AnneBJ skriver:
Felix har en autostol der hedder 0-9 kg. Den er bagudvendt. Hans ben kan ikke være der, hvilket er lige meget - så vidt jeg ved?
Hans hoved er en cm fra at nå øverste kant på stolen. Selerne starter ikke hvor skulderen starter, men lidt nede af ryggen, selvom de er i øverste hak. Han vejer 8,9 kg.
Vi har næste stol købt, den hedder 9-18 kg. og er forudvendt. Vi har prøvet at sætte ham i den herhjemme, altså hvor den bare stod på gulvet, dog uden at justere selerne korrekt. Stolen så ufatteligt stor ud til ham, men omvendt, er den anden efterhånden ret lille til ham.
Jeg er i tvivl om, hvornår vi skal skifte - hvad er det afgørende? Han vejer 8,8 kg og er 75 cm lang. Han sidder ikke helt selv endnu, men det er kun pga. balance, hovedet holder han perfekt og ryggen er rank hele tiden.
Jeg har googlet og googlet, og kan ikke finde retningslinier for hvornår jeg skal skifte og hvorfor! Så hvis I kan linke til noget vil jeg meget gerne se det, og ellers bare hvis I med 100% sikkerhed ved noget...

Der er 3 grundregler, hvoraf den ene kan sløjfes - hvilken er op til jer..
- 9 kg
- 9 mdr
- sidde stabilt.
Loven siger dog;
Sikkerhedsudstyr til børn
§ 80 a. Ved befordring i andre biler end busser og på motorcykel eller knallert, der har passagersiddepladser forsynet med sikkerhedsseler, skal børn med en legemshøjde på under 135 cm under kørslen anvende godkendt sikkerhedsudstyr tilpasset barnets højde og vægt, jf. dog stk. 5.
Stk. 2. I andre biler end busser, der ikke har passagersiddepladser forsynet med sikkerhedsseler, hvortil der kan monteres godkendt sikkerhedsudstyr tilpasset barnets højde og vægt , må børn under 3 år ikke befordres, mens børn på 3 år og derover med en legemshøjde på under 135 cm alene må befordres på et andet sæde end forsædet, jf. dog stk. 5.