Synes man virkelig, at sosu-uddannelserne er lav status?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. februar 2009

Becks

Stumpen skriver:

Enig....

og nu virker jeg nok dømmende, men det er ikke meningen, men jeg tror ikke det gør det bedre at man kan gå på uddannelsen lige efter 9. klasse... (ved ikke lige om der er noget grundforløb inden)
Anja..

Der er et grundforløb inden, hvis man ikke har et års arbejdserfaring efter 9, såsom 10 eller andet arbejde..

Knus

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. februar 2009

Tina2

Kloster skriver:

Hører bare så mange steder fra, at hvis ikke man kan blive andet, kan man i hvert fald blive ssh'er. Og hvis man lige giver den 1 cm mere, så kan man blive ssa'er.

Hvorfor mon folk er af den opfattelse??
Mon folk reelt ved, hvad en ssh'er og ssa'er i virkeligheden laver??
Eller er det mon uvidenhed og negativ reklame for dårligt lønnet arbejde , folk tager deres holdninger fra???

Hvad mener du??

Kloster

Jeg er selv uddannet social- og sundhedshjælper og hasr været det siden 1999- har dog arbejdet indenfor faget siden 1995, så har nærmest aldrig lavet andet.....

Jeg er dog lige stoppet her 1. dec efter 14 år i faget, men vender sikkert tilbage engang.....

Jeg har lige siden jeg fik min uddannelse arbejdet i aftenvagt og jeg elskede det:-)
Har både arbejdet inde på plejehjem og kørt ude i hjemmeplejen....

Jeg synes overhovedet ikke man "bare" er hjælper eller assistent, jeg er super glad for uddannelsen og det arbejde jeg udførte.....

Kunne bare ikke klare det weekendarbejde mere (hveranden weekend) og synes jeg var for meget væk fra børnene, så pt arbejder jeg i vores eget firma fra 9-15 hver dag og det er jo ren luksus.....

Kan være jeg vender tilbage når ungerne er blevet store, men ved det ikke..... Men synes det er et dejligt arbejde, ellers ville jeg jo heller ikke ha haft det i så mange år.....

Tina

Anmeld

6. februar 2009

finkedinke

Da jeg var 19 år kom jeg ind på drømmestudiet som sygeplejerske, det var i 1996 og den gang var sosu-uddannelserne forholdsvis nye. Jeg oplevede flere af underviserne på studiet udtale sig ret negativt om sosu-uddannelserne og jeg selv var jo ret stolt af at være kommet ind på uddannelsen og syntes faktisk også at de der sosuer ikke var meget værd.
Efter to år på sygeplejestudiet opdagede jag at det alligevel ikke var den vej jeg skulle og endte med at tage sosuhjælper-uddannelsen. Skiftet fra sygeplejerske til sosuer var helt klart det bedste jeg kunne have gjort.
Jeg fik så meget mere direkte kontakt med brugerne og følte at jeg kunne handle meget mere aktivt som sosuer end som sypl hvor hele min tid gik med dokumentation, plejeplaner, møder mm
Det sværeste ved skiftet var at jeg skulle sluge min egen stolthed og at jeg skulle forsvare for andre hvorfor jeg dog kunne finde arbejdet på gulvet så meget mere givende end det mere velsete sypl.arbejde.

Jeg tror desværre at noget af det der er med til at ødelægge sosuernes rygte dels er vores dårlige arbejdsvilkår og lave løn.
Men også det at uddannelsen i mange år var en "losseplads" for unge som kommunen skulle sætte igang med et eller andet. Da jeg tog hjælper-uddannelsen var klassasammensætnngen helt absurt. Vi var kun et par stykker "voksne" elever der gerne ville faget, så var der en gruppe af unge piger der havde fået valget af kommunen mellem kontanthjælp eller en sosuudd., så var der nogle der ikke ville faget men ville bruge uddannelsen til at komme videre til sygeplejerske men som ikke gad at tage gymnasiet. Oven i købet var der en enkelt mand på holdet der forstod meget lidt dansk og talte endnu dårligere! Hvordan han nogen sinde blev optaget er mig en gåde?! Men han bestod da heller ikke første praktik, han kunne jo ikke snakke med brugerne.

Nu er jeg dagplejer, og på trods af det faktum at dagplejere reelt ingen uddannelse har overhovedet, oplever jeg en noget mere positiv modtagelse og interesse når jeg fortæller at jeg er dagplejer end da jeg var ssh´er.

Desværre er det jo generelt at de bløde fag ikke har meget anseelse, underligt nok, for hvis vi ikke var her skulle folk selv passe deres børn og ældre og så ville deres verden jo se noget anderledes ud.
Berith

Anmeld

6. februar 2009

monstar99

Personligt synes jeg at sosu er et hårdt job som er under betalt og derfor et job jeg ikke ville have.

Kan godt se det gode i jobbet, men med den løn og besparelser på området tror jeg det er blevet for stresset og ikke noget jeg ville kunne klare jeg tager hatten af for dem som orker.

Passe de svære i samfundet er et utaknemeligt job.

Anmeld

6. februar 2009

petersmor

Kloster skriver:

Hører bare så mange steder fra, at hvis ikke man kan blive andet, kan man i hvert fald blive ssh'er. Og hvis man lige giver den 1 cm mere, så kan man blive ssa'er.

Eller er det mon uvidenhed og negativ reklame for dårligt lønnet arbejde , folk tager deres holdninger fra???

Hvad mener du??

Kloster

Tidligere havde pædagoger det samme ry...Kan du ikke andet kan du altid blive pædagog....Hmmmmm.....Jeg er uddannet pædagog og arbejder på plejecenter...Gad vide om jeg overhovedet kan blive mere lav status??
Hanne
som er kanon glad for både uddannelse og arbejde

Anmeld

6. februar 2009

Doktor Doolittle

Kloster skriver:

Hvad mener du??

Kloster

Jeg har stor respekt for sosu´erne men jeg tror den generelle opfattelse er, at det er lavstatus, til dels fordi en del af jobbet består i at hjælpe andre med deres hygiejne og det betragtes som ulækkert.
Som læge hjælper jeg ikke folk med at blive vasket men jeg synes jo bestemt også, jeg udfører arbejde, der ikke altid er lige misundelsesværdigt, men min uddannelse er længere og lønnen højere, og jeg tror det spiller en stor rolle for folks vurdering af forskellige uddannelser.

Anmeld

6. februar 2009

Honningblomst

petersmor skriver:

Tidligere havde pædagoger det samme ry...Kan du ikke andet kan du altid blive pædagog....Hmmmmm.....Jeg er uddannet pædagog og arbejder på plejecenter...Gad vide om jeg overhovedet kan blive mere lav status??
Hanne
som er kanon glad for både uddannelse og arbejde

Nej, du kan da vidst ikke komme længere ned...men så kan vi da altid videre uddanne os til skraldemænd...griner

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.