Hos os er de 7600 kr, vi får, ikke behøvet i det månedlige budget, men det er de penge, der gør, at vi kan give vores børn nogle sjove oplevelser og give os selv en smule luksus til tider.
Vores børnefamilieydelse holdes ude af budgettet, og sættes ind på det, vi kalder "luksuskontoen" - en konto, hvor alt tøjkøb til ungerne, sæsontøj til min mand og jeg, oplevelser for familien som helhed og os som par, fødselsdagsgaver og julegaver til ungerne osv., bliver taget fra.´
Vi gør det sådan, fordi jeg synes det giver et overblik for os - og fordi det er en mulighed økonomisk. Så skal vi ikke holde styr på madpenge, lommepenge, opsparing og luksus på samme konto. Hvis der ikke er flere penge på luksuskontoen, så er der bare ingen luksus (skulle ungerne i nød så mangle sko eller tøj, så trækker vi selvfølgelig fra opsparingen, men det er aldrig sket endnu) - men der står altid ca. 2500 tilbage fra forrige gang, når næste gangs penge går ind. Vi afstemmer jo også udgifterne, sådan at når vi ved, at vi skal købe dyrt tøj, som vintertøjet, så er der ikke så mange penge til oplevelser osv.
I princippet ville det være fløjtende ligegyldigt om vi satte 2500 pr. måned ind på luksuskontoen fra vores "egne" penge og så lod børnefamilieydelsen dække ind på budgetten, eller om vi sætter de 7600 ind hvert kvartal - vi har bare valgt denne model som den mest overskuelige som os.
Børnefamilieydelse er til alle 4 medlemmer af familien. I dette kvartal skal de bruges bl.a. på en ny cykel til Caroline, en Rubens Barn dukke til Magnus, en familietur til Halloween i Tivoli (i går), mors og fars bio/ud-og-spise-tur med et vennepar, julegaver til ungerne, julehygge-kreativiteter med ungerne osv. Al vintertøjet blev indkøbt for sidste kvartals ydelse, så denne omgang er til ren hyggeforbrug.
Vi bruger 3000 om måneden på ungernes institutioner og langt de fleste af pengene på luksuskontoen går til dem - så har ikke ondt i måsen over at bruge 1000 kr på at tage ud og hygge med mine venner.