hvordan steger du din and???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. oktober 2011

Kay

FruDall skriver:

Vi steger den i Webergrillen

Renser den, fylder med æbler og svesker, smører den med salt - har en drypbakke under som samler til sovsen. Manden plejer at stå for udregningen af stegetiden - men mener at det er et par timer.

Eneste ulempe er at huset ikke fyldes med den dejlige duft af and - men det smager fremragende.

min far plejer at lave and eller gås på weberen... men det gik grolig galt sidste år... da det var så koldt at grillen ikke kunne blive varm nok... det kunne måske havde lykkeds hvo han var startet før og havde atset på en langtids stegning... hihi...

men jeg elsker simpelthend duften af "jule-and" i huset for meget til at putte den på grillen... og så er ingen af os her hjemme ligefrem grill mestre

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. oktober 2011

SussieThyssen

Kay skriver:

nøj sussie... det var lige sådan en jeg havde brug for

og jo tak hvis du lige sidder inde med verdens bedste opskrift på risalamande så er den hjertelig velkommen

Gerne

Men jeg vil advare dig..for denne opskrift på Ris a'la Mande er STÆRKT vanedannende, og på en eller anden måde får man aldrig lavet nok, for det er verdens bedste guf til eftermiddagskaffen 1. og 2 juledag.
Men et lille tip..lav en prøveportion et par uger før, så du har taget på det til selve julen, så den kan blive som du kan lide den og har en fornemmelse af hvor meget du ca skal bruge pr person 

Ris a'la mande er en kunstart, kronen på værket.

Du koger grødris med mælk, som der står på posen, men tilsæt lidt fløde i stedet for lidt af mælken. Tilsæt en halv stang vanillie pr l liter grød du koger.
Grøden kan sagtens koges dagen før, den skal bare stå køligt.
Grøden må ikke være tør, den skal være lind og fugtig.

Skold hele mandler og smut dem, ca en håndfuld pr liter grød (husk at lægge det antal til side, der skal bruges til mandelgaver) resten hakkes meget fint eller endnu bedre, køres gennem en persillehakker.

Pisk flødeskum med kornene fra en halv stang vanillie pr l piskefløde og 2 spsk sukker pr l fløde.
Der vendes nu grød i flødeskummen, ske for ske til den har den rette luftige konsistens. Ris a'la Mande må aldrig være tør, men skal nærmest smelte på tungen, så regn altid med mere flødeskum end man skulle tro.
Til sidst blandes de hakkede mandler i, og Ris a'la Manden skal stå køligt og trække i mindst et par timer før brug. Før tid rører man den i gennem og smager om den er sød nok. Det er en smagssag hvor sød man kan lide den.
Skal den have mere sukker, så rør lidt mere i den og lad den trække igen til den skal spises.
HUSK de hele mandler!

(Der må IKKE tilsættes hverken snydeskum eller mandelessens..det ødelægger hele smagen og er at sidestille det med vandalisme..hehe!)

Kirsebærsovs:

Køb syltede kirsebær på glas uden sten.
Den gamle fabrik laver fremragende kirsebær til det formål, men vær ude i god tid..de plejer altid at være udsolgt op mod jul.
Kog kirsebærerne i en gryde med lidt ekstra vand og sukker i ca 5 min og jævn dem med kartoffelmel udrørt i vand eller lidt marmelade-jævner.
Kirsebærsovsen skal herefter simre et par minutter længere. Sovsen skal have samme konsistens som Hollandaise sauce når den er jævnet tilstrækkeligt.
Kirsebærsausen stilles køligt og kan også sagtens laves dagen før.
Den serveres kold til Ris a'la Manden.

Det var det...god fornøjelse.

Anmeld

20. oktober 2011

kirsti

Kay skriver:

og hvordan gør din mand så??

Det ved jeg faktisk ikke!

Anmeld

20. oktober 2011

Kay

SussieThyssen skriver:

Gerne

Men jeg vil advare dig..for denne opskrift på Ris a'la Mande er STÆRKT vanedannende, og på en eller anden måde får man aldrig lavet nok, for det er verdens bedste guf til eftermiddagskaffen 1. og 2 juledag.
Men et lille tip..lav en prøveportion et par uger før, så du har taget på det til selve julen, så den kan blive som du kan lide den og har en fornemmelse af hvor meget du ca skal bruge pr person 

Ris a'la mande er en kunstart, kronen på værket.

Du koger grødris med mælk, som der står på posen, men tilsæt lidt fløde i stedet for lidt af mælken. Tilsæt en halv stang vanillie pr l liter grød du koger.
Grøden kan sagtens koges dagen før, den skal bare stå køligt.
Grøden må ikke være tør, den skal være lind og fugtig.

Skold hele mandler og smut dem, ca en håndfuld pr liter grød (husk at lægge det antal til side, der skal bruges til mandelgaver) resten hakkes meget fint eller endnu bedre, køres gennem en persillehakker.

Pisk flødeskum med kornene fra en halv stang vanillie pr l piskefløde og 2 spsk sukker pr l fløde.
Der vendes nu grød i flødeskummen, ske for ske til den har den rette luftige konsistens. Ris a'la Mande må aldrig være tør, men skal nærmest smelte på tungen, så regn altid med mere flødeskum end man skulle tro.
Til sidst blandes de hakkede mandler i, og Ris a'la Manden skal stå køligt og trække i mindst et par timer før brug. Før tid rører man den i gennem og smager om den er sød nok. Det er en smagssag hvor sød man kan lide den.
Skal den have mere sukker, så rør lidt mere i den og lad den trække igen til den skal spises.
HUSK de hele mandler!

(Der må IKKE tilsættes hverken snydeskum eller mandelessens..det ødelægger hele smagen og er at sidestille det med vandalisme..hehe!)

Kirsebærsovs:

Køb syltede kirsebær på glas uden sten.
Den gamle fabrik laver fremragende kirsebær til det formål, men vær ude i god tid..de plejer altid at være udsolgt op mod jul.
Kog kirsebærerne i en gryde med lidt ekstra vand og sukker i ca 5 min og jævn dem med kartoffelmel udrørt i vand eller lidt marmelade-jævner.
Kirsebærsovsen skal herefter simre et par minutter længere. Sovsen skal have samme konsistens som Hollandaise sauce når den er jævnet tilstrækkeligt.
Kirsebærsausen stilles køligt og kan også sagtens laves dagen før.
Den serveres kold til Ris a'la Manden.

Det var det...god fornøjelse.

uhh det lydder spændende

kom til at købe en and i dag da jeg var ude og handle... og tænkte så nupper vi sgu grød ris og det hele med det samme...

den bliver lavet i morgen eller lørdag.. vi skal bare lige havde skaffet os et par gæster

så kan jeg nemlig nå at prøve det et par gange endnu inden jul

Anmeld

20. oktober 2011

SussieThyssen

Kay skriver:

uhh det lydder spændende

kom til at købe en and i dag da jeg var ude og handle... og tænkte så nupper vi sgu grød ris og det hele med det samme...

den bliver lavet i morgen eller lørdag.. vi skal bare lige havde skaffet os et par gæster

så kan jeg nemlig nå at prøve det et par gange endnu inden jul

Hehe..det lyder som en god plan.

Knus fra hende den gamle kone, der har lidt tricks i ærmet

Anmeld

20. oktober 2011

Kay

kirsti skriver:

Det ved jeg faktisk ikke!

oki

Anmeld

20. oktober 2011

Kay

SussieThyssen skriver:

Hehe..det lyder som en god plan.

Knus fra hende den gamle kone, der har lidt tricks i ærmet

jamen du er skøn... du er der altid når man har brug for dig

Anmeld

20. oktober 2011

SussieThyssen

Kay skriver:

jamen du er skøn... du er der altid når man har brug for dig

Uha..nu bliver jeg jo helt rørt

Anmeld

20. oktober 2011

Kay

SussieThyssen skriver:

Uha..nu bliver jeg jo helt rørt

det skal du ikke eller jo det må du da godet egentlig

jeg ved vi er flere der sætter stor pris på dig her inde

Anmeld

20. oktober 2011

SussieThyssen

Kay skriver:

det skal du ikke eller jo det må du da godet egentlig

jeg ved vi er flere der sætter stor pris på dig her inde

Og det er bare SÅ gensidigt..men det ved du godt

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.