Børneopsparing

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. oktober 2011

eElak

Hendemichelle skriver:

Ja, er egentlig bare lidt nysgerrig omkring hvad i gør med børneopsparing - hvor meget i sætter ind hver måned osv? 

Jeg har lidt en forestilling om at vores børn får deres kørerkort

som 18 årige, og så ellers omkring 30.000 kr når de bliver 21. Er

det helt hen i vejret? 

Jeg har samme ide som dig. 

Altså et mindre beløb til når knægten bliver 18 og så et større til når han bliver 21.

Lige pt bliver der overført 50 kroner til børneopsparingen. I det nye år vil jeg så oprette en børnebørnskonto, som så bliver den anden af kontiene. og så vil jeg også sætte 50 kroner ind på den om måneden.

Senere hen når jeg får penge imellem hænderne, så bliver beløbet lidt større om måneden ;-)

Tanken er at der bliver 10000-15000 kroner til når han bliver 18 og så ca 20000-25000 til når han bliver 21 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. oktober 2011

Lullaby

Begge piger har en på 150 kr. Allerhelst ville jeg da gerne hæve den til max men vi har bare ikke råd i øjeblikket desværre

Udover det så får de kørekortet når de bliver 18 HVIS de altså ikke har røget

Anmeld

20. oktober 2011

Jeia

Jeg sætter 3000 ind på børnenes børneopsparing hvert år i januar, de vil få det udbetalt når de er 21. Håber de vil bruge dem til noget fornuftigt til den tid

Anmeld

20. oktober 2011

AnneBJ

Tina&Martin skriver:

hm vi sætter 150kr ind på Madeleines børneopsparing....

Vi måtte gerne sætte mere ind end de 100 kroner/måned hvis det er det du mener?

Anmeld

20. oktober 2011

K&S

Vi har ikke selv oprettet en børneopsparing til Anton, men mine forældre har oprettet en, hvor de satte 500 kroner ind til hans barnedåb og herefter sætter 100 kroner ind om måneden

Anmeld

20. oktober 2011

Muttitil1+1

Vi sætter 250kr. ind om måneden på hans børneopsparing og når vi når maximum på 36.000kr. opretter vi en anden konto og fortsætter derpå

Pengene udbetales ikke før han er 21, så er chancen for at de bliver klattet væk knap så stor

Mht. kørekort så ved jeg ikke om vi betaler... det har vi ikke snakket om endnu. Det kommer an på økonomien og boligsituationen i fremtiden, for der skal også spares op til konfirmation og bryllup - dyre poster i mine øjne og mere vigtige end et kørekort, som han selv har mulighed for at spare sammen til - det gjorde jeg da selv, så det kan lade sig gøre

Men nu må vi se

Anmeld

20. oktober 2011

enrigtigfar?

muzen skriver:

vi sætter 3000 ind mellem jul og nytår, forså får han renter af det store beløb på en gang, hvilket giver flere renter end hvis man sætter 100 kr ind om mdr.

Øh, ja det er da klart - 3000 kr på en gang eller 12x100=1200 kr...

Men om du sætter 250 kr ind om måneden (3000 ialt) eller 3000 på én gang gir det samme, for renten på en opsparing vil i absolut de fleste tilfælde blive tilskrevet en gang om året (som regel d.31.12)

Og man må ifølge dansk lovgivning kun ha én børneopsparing pr barn. Der kan max indsættes 3000 kr årligt (250 kr om måneden hvis man vil det) i højest 12 år (så hvis man starter når barnet er født og kører den helt ud, så vil der stå 36000 kr når barnet bliver 12.

En børneopsparing skal mindst løbe indtil barnet blir 14. Den kan forlænges med 7 år og løbe senest til barnet fylder 21. Det mest normale er at vælge 18 eller 21.

Inden man tegner en børneopsparing er det en go ide at tjekke Mybanker.dk - renten de forskellige banker tilbyder, svinger mellem 0,625 - 4,5 (nogen få stykker lidt mere, men det kræver at mahar en del indestående i banken)

Renteindtægten er skattefri - både for indbetaler og barnet - derfor grænsen på de 36000 (staten sku jo nødig miste for meget i indtægt)

Flere banker har valgt at tilbyde "bedsteforældreopsparinger" eller lignende (Danske Banks hedder Danske Gave og på deres hjemmeside står der: Renterne er skattepligtige for barnet i hele bindingsperioden. Opretter du kontoen som forælder til barnet, er det dog dig, der bliver beskattet i stedet for barnet, indtil barnet fylder 18 år.

Så det er fint nok at spare en helt masse op til sine børn (hvis man kan) - man skal bare lige ha styr på det med renter, frdrag og skattefar

Men har i huset har vi en børneopsparing der løber til hun blir 18 (med mindre vi omkring hendes 14. år føler hun først skal ha dem når hun blir 21) - der blir skudt max ind (3000 årligt) samt en almindelig konto hvor der ryger 200 ind - som så ofte ryger en tur når der skal købes stort ind af nyt tøj og sko/støvler.

Men sparer man max op, så vil der stå ca 50 kilo når barnet fylder 18 - det er sgu da en fin start kapital (så er spørgsmålet bare hvor mange 18 årige der er fornuftige nok og ikke fyrer dem af på sjov og ballade)

Anmeld

20. oktober 2011

Hendemichelle

enrigtigfar? skriver:

Øh, ja det er da klart - 3000 kr på en gang eller 12x100=1200 kr...

Men om du sætter 250 kr ind om måneden (3000 ialt) eller 3000 på én gang gir det samme, for renten på en opsparing vil i absolut de fleste tilfælde blive tilskrevet en gang om året (som regel d.31.12)

Og man må ifølge dansk lovgivning kun ha én børneopsparing pr barn. Der kan max indsættes 3000 kr årligt (250 kr om måneden hvis man vil det) i højest 12 år (så hvis man starter når barnet er født og kører den helt ud, så vil der stå 36000 kr når barnet bliver 12.

En børneopsparing skal mindst løbe indtil barnet blir 14. Den kan forlænges med 7 år og løbe senest til barnet fylder 21. Det mest normale er at vælge 18 eller 21.

Inden man tegner en børneopsparing er det en go ide at tjekke Mybanker.dk - renten de forskellige banker tilbyder, svinger mellem 0,625 - 4,5 (nogen få stykker lidt mere, men det kræver at mahar en del indestående i banken)

Renteindtægten er skattefri - både for indbetaler og barnet - derfor grænsen på de 36000 (staten sku jo nødig miste for meget i indtægt)

Flere banker har valgt at tilbyde "bedsteforældreopsparinger" eller lignende (Danske Banks hedder Danske Gave og på deres hjemmeside står der: Renterne er skattepligtige for barnet i hele bindingsperioden. Opretter du kontoen som forælder til barnet, er det dog dig, der bliver beskattet i stedet for barnet, indtil barnet fylder 18 år.

Så det er fint nok at spare en helt masse op til sine børn (hvis man kan) - man skal bare lige ha styr på det med renter, frdrag og skattefar

Men har i huset har vi en børneopsparing der løber til hun blir 18 (med mindre vi omkring hendes 14. år føler hun først skal ha dem når hun blir 21) - der blir skudt max ind (3000 årligt) samt en almindelig konto hvor der ryger 200 ind - som så ofte ryger en tur når der skal købes stort ind af nyt tøj og sko/støvler.

Men sparer man max op, så vil der stå ca 50 kilo når barnet fylder 18 - det er sgu da en fin start kapital (så er spørgsmålet bare hvor mange 18 årige der er fornuftige nok og ikke fyrer dem af på sjov og ballade)

Tusind tak, det var en stor hjælp 

Anmeld

21. oktober 2011

2babygirls

AnneBJ skriver:

Vi måtte gerne sætte mere ind end de 100 kroner/måned hvis det er det du mener?

Ja det var det nemlig

Anmeld

21. oktober 2011

MisMille

Ja, er egentlig bare lidt nysgerrig omkring hvad i gør med børneopsparing - hvor meget i sætter ind hver måned osv? 

Jeg har lidt en forestilling om at vores børn får deres kørerkort

som 18 årige, og så ellers omkring 30.000 kr når de bliver 21. Er

det helt hen i vejret? 

Jeg vil tage fat i min bankrådgiver, og fortælle hvad i har af ønsker  også undersøge de forskellige muligheder omkring rente og maximum beløb..

Det vi fik afvide vi skulle være opmærksom på var følgende:

Max 50.000 om året (Du skal betale skat af beløb derover)
1 børnopsparing pr. barn (men man kan jo lave andre konti) 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.