

Hvordan fejre i jeres barns fødselsdag (tænker på dem der har fødselsdag imellem d. 23.-27. december). I år og næste år har vi ikke så mange betænkeligheder. Men hvad så efter det? Hvordan håndtere i en fødselsdag midt i juledagene, hvor ens familier er fyldt med traditioner? 

Jeg har egentlig hele tiden været af den holdning at det var lige meget hvornår ens barn havde fødselsdag. Kan selvfølgelig godt se at nogle måneder er mere praktiske. Men bliver ærlig talt frustreret over konstant at hører på at det er dårlig planlægning af baby og at det er synd for barnet. Egentlig er det vel kun et problem hvis man gør det til et problem. Og derfor vil vi gerne have et par idéer til hvordan vi kan løse fødselsdagen!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. november 2011

henh01

Hejsa.

Jeg har selv fødselsdag d. 26 dec. Hos os har vi altid fået morgengæster til ganske alm. morgenmad og gæster om eftermiddagen til julefrokost.

Desværre føler man sig rigtig hurtig overset fordi ingen gider mere 2. juledag og fordi det hele drukner i julen.. Det er ret øv kun at kunne ønske sig gaver til 1 gang om året og man skal passe på med ikke at få lagt gaverne sammen således man kun får 1 større gave til jul. For som barn er det meget vigtigt at man også føler at man får en fødselsdagsgave

Vi har altid holdt min børnefødselsdag om sommeren - kort efter skolernes sommerferie sluttede og det har fungeret rigtig godt

Nu efter jeg er blevet voksen er det "bare" julefrokost folk kommer til og så får man stukket lidt penge i hånden som tillykke du har fødselsdag. Jeg er faktisk ret ked af min families holdning til min fødselsdag, men man lærer at leve med det. Jeg har ikke så mange veninder så derfor er der ikke rigtig andre end mig selv der kan få mig til at føle mig speciel den dag. Så tror jeg vil begynde at købe en gave til mig selv, noget jeg ønsker mig og som ikke er penge

Anmeld

10. november 2011

MKBP

Profilbillede for MKBP

Min nevø har fødselsdag den 24. dec  Og det har aldrig været et problem !!

Hans fødselsdag holdes om morgenen til rundstykker og afsluttes med lagkage, helt som normalt. Vi kommer i "normalt" tøj og har gaven med i alm. papir og har skrevet et fødselsdagskort, som vi gør til alle de andre også  

Han elsker at have fødselsdag juleaften, for så får alle jo gave - betænksom knægt !!

Han fylder 10 i år

//Mette

Anmeld

10. november 2011

Sakris

henh01 skriver:

Hejsa.

Jeg har selv fødselsdag d. 26 dec. Hos os har vi altid fået morgengæster til ganske alm. morgenmad og gæster om eftermiddagen til julefrokost.

Desværre føler man sig rigtig hurtig overset fordi ingen gider mere 2. juledag og fordi det hele drukner i julen.. Det er ret øv kun at kunne ønske sig gaver til 1 gang om året og man skal passe på med ikke at få lagt gaverne sammen således man kun får 1 større gave til jul. For som barn er det meget vigtigt at man også føler at man får en fødselsdagsgave

Vi har altid holdt min børnefødselsdag om sommeren - kort efter skolernes sommerferie sluttede og det har fungeret rigtig godt

Nu efter jeg er blevet voksen er det "bare" julefrokost folk kommer til og så får man stukket lidt penge i hånden som tillykke du har fødselsdag. Jeg er faktisk ret ked af min families holdning til min fødselsdag, men man lærer at leve med det. Jeg har ikke så mange veninder så derfor er der ikke rigtig andre end mig selv der kan få mig til at føle mig speciel den dag. Så tror jeg vil begynde at købe en gave til mig selv, noget jeg ønsker mig og som ikke er penge

Lige præcis det du skriver, er det jeg gerne vil undgå. Det er lige i sådan en situation jeg tænker stakkel

Føler mig også meget forpligtet til ikke at slå hendes gaver sammen. Min kærestes forældre bor i den anden ende af landet. Og de vil ikke gå på kompromis med julefrokosten, men gerne lægge boller og lagkage ind i menuen. Når vi kommer til at være ved mine forældre, vil vi nemt kunne tage hjem og fejre min datter, da min familie aldrig har julefrokost d. 26. Men som du skriver er man rimelig mættet for indtryk d. 26. 

Min kæreste og jeg har snakket meget om, at den del af familien, som ikke holder jul med hende, først giver hende julegaver når de er sammen med hende igen. Og at de fleste fødselsdagsgaver bliver gemt til den dag vi holder festen. Så kan gaverne blive fordelt lidt bedre. Men bum bum, det er lige med at få det til at fungere i praksis!

Anmeld

10. november 2011

Sakris

MKBP skriver:

Min nevø har fødselsdag den 24. dec  Og det har aldrig været et problem !!

Hans fødselsdag holdes om morgenen til rundstykker og afsluttes med lagkage, helt som normalt. Vi kommer i "normalt" tøj og har gaven med i alm. papir og har skrevet et fødselsdagskort, som vi gør til alle de andre også  

Han elsker at have fødselsdag juleaften, for så får alle jo gave - betænksom knægt !!

Han fylder 10 i år

//Mette

Det var da en sød løsning. Og alle i familien kan altid komme

Åh, hvor er han dog betænksom. 

Anmeld

10. november 2011

LilleLene

Sakris skriver:

Hvordan fejre i jeres barns fødselsdag (tænker på dem der har fødselsdag imellem d. 23.-27. december). I år og næste år har vi ikke så mange betænkeligheder. Men hvad så efter det? Hvordan håndtere i en fødselsdag midt i juledagene, hvor ens familier er fyldt med traditioner? 

Jeg har egentlig hele tiden været af den holdning at det var lige meget hvornår ens barn havde fødselsdag. Kan selvfølgelig godt se at nogle måneder er mere praktiske. Men bliver ærlig talt frustreret over konstant at hører på at det er dårlig planlægning af baby og at det er synd for barnet. Egentlig er det vel kun et problem hvis man gør det til et problem. Og derfor vil vi gerne have et par idéer til hvordan vi kan løse fødselsdagen!

Jeg har fødselsdag juleaften Vi har altid holdt min fødselsdag kl 10 om morgenen, med gæster, rundstykker og kagemand
Jeg ELSKER at have fødselsdag der, især da jeg var lille, for så fik jeg gaver hele dagen, og så er det heller ikke så lang tid til aften, når man har noget at give sig til

Det bedste råd til børn der har fødselsdag omkring jul er, så længe de er små, så "gem" julen i mens de har fødselsdag... Sorg for at de ved at det er DERES dag og ikke jul

Anmeld

10. november 2011

Pernilleh

Profilbillede for Pernilleh

Min kusine har d. 22 og min lillebror d. 28.Nu er de begge voksne,men jeg kan ikke huske det nogensinde har været et problem for nogen af dem.Faktisk KAN jeg huske at som barn var det vildt fedt at have så mange dage i julen at glæde sig til,så der ikke kun var d. 24.

Og der var ikke noget der blev slået sammen.Vi kom ind til min kusine d. 22 og holdt hendes fødselsdag.Så holdt vi jul sammen d. 24,og så kom hele familien til min brors d. 28.Super hyggeligt

Anmeld

10. november 2011

Wimmie

Jeg har selv tænkt på at oprette samme debat, men ville vente til jeg vidste om det blev aktuelt. Jeg har nemlig termin den 18. december, så det kan jo næsten blive hvornår som helst i hele december, og chancerne for at det bliver lige omkring juleaften er jo ret store 

Her har vi også snakket lidt om (hvis jeg føder den 24.) at hun naturligvis skal fejres hele den dag, da det jo stadig er hendes dag - men at vi lader hende bestemme hvad der skal ske den 23. eller 25. (bestemme aftenmenu og sådan noget) og så får hun fødseldagsgaver og lagkage/kagemand om dagen den 24.

Men nu må vi se...som du også skriver er det jo ikke så aktuelt de første par år 

Anmeld

10. november 2011

Sakris

- skriver:

Hold det når i føler for det og invitere folk i god tid...

Nu har mine godt nok fødselsdag den 10. og den 17. dec. (ja, jeg har to dec børn)

I år holder vi med familien den 27. nov. Hvor vi så holder fælles for dem, vi har så altid fejret dem på deres rigtige dag hvor vi får lagkage og de får gaven af os, uanset hvad dag vi holder.

Min datter bliver 6 år og vil gerne invitere nogen så hun har inviteret et hold trillinger fra hendes gamle bh/skole.

Og så hygger vi med dem, og hendes to brødre.

Så selv om man ikke holder lige på dagen skal der jo synges fødselsdagssang, samt laves lagkage og bestemmes aftensmad...

Ja, der skal da holdes noget på dagen. Det var bare lige hvordan man kunne takle det :-) Men det er da også en fin idé bare lige at have enkelte gæster på selve dagen, og festen senere!

Anmeld

10. november 2011

Sakris

LilleLene skriver:

Jeg har fødselsdag juleaften Vi har altid holdt min fødselsdag kl 10 om morgenen, med gæster, rundstykker og kagemand
Jeg ELSKER at have fødselsdag der, især da jeg var lille, for så fik jeg gaver hele dagen, og så er det heller ikke så lang tid til aften, når man har noget at give sig til

Det bedste råd til børn der har fødselsdag omkring jul er, så længe de er små, så "gem" julen i mens de har fødselsdag... Sorg for at de ved at det er DERES dag og ikke jul

Så har din familie også gjort det godt for at vise dig at det er din dag. Det er lige det jeg også godt kunne tænke mig. Så det er dejligt at høre en masse forslag!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.