Hvilken str. autostol?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. oktober 2011

AnneBJ

Mor til Frederic skriver:

så lidt...

lov nævner nemlig kun højde og vægt, og der er han jo ved næsten at være med sin 1 cm til kant af stol og sine næsten 9 kg.

Så i er tæt på at kunne skifte...

Ja præcis - og ud fra de to ting virker det jo mærkeligt på mig hvis han SKAL sidde i den lille 2,5 mdr. endnu. Vi skifter ikke før det er absolut nødvendigt, men dejligt at vide vi kan gøre det med ro i sindet!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. oktober 2011

Babystar

AnneBJ skriver:

Felix har en autostol der hedder 0-9 kg. Den er bagudvendt. Hans ben kan ikke være der, hvilket er lige meget - så vidt jeg ved?

Hans hoved er en cm fra at nå øverste kant på stolen. Selerne starter ikke hvor skulderen starter, men lidt nede af ryggen, selvom de er i øverste hak. Han vejer 8,9 kg.

Vi har næste stol købt, den hedder 9-18 kg. og er forudvendt. Vi har prøvet at sætte ham i den herhjemme, altså hvor den bare stod på gulvet, dog uden at justere selerne korrekt. Stolen så ufatteligt stor ud til ham, men omvendt, er den anden efterhånden ret lille til ham.

Jeg er i tvivl om, hvornår vi skal skifte - hvad er det afgørende? Han vejer 8,8 kg og er 75 cm lang. Han sidder ikke helt selv endnu, men det er kun pga. balance, hovedet holder han perfekt og ryggen er rank hele tiden.

Jeg har googlet og googlet, og kan ikke finde retningslinier for hvornår jeg skal skifte og hvorfor! Så hvis I kan linke til noget vil jeg meget gerne se det, og ellers bare hvis I med 100% sikkerhed ved noget...

Jeg tror, at dit spørgsmål er et, som mange forældre bliver udfordret med. Anvisningerne er meget firkantet, og du har ret, børn udvikles meget forskelligt - her er en sunhedsplejerskes anbefalinger:

http://www.netsundhedsplejerske.dk/brevkasse/index.php?option=laessvar&kat=TRANSPORT%20OG%20FERIE&id=12134

Håber det kan hjælpe lidt

Anmeld

17. oktober 2011

AnneBJ

Babystar skriver:

Jeg tror, at dit spørgsmål er et, som mange forældre bliver udfordret med. Anvisningerne er meget firkantet, og du har ret, børn udvikles meget forskelligt - her er en sunhedsplejerskes anbefalinger:

http://www.netsundhedsplejerske.dk/brevkasse/index.php?option=laessvar&kat=TRANSPORT%20OG%20FERIE&id=12134

Håber det kan hjælpe lidt

1000 tak - det var et godt svar!! 

Anmeld

17. oktober 2011

DK

Hej Anne

Her har Richard skiftet autostol. Han vejer 10,7 kg og er 76 cm, og så synes jeg det er direkte uforsvarligt at lade ham blive i en 0-9 kg autostol når han jo næsten ikke kunne klemmes ned i den.

Hos Ønskebørn sagde ekspedienten at for at barnet må komme op i et nummer større autostol så er det vigtigt at de kan sidde selv, og ENTEN vejer 9 kg eller var 9 mdr (eller begge dele naturligvis).

Richard er jo ikke helt 9 mdr endnu, men han har siddet rankt og flot siden juli måned! Og han sidder bare så godt i den her nye autostol og det ser bare meget mere "rigtigt" ud. Altså den følger bare hans krop og hoved på en helt anden måde end baby-autostolen. Den nye vi har købt går ind/ud der hvor Richard også går ind og ud.

Vi har ikke købt bagudvendt af den simple grund at vi ikke havde råd til det (plus at jeg også er i tvivl om den kunne have været i min lille peugeot 107).  Det er rigtigt at en bagudvendt er mere sikker, men vi snakker altså kun meget få procent, ikke sådan 25% mere sikker, men måske 3 %. Så det skal du IKKE have dårlig samvittighed over. Vi skulle have to autostole og de bagudvendte koster ca. 3-3.500 kr og så to af dem...

Vi købte en Recaro (et eller andet) 9-36 kg. Den tester bedst i sin klasse (selv om 9-18 tester PROMILLER bedre, jeg har FDM's test). Han sidder faktisk bedre i den her recaro end jeg synes han gjorde i dem der hed 9-18 kg. De var ligesom meget brede oppe ved hovedet. I den Richard har slutter den tæt om hoved og hofter og han sidder bare så godt "fast".

Men tag ned i butikken og prøv jer frem med Felix i stolene. Jeg var vildt overrasket over at jeg synes at 9-36 kg stolen var bedst. Jeg havde forsvoret at jeg nogensinde ville købe sådan en inden vi tog derned. Men sådan bliver man jo klogere med så meget her i baby-livet!

Anmeld

17. oktober 2011

_-Kathrine-_

Anne, jeg skal bare læse dine tråde, så får jeg svar på alle mine bekymringer og spørgsmål :-)

Anmeld

17. oktober 2011

AnneBJ

DK skriver:

Hej Anne

Her har Richard skiftet autostol. Han vejer 10,7 kg og er 76 cm, og så synes jeg det er direkte uforsvarligt at lade ham blive i en 0-9 kg autostol når han jo næsten ikke kunne klemmes ned i den.

Hos Ønskebørn sagde ekspedienten at for at barnet må komme op i et nummer større autostol så er det vigtigt at de kan sidde selv, og ENTEN vejer 9 kg eller var 9 mdr (eller begge dele naturligvis).

Richard er jo ikke helt 9 mdr endnu, men han har siddet rankt og flot siden juli måned! Og han sidder bare så godt i den her nye autostol og det ser bare meget mere "rigtigt" ud. Altså den følger bare hans krop og hoved på en helt anden måde end baby-autostolen. Den nye vi har købt går ind/ud der hvor Richard også går ind og ud.

Vi har ikke købt bagudvendt af den simple grund at vi ikke havde råd til det (plus at jeg også er i tvivl om den kunne have været i min lille peugeot 107).  Det er rigtigt at en bagudvendt er mere sikker, men vi snakker altså kun meget få procent, ikke sådan 25% mere sikker, men måske 3 %. Så det skal du IKKE have dårlig samvittighed over. Vi skulle have to autostole og de bagudvendte koster ca. 3-3.500 kr og så to af dem...

Vi købte en Recaro (et eller andet) 9-36 kg. Den tester bedst i sin klasse (selv om 9-18 tester PROMILLER bedre, jeg har FDM's test). Han sidder faktisk bedre i den her recaro end jeg synes han gjorde i dem der hed 9-18 kg. De var ligesom meget brede oppe ved hovedet. I den Richard har slutter den tæt om hoved og hofter og han sidder bare så godt "fast".

Men tag ned i butikken og prøv jer frem med Felix i stolene. Jeg var vildt overrasket over at jeg synes at 9-36 kg stolen var bedst. Jeg havde forsvoret at jeg nogensinde ville købe sådan en inden vi tog derned. Men sådan bliver man jo klogere med så meget her i baby-livet!

TAK Ditte!
Vi har allerede en Römer 9-18 stående... Jeg kan se den er for stor til ham endnu, men også at det nok kommer til at passe meget godt, når den anden ER for lille!

Anmeld

17. oktober 2011

AnneBJ

_-Kathrine-_ skriver:

Anne, jeg skal bare læse dine tråde, så får jeg svar på alle mine bekymringer og spørgsmål :-)

Dejligt Kathrine! 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.