Loggidut skriver:
ja enig, selvtægt er da noget...hmmm, forkert noget...og dog! (forklaring følger)
ham knægten...det forholder sig jo ikke sådan, at da han havde stoppet, så hoppede betjentene oven på ham, så han brækkede benet...
det forholder sig sådan, at da han ikke ville stoppe, væltede betjentene ham, hvorved han brækkede benet...
der er altså en himmel til forskel...og at stoppe ham i at stikke af når han har gjort noget ulovligt, er ikke selvtægt, knægten vælger selv at han vil tange den hårde tur! Han er ikke gammel nok til at køre, og han køre alt for stærkt, og vælger at stikke af...så ber man virkelig om at få en grænse (eller er det bare mig der ser sådan på det)
Knægten ved jo så udemærket godt hvad han laver...
og der er en grund til at man skal være 16 år før man må køre...
lad os sige at der ti meter foran den her knægt havde gået et lille barn, måske endda dit...så havde du ikke brokket dig et sekund over at knægten blev stoppet...nu var det ikke sådan det forholdte sig, men hvem ved, måske havde knægten slået nogen ihjel på sin færd, hvis ikke politiet havde stoppet ham!
Og det havde satme været en katastrofe der ville havde runget over land...kan du selv høre det...: Lille dreng/pige slået ihjel da Politiet undlod at stoppe teenager på scooter...
(igen bare hvordan jeg ser det)
og tilbage til den med selvtægt...prøv at forklar det til urmageren som måtte i fængsel, fordi han var blevet truet på livet...han måtte ikke engang beskytte sig selv, og hans gravide niece...hvad fanden er nu det?
Jeg kan da sagtens have frygten for at mit barn stod der hvor knægten kom, men helt ærligt så er frygten sgu større for at vi har en hær af betjente rendende rundt som skal styre denne form for selvtægt, og jeg tror simpelthen ikke på at du bare ville acceptere dette, hvis det var dit barn. Ja knægten gjorde noget forkert, og så er vi heldige at bo i et civiliseret land, hvor der er lov og orden. Her er det landets love der gælder og intet andet.
Synes faktisk at sagen om urmageren er et super godt eksempel, for jeg synes sørme også at det var synd for ham, men garanteret den dag, hvor et barn bliver skudt fordi en eller anden troede det var et indbrud, og ikke lille Heidi, der ville sælge småkager, så er selvtægt fisme ikke så skide smart. Alle kan blive presset, men den dag vi vælge at yde selvtægt, ja så er vi altså ikke bedre, end de kriminelle vi fra starten var så skide sure på!
Anmeld