Hvilken str. autostol?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. oktober 2011

Janni.

Åh hvor jeg kender din frustration. Går også med mange tanker omkring skifte af autostol. Men vi venter tålmodigt og kører ikke alt for lange ture. 

Så her går det endnu. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. oktober 2011

AnneBJ

Mettemus skriver:

Kan i ikke tage stolene med ned i forretningen og høre hvad de siger? I øvrigt synes jeg at det er svært med den der overgangsperiode. Vi har haft to stole af samme mærke bl.a. fordi jeg så i et aller andet omfang gik ud fra, at når han blev for stor til den lille, så måtte den næste passe. Men jeg syne nemlig heller ikke rigtig at han er stor nok til den næste. Han er dog fuldstændigt helt sikkert for stor til den lille, så vi bruger den store stol. Hmmm blev det rodet? Ellers så kunne du også kontakte rådet for større færdselssikkerhed og høre hvad de anbefaler?

joo, jeg har altså bare ikke den store tiltro til babysam/ønskebørn mm. hvad det angår... og vi har ikke købt stol hos nogle af stederne, så måske også lidt "flabet" at stille og bede om vejledning 

Men Laurits er jo så også rundet 9 mdr.. (chok!) så ifølge "reglerne" er det jo bare fint.. 2,5 mdr. er godt nok længe, når Felix allerede nu virker for stor til den lille stol.. 

Anmeld

16. oktober 2011

AnneBJ

Janni. skriver:

Åh hvor jeg kender din frustration. Går også med mange tanker omkring skifte af autostol. Men vi venter tålmodigt og kører ikke alt for lange ture. 

Så her går det endnu. 

Jeg tænker også det må være noget i den stil vi må gøre og så trække den så længe vi kan... 

Heldigvis brokker han ikke over at sidde i den lille stol!

Anmeld

16. oktober 2011

Mka

AnneBJ skriver:

Det har jeg også hørt, men som skrevet ovenfor undrer det mig bare, at man kan lave en så præcis skæring, for børn er jo forskelligt udviklet.. 

Men tak for dit svar! 

Ja det kan jeg kun give dig ret i. Men de er måske gået ud fra gennemsnittet for hvornår børn er nok udviklet.

Anmeld

16. oktober 2011

Mor til Frederic og Freya

AnneBJ skriver:

Felix har en autostol der hedder 0-9 kg. Den er bagudvendt. Hans ben kan ikke være der, hvilket er lige meget - så vidt jeg ved?

Hans hoved er en cm fra at nå øverste kant på stolen. Selerne starter ikke hvor skulderen starter, men lidt nede af ryggen, selvom de er i øverste hak. Han vejer 8,9 kg.

Vi har næste stol købt, den hedder 9-18 kg. og er forudvendt. Vi har prøvet at sætte ham i den herhjemme, altså hvor den bare stod på gulvet, dog uden at justere selerne korrekt. Stolen så ufatteligt stor ud til ham, men omvendt, er den anden efterhånden ret lille til ham.

Jeg er i tvivl om, hvornår vi skal skifte - hvad er det afgørende? Han vejer 8,8 kg og er 75 cm lang. Han sidder ikke helt selv endnu, men det er kun pga. balance, hovedet holder han perfekt og ryggen er rank hele tiden.

Jeg har googlet og googlet, og kan ikke finde retningslinier for hvornår jeg skal skifte og hvorfor! Så hvis I kan linke til noget vil jeg meget gerne se det, og ellers bare hvis I med 100% sikkerhed ved noget...

Der er 3 grundregler, hvoraf den ene kan sløjfes - hvilken er op til jer..

- 9 kg

- 9 mdr

- sidde stabilt.

Loven siger dog;

Sikkerhedsudstyr til børn

§ 80 a Ved befordring i andre biler end busser og på motorcykel eller knallert, der har passagersiddepladser forsynet med sikkerhedsseler, skal børn med en legemshøjde på under 135 cm under kørslen anvende godkendt sikkerhedsudstyr tilpasset barnets højde og vægt, jf. dog stk. 5.

Stk. 2.  I andre biler end busser, der ikke har passagersiddepladser forsynet med sikkerhedsseler, hvortil der kan monteres godkendt sikkerhedsudstyr tilpasset barnets højde og vægt må børn under 3 år ikke befordres, mens børn på 3 år og derover med en legemshøjde på under 135 cm alene må befordres på et andet sæde end forsædet, jf. dog stk. 5.

Anmeld

16. oktober 2011

Janni.

AnneBJ skriver:

Jeg tænker også det må være noget i den stil vi må gøre og så trække den så længe vi kan... 

Heldigvis brokker han ikke over at sidde i den lille stol!

Silas brokker sig desværre en del, men tror det er mere over at han ikke kan følge med i hvad der sker rundt omkring. Jeg glæder mig så meget til han får en stol der vender om, så han virkelig kan få lov til at se verdenen udenfor bilens ruder. 

Anmeld

16. oktober 2011

Mettemus

AnneBJ skriver:

joo, jeg har altså bare ikke den store tiltro til babysam/ønskebørn mm. hvad det angår... og vi har ikke købt stol hos nogle af stederne, så måske også lidt "flabet" at stille og bede om vejledning 

Men Laurits er jo så også rundet 9 mdr.. (chok!) så ifølge "reglerne" er det jo bare fint.. 2,5 mdr. er godt nok længe, når Felix allerede nu virker for stor til den lille stol.. 

Du kan ringe til dem? Man kan ikke købe noget over telefonen?

Anmeld

16. oktober 2011

AnneBJ

Mor til Frederic skriver:

Der er 3 grundregler, hvoraf den ene kan sløjfes - hvilken er op til jer..

- 9 kg

- 9 mdr

- sidde stabilt.

Loven siger dog;

Sikkerhedsudstyr til børn

§ 80 a Ved befordring i andre biler end busser og på motorcykel eller knallert, der har passagersiddepladser forsynet med sikkerhedsseler, skal børn med en legemshøjde på under 135 cm under kørslen anvende godkendt sikkerhedsudstyr tilpasset barnets højde og vægt, jf. dog stk. 5.

Stk. 2.  I andre biler end busser, der ikke har passagersiddepladser forsynet med sikkerhedsseler, hvortil der kan monteres godkendt sikkerhedsudstyr tilpasset barnets højde og vægt må børn under 3 år ikke befordres, mens børn på 3 år og derover med en legemshøjde på under 135 cm alene må befordres på et andet sæde end forsædet, jf. dog stk. 5.

Fedt! Tusind tak!

Det gør det lige lidt nemmere at jeg kan sløjfe én af de tre, og det giver langt bedre mening, for det viser jo noget om barnets (individuelle) udvikling!

Tak! 

Anmeld

16. oktober 2011

AnneBJ

Mettemus skriver:

Du kan ringe til dem? Man kan ikke købe noget over telefonen?

Anmeld

16. oktober 2011

Mor til Frederic og Freya

AnneBJ skriver:

Fedt! Tusind tak!

Det gør det lige lidt nemmere at jeg kan sløjfe én af de tre, og det giver langt bedre mening, for det viser jo noget om barnets (individuelle) udvikling!

Tak! 

så lidt...

lov nævner nemlig kun højde og vægt, og der er han jo ved næsten at være med sin 1 cm til kant af stol og sine næsten 9 kg.

Så i er tæt på at kunne skifte...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.