Synes man virkelig, at sosu-uddannelserne er lav status?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. februar 2009

Plysbjørnen

Kloster skriver:

Hører bare så mange steder fra, at hvis ikke man kan blive andet, kan man i hvert fald blive ssh'er. Og hvis man lige giver den 1 cm mere, så kan man blive ssa'er.

Hvorfor mon folk er af den opfattelse??
Mon folk reelt ved, hvad en ssh'er og ssa'er i virkeligheden laver??
Eller er det mon uvidenhed og negativ reklame for dårligt lønnet arbejde , folk tager deres holdninger fra???

Hvad mener du??

Kloster

ærligt, jeg synes faktisk det er en af de vigtige uddannelser, måske er den nem, det ved jeg virkelig ikke...

Jeg vil sige, hvis man ikke kan/vil andet kan man komme på fabrik... som ufaglært...

Betina

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. februar 2009

Stumpen

Eva skriver:

Ja, det tror jeg er den generelle opfattelse....

Enig....

og nu virker jeg nok dømmende, men det er ikke meningen, men jeg tror ikke det gør det bedre at man kan gå på uddannelsen lige efter 9. klasse... (ved ikke lige om der er noget grundforløb inden)
Anja..

Anmeld

4. februar 2009

Honningblomst

Stumpen skriver:

Enig....

og nu virker jeg nok dømmende, men det er ikke meningen, men jeg tror ikke det gør det bedre at man kan gå på uddannelsen lige efter 9. klasse... (ved ikke lige om der er noget grundforløb inden)
Anja..

Jo, det kan man vidst og i og med der mangler arbejdskraft også på det her område, så kommer alt ind der vil....men det fortæller jo ikke noget om hvor vigtig jobbet er...men jo, det er vidst meget lavstatus at være uddannet inden for det område...skal man være noget der lyder af lidt, så er sygeplejerske bedre.
Og det her er ikke min holdning, bare min fornemmelse udfra hvad jeg hører og oplever...
Knus Eva..

Anmeld

4. februar 2009

Honningblomst

Stumpen skriver:

Enig....

Anja..

Jo, det kan man vidst og i og med der mangler arbejdskraft også på det her område, så kommer alt ind der vil....men det fortæller jo ikke noget om hvor vigtig jobbet er...men jo, det er vidst meget lavstatus at være uddannet inden for det område...skal man være noget der lyder af lidt, så er sygeplejerske bedre.
Og det her er ikke min holdning, bare min fornemmelse udfra hvad jeg hører og oplever...
Knus Eva..

Anmeld

5. februar 2009

1977

Profilbillede for 1977
Det kan godt være at sygeplejeske lyder af mere end ssa, men læge er jo endnu bedre Jeg tror det hænger sammen med at et jobs status hænger sammen med lønnen. Og det giver trods alt flere penge når man er adm direktør end når man tjener til føden som ssa. Jeg tror også at det hænger sammen med om man er akedemiker eller ej. Og det er jo et levn fra gammel tid, hvor det kun var de rige, som kunne få den type uddannelse. Der var jo også engang hvor det var status at blive student. Men nu er den titel jo en allemands eje.

Jeg behøver bare at se på min egen svigerfamile. Både min svigermor og hendes søster er uddannet ssa, men min svigermor arbejder bare på gulvet, hvor søster er leder i hjemmeplejen. Bare der kan man se forskellen i hvordan samme uddannelse bliver opfattet. Det hele afhænger af hvad der kommer ind på bankbogen hver måned.

Og jeg kan da også tilføje noget fra min egen sitution. Lige pt arbejder jeg på gulvet sammen med ssa'er hvor jeg bare er ufaglært. Der bliver da set ned på mig fordi jeg ikke har uddannelsen, men nu skal jeg skifte stilling, men stadig indenfor hjemmeplejen. Nu skal jeg til at bruge den uddannelse jeg har, og jeg får (desværre) kontor ved siden af chefen. Kommentarene har nu skiftet fra at jeg ikke er noget, til at du skal jeg ikke tro at jeg er vil blive det Efterfulgt af bemærkninger om at det er godt at jeg skal væk, for at jeg kan blive til mere en hjemmehjælper. Og det er altså ssa'er som siger det.

Jeg tror man skal starte med at rydde ud i indstillingen i egne rækker inden man skælder ud på andre.

Til slut i min lange smørre vil jeg sige at jobbet som ssa er et godt job. Og at jeg elsker mit job i hjemmeplejen

Anmeld

5. februar 2009

Mca<3

Jeg startede i tidernes morgen med den opfattelse ,,
Havde intet job så sosu udd. kunne jeg jo altid tage og så på voksen elev løn.
Var pinlig over at fortælle filk hva jeg var i gang med Ha nu 6 år efter ville jeg da aldrig bytte det ud ,, Elsker mit job , det er så super hyggeligt og ikke specielt hårdt . Super gode arbejds tider , mine unger bemærker knapt nok jeg arbejder Min løn jaa ,, Grundlønnen er meget lav men når alle mine tillæg og funktions løn kommer oveni så lider jeg vist ingen nød ,, Har det samme som alle mine sekretær veninder som møder hver dag 8-16 ,, Jeg ved godt hvem der er heldigst ,, I hvert tilfælde efter min smag ,

Anmeld

5. februar 2009

SaNiNa

Ved at der er mange som opfatter det at være sosu om ligegyldig men det syntes jeg jo så ikke er selv ssh´er og ved hvor meget det indebærer og hvor lidt tid man rent faktisk har til "bare" at side og hygge med beboerne...

Ja vi tørre røv, men når de nu ikke selv kan klare det mere er det da ganske vigitg at "vi" kan hjælpe og at være sosu er meget mere end kun at tørre røv... men som ikke er inde for området ved bare ikke hvad vi ellers laver....

Sanne - som er meget stolt af at være ssh´er

Anmeld

5. februar 2009

LineD

Ja det er jo nok en generel opfattelse...
Jeg har en studenter eksamen med speciale i økonomi, og skuffelsen var til at føle på hos min far da jeg droppede revisor studiet for at arbejde i hjemmeplejen, og da jeg efter et år i hjemmeplejen besluttede mig for at læse til ssa, var skuffelsen endegyldig, der indså han vist at jeg ikke havde tænkt mig at gå tilbage til papirarbejdernes rækker...

Idag hvor jeg næsten er færdig er han dog kommet lidt til fornuft og synes at om ikke andet så er det dejligt at jeg læste videre...
Nu er det så omverdenens bedømmelser jeg skal lide under

Men jeg er SKIDE STOLT over at tage på arbejde hver dag og vide at jeg gør en STOR forskel, jeg bringer mening, lys og glæde ind i borgeres liv, som ellers ville have sygnet hen i alderdommens spiral...

Jeg ELSKER mit job, og jeg har nu intet imod at folk tror man får det foræret, bare i min klasse er 9 faldet fra pga. sværhedsgraden...

Alle kan jo tage uddannelsen, det er jo efterhånden ikke en statsbevaret hemmelighed hehe... men fakta er at ser man på produktet i den anden ende, er det forholdsvis få der klarer møllen.

Det var så lige en mening skudt ind fra siden, fra en der eeeelsker sit job, og også godt ved at en del af de brodne kar mht. meninger kommer fra egne rækker

Anmeld

5. februar 2009

wamse

Trold skriver:

ærligt, jeg synes faktisk det er en af de vigtige uddannelser, måske er den nem, det ved jeg virkelig ikke...

Jeg vil sige, hvis man ikke kan/vil andet kan man komme på fabrik... som ufaglært...

Betina

"Jeg vil sige, hvis man ikke kan/vil andet kan man komme på fabrik... som ufaglært..."
Arghhh okay den skar sørme lige i øjnene på mig Selv på fabrik skal man have den rette støbning, og så vil jeg gerne lige pointere at fabriksarbejde ofte er mega hårdt fysisk arbejde, som alle og enhver bestemt ikke kan yde.
Så her er mit brøl :
JEG ER UFAGLÆRT FABRIKSARBEJDER, OG JEG ELSKER MIT JOB!!

Anmeld

5. februar 2009

1977

Profilbillede for 1977
wamse skriver:

"Jeg vil sige, hvis man ikke kan/vil andet kan man komme på fabrik... som ufaglært..."
Arghhh okay den skar sørme lige i øjnene på mig Selv på fabrik skal man have den rette støbning, og så vil jeg gerne lige pointere at fabriksarbejde ofte er mega hårdt fysisk arbejde, som alle og enhver bestemt ikke kan yde.
Så her er mit brøl :
JEG ER UFAGLÆRT FABRIKSARBEJDER, OG JEG ELSKER MIT JOB!!

Den skar også lidt i mine øjne. Min stedmor har stået på fabrik i mange år, og hold da fast hvor var hun mange gange træt når hun kom hjem.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.