SussieThyssen skriver:
Nu ved jeg ikke hvor mange I bliver, men and smager altid godt..og der skal være rigeligt af den også gerne til rester i et par dage efter.
Her i huset laves and på helt gammeldags vis, hele vejen igennem.
And skal smage af and..gammeldaws and vel at bemærke.
Vi steger 3 stks til 9 mennesker, så er vi sikre på der er nok, og som sagt ikke kun til juleaften, og vi steger dem den 23. for vi spiser kold and.
Vil du have den varm, skal du naturligvis lune stykkerne i ovnen i en 3 kvarters tid før ved ca 175 grader, og stykkerne skal være overdækkede så de ikke bliver tørre.
Så here goes:
Du køber en god stor DANSK landand...3200-3600g.
Brugsen eller Kvickly kan bestille dem hjem til dig, men du skal være ude i god tid.
Bestil dem allerede i november.
Anden lægges til optøning 2 døgn før, køligt men ikke koldt.
Anden skyldes grundigt ud- og indvendigt, posen med indmad fjernes, men må IKKE kasseres. Gumpen (den klump der sidder øverst i den bagerste ende..den skal til gengæld smides ud.
Vingespidserne skæres af..de må heller ikke smides ud.
Herefter pensler du anden med lidt alm madolie og hele anden krydres ud-og indvendigt med en blanding af salt og pebber.
Æbler skrældes, kærnehuset fjernes og æblerne (gerne Ingrid Marie eller Cox Orange) skæres i små både. Svesker uden sten skylles grundigt, og fyldes derefter i anden.
Luk evt bagpartiet med nogle kødnåle.
Læg anden i et dybt fad og læg ekstra æblebåde og svesker rundt om den i fadet.
Ovnen forvarmes til 250 grader på over- og undervarme og anden placeres på underste rille i 1 time.
Når den time er gået hældes fedtet fra (det må IKKE kasseres)
i en dyb skål eller gryde og tilsæt lidt kulør. Der hældes vand ved anden ca 2 cm i fadet og den placeres igen på nederste rille. Ovnen sættes på 200 grader og nu skal anden stå og stege i 2 timer.
Hold øje med vandstanden..hæld evt lidt fra, hvis det stiger. Væden hældes over i fedtet.
Imellemtiden har du taget en lille gryde og kogt indmaden samt vingespidserne i lidt vand, sammen med lidt æbler og svesker, salt, peber og en boullionterning. Det skal koge i ca en halv time.
Når fedtet har stået en tid vil skyen lægge sig på bunden af skålen og være mørk af skyen og fedtet øverst.
Nu skummer du fedtet ovenaf skyen og over i en bøtte for sig selv. Fidusen med kuløren gør, at du kan se når der begynder at komme sky med i stedet for fedt, og så skal du ikke skumme mere fra.
Andefedtet er fantastisk til fedtemadder med sild eller ost, og hvis man ikke kan lide det, kan man senere blande det med solsikkefrø og hælde det op i små bøtter og sætte det ud til fuglene når det bliver rigtigt koldt...de elsker det.
Nu tager du skyen og blander med fonen du har kogt af indmaden (du sier naturligvis indmaden og æbler samt svesker fra) i en gryde.
Det er dette du skal bruge til sovsen, der kommer sikkert noget mere fra andefadet i ovnen, så det hælder du også over i gryden gennem en si.
Når anden er færdig tages den ud og skal helst hvile en halv time inden den spises, men som sagt den kan laves dagen før og så lunes i ovnen, hvis man vil have den varm. Men så er skindet ikke sprødt mere.
Vi spiser dem kolde, for så er skindet stadig skønt sprødt dagen efter.
Sovsen tilsættes fløde og jævnes med mel og vand..smages til med en klat rødkål og en klat gele, samt ekstra salt...og voila..gammel dansk landand og brun sovs, som det hører sig til, til en dansk jul 
Ris a'la mande kan du også få opskriften på hvis du vil 

Kærligst
Sussie
nu er jeg jo så igang med 1 prøve forsøg... og kommer i tanke om... at når det så blivr jul... skal jeg lave 1 flæske steg og 1 ande steg... fordi min svigermor ikke kan tåle svinekød og de andre ikke vil undvære deres juleflæske steg... hvordan gør jeg det??? kan jeg godt havde en flæskesteg oppe på en af de andre riller... samtidus med andestegen på underste???