Flere ammespørgsmål - nu med mælk

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. oktober 2011

VIPpigen

Nu har jeg ikke læst alle svar, så ved ikke hvor mange forskellige svar du har fået. Men jeg fik at vide på neo at de sagde at suttede aktivt 20 min, så svarede det til et helt måltid. Lilje spiste dog kun på 5-10 min, nogen gange 15 min, men jeg havde også mælk så det stod ud. Så hun suttede ikke kraftigt, men fik hvad hun skulle.

I starten behøver de ikke spise ved begge, deres mavesæk er ved fødslen ikke større end en valnød, så den skal lige "i træning". Hun skal nok give besked når hun vil have fra begge. Her var Lilje aldrig interesseret i begge, det var først da hun var så langt henne i grød og fast føde at jeg ikke havde nok i kun et at hun med nød ville tage det andet...

Har du meget spændte bryster, er det en rigtig god ide at malke ud, jeg havde over en liter med hjem fra neo som jeg brugte til at lave hendes første grød med, og skulle manden og jeg noget, og havde brug for nogen kiggede efter hende 3-4 timer så er det super at have mælk i fryseren lige til at tage op. Hvis du kun malker ud nu hvor mælken er løbet til, og stille trapper ud af det, så sker der ikke noget ved det mht mælkeproduktion...

Held og lykke med hende den lille

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. oktober 2011

Misty

Frøken J. skriver:

I nat fik jeg silikonebryster Nej, pjat. Synes de var meget spændte, mine bryster, og da jeg så ammede hende liggende, trillede der mælk ud af det modsatte bryst, og nu er mælken virkelig løbet til. Hold kæft brysterne bliver store Det er rart, fordi hun sutter knap så hårdt nu, så det hjælper lidt på ammeproblemerne. Men! Nu har jeg nogle spørgsmål, for jeg er ikke blevet vejledt i amning andet end med råmælk. Så here goes:

1. Skal man amme ved begge bryster hver gang? Eller er det ok fx at amme fra venstre og så højre næste gang? - Hun sutter sig mæt ved det ene bryst, så kan dårlig nok tvinge hende til også at spise ved det andet.

2. Er det normalt, at de ikke spiser så længe af gangen i starten? Synes alle snakker om de ammer i omkring 45-60 minutter, men hun spiser kun ved brystet i 10-20 minutter, så giver hun slip, er mæt og falder i søvn. Er det normalt?

3. Noget særligt jeg skal være obs på?

Altså, nu har jeg lige været til sådan noget fødselsforberedelse som primært handlede om amning (skal føde mit første barn om 3 mdr). Og der fortalte jordmoderen at det er godt, at man i starten, indtil mælken er løbet til skifter mellem brysterne for at stimulere. Men at så snart at mælken er løbet til så skal man helst "afslutte" det bryst man er begyndt ved og så tage det andet bryst næste gang man ammer. Simpelthen fordi at brystet først "afgiver" noget meget tyndt mælk som slukker barnets tørst og efter det kommer der så noget tykkere mælk som gør barnet mæt. 

Desuden er der mindre risiko for at man kan få bryst betændelse osv. hvis brystet er tømt

Ved ikke om du kan bruge det til noget, men ville lige dele ud af min friske viden

Held og lykke

Anmeld

13. oktober 2011

SaNiNa

Jeg ammede den første ½ uge på begge bryster, nu ammer jeg på 1 bryst hver gang.

Naia spiser et sted mellem 7-10min og så er hun mæt og det er lige meget hvad jeg gør så vil hun ikke spise mere (det samme gjore Nicklas) dog kan hun en gang i mellem spise 20 min men sker vel hver 2 dag.

Men hvis hun er glad og tilfreds og har våde bleer så tror jeg ikke du skal bekymre dig. vi kæmpede en brag kamp med Nicklas for han skulle spise mere, uden held og har måtte lære at sådan var det bare idag spiser han stadig sjovt men han trives og er glad.

Anmeld

13. oktober 2011

AndreasMor84

kirsti skriver:

Jeg havde vildt meget mælk da noah var lille, da vi havde sp da han var 14 dage gammel havde han faktisk taget 700g på på 9 dage.

Nå men anyway jeg kan jo kun sige hvordan jeg selv gjorde.

Hvis de var meget spændte tog jeg toppen ved lige at malke lidt ud og jeg gemte det ikke for jeg havde som du rigeligt mælk at give af. Når man malker ud har det nogenlunde samme effekt som når den lille spiser så der vil bare blive produceret mere mælk og brystet vil hurtigt fyldes igen.

Jeg var aldrig tilhænger af at malke ud udover lige at tage trykket. Meningen med amningen er jo at mælkeproduktionen tilpasser sig barnets behov og der kommer der jo lidt rod i hvis man malker en masse ud.

Når du ammer er den første mælk der kommer den tykke og mættende mælk og efterhånden som brystet tømmes bliver mælken tyndere og tyndere og har mere en tørstslukkende effekt. Det gør jo så også at har du malket en masse ud og den lille så kræver mælk kort tid efter vil du mest have den tynde mælk tilbage som jo ikke har samme energi indhold som den tykke mælk

Vil blot lige korrigerer.. den første mælk er den tynde og tørst slukkende og sidst i måltidet kommer den fede og mættende mælk

Anmeld

13. oktober 2011

AndreasMor84

Det du skal være opmærksom på er, at hvis dine bryster ikke føles tømt når hun har spist, så kan du risikerer at udvikle Brystbetændelse.. og det er bare AVAVAV Så er det bedre at malke lidt ud.. det er først når amningen er godt etableret, at mælkemængden tilpasser sig dit barns behov.. og det du malker ud, kan du jo lige så godt gemme i fryseren til en dag, hvis du skal ud og manden skal give en flaske

Jeg malkede ud for at tage trykket da det simpelthen gjorde for ondt og der er fint med mælk i dag - ikke for meget på trods af udmalkningerne

Anmeld

13. oktober 2011

Mettefpigen

Frøken J. skriver:

I nat fik jeg silikonebryster Nej, pjat. Synes de var meget spændte, mine bryster, og da jeg så ammede hende liggende, trillede der mælk ud af det modsatte bryst, og nu er mælken virkelig løbet til. Hold kæft brysterne bliver store Det er rart, fordi hun sutter knap så hårdt nu, så det hjælper lidt på ammeproblemerne. Men! Nu har jeg nogle spørgsmål, for jeg er ikke blevet vejledt i amning andet end med råmælk. Så here goes:

1. Skal man amme ved begge bryster hver gang? Eller er det ok fx at amme fra venstre og så højre næste gang? - Hun sutter sig mæt ved det ene bryst, så kan dårlig nok tvinge hende til også at spise ved det andet.

2. Er det normalt, at de ikke spiser så længe af gangen i starten? Synes alle snakker om de ammer i omkring 45-60 minutter, men hun spiser kun ved brystet i 10-20 minutter, så giver hun slip, er mæt og falder i søvn. Er det normalt?

3. Noget særligt jeg skal være obs på?

Tillykke med bebsen

Grunden til at det er godt at amme ved begge bryster ved en amning er at dine bryster kan blive skæve..... Og det kan de også godt blive når du skifter bryst ved hver amning....

Anmeld

13. oktober 2011

Frøken J.

AndreasMor2011 skriver:

Det du skal være opmærksom på er, at hvis dine bryster ikke føles tømt når hun har spist, så kan du risikerer at udvikle Brystbetændelse.. og det er bare AVAVAV Så er det bedre at malke lidt ud.. det er først når amningen er godt etableret, at mælkemængden tilpasser sig dit barns behov.. og det du malker ud, kan du jo lige så godt gemme i fryseren til en dag, hvis du skal ud og manden skal give en flaske

Jeg malkede ud for at tage trykket da det simpelthen gjorde for ondt og der er fint med mælk i dag - ikke for meget på trods af udmalkningerne

Men hvordan? Prøvede at trykke og massere det venstre bryst, men synes faktisk ikke rigtig jeg kunne få noget ud

Anmeld

13. oktober 2011

Frøken J.

Sanne og Nicklas skriver:

Jeg ammede den første ½ uge på begge bryster, nu ammer jeg på 1 bryst hver gang.

Naia spiser et sted mellem 7-10min og så er hun mæt og det er lige meget hvad jeg gør så vil hun ikke spise mere (det samme gjore Nicklas) dog kan hun en gang i mellem spise 20 min men sker vel hver 2 dag.

Men hvis hun er glad og tilfreds og har våde bleer så tror jeg ikke du skal bekymre dig. vi kæmpede en brag kamp med Nicklas for han skulle spise mere, uden held og har måtte lære at sådan var det bare idag spiser han stadig sjovt men han trives og er glad.

Men når de spiser så kort tid tømmer de jo ikke brystet? Det er især det der bekymrer mig, i forhold til mig selv

Anmeld

13. oktober 2011

AndreasMor84

Frøken J. skriver:

Men hvordan? Prøvede at trykke og massere det venstre bryst, men synes faktisk ikke rigtig jeg kunne få noget ud

Fik du ikke noget materiale på sygehuset om håndudmalkning?

Anmeld

13. oktober 2011

Mca<3

Tillykke med bebs  så fin hun er .. Da Alexander blev født var han også utroligt træt de første mange dage   syntes ikke han spiste nok og var svær at lægge til . Jeg gjorde simpelthen det at jeg tog ham op når han sov , for syntes seriøst ikke han spiste nok og viste nok interesse for mad ...  Tog ham op , nussede brystvorten mod hans kind så han vågnede lidt og kunne lugte mælk .. Mine bryster var jo også spændte og hvis han kun spiste hver 3-4 time og kun af et bryst så kunne der jo gå 6-8 timer før det andet bryst blev tømt   Det er ikke vejen frem til en god mælkeproduktion ..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.