Flere ammespørgsmål - nu med mælk

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. oktober 2011

mortilflere

Frøken J. skriver:

I nat fik jeg silikonebryster Nej, pjat. Synes de var meget spændte, mine bryster, og da jeg så ammede hende liggende, trillede der mælk ud af det modsatte bryst, og nu er mælken virkelig løbet til. Hold kæft brysterne bliver store Det er rart, fordi hun sutter knap så hårdt nu, så det hjælper lidt på ammeproblemerne. Men! Nu har jeg nogle spørgsmål, for jeg er ikke blevet vejledt i amning andet end med råmælk. Så here goes:

1. Skal man amme ved begge bryster hver gang? Eller er det ok fx at amme fra venstre og så højre næste gang? - Hun sutter sig mæt ved det ene bryst, så kan dårlig nok tvinge hende til også at spise ved det andet.

2. Er det normalt, at de ikke spiser så længe af gangen i starten? Synes alle snakker om de ammer i omkring 45-60 minutter, men hun spiser kun ved brystet i 10-20 minutter, så giver hun slip, er mæt og falder i søvn. Er det normalt?

3. Noget særligt jeg skal være obs på?

1) d skal bare huske hvilke bryst du brugte af sidst

2) un er bare god , og måske løber dit bedre

3)mælke knuder kan give bryst betændelse , hold fødder  varme , og kommer der mælke knuder så tag et håndklæde og varm i ovnen og pak babs og nutte ind det gør mælken løber og så kan man masaere knuderne væk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. oktober 2011

Frøken J.

Fru Nielsen skriver:

Hejsa

Det er helt fint hun kun spiser ved det ene bryst.... Altså i bøgerne står der faktisk at man skal starte ved det bryst man sluttede ved... Men det gør jeg altså ikke! Jeg skifter ved hver bryst for hver gang jeg ammer....

Og det er heeelt normalt det ikke tager længere tid i starten, for mælken kommer rigtig hurtig og hun bliver hurtig mæt. Når det hele er faldet til og hun skal arbejde lidt mere for at spise så kan det godt trække lidt ud med amningen, men slipper hun og falder i søvn, så er det tegn på hun er mæt også kan det have taget 5 minutter eller 40 minutter.....

Tusind tak for råd! Synes nemlig det er så kort tid, men når hun falder i søvn og "taber" babsen kan hun jo ikke være helt utilfreds trods alt!

Anmeld

13. oktober 2011

Frøken J.

Leneur skriver:

Jeg lagde Silje skiftevis til det ene og andet bryst. På den måde at hvis hun ikke tømte det ene bryst blev hun lagt til der inden hun kom over til det andet. På den måde synes jeg heller ikke at brysterne spændte sådan og hvis de endelig gjorde klemte jeg lidt mælk ud, så det var til at holde til.

Hun spiser bare så lidt synes jeg. Hun slet ikke i nærheden af tømmer brystet, så hvis jeg skal ligge hende til ved samme side igen og hun igen spiser så lidt, så bliver det andet bryst vel ved med at være overspændt, eller?

Anmeld

13. oktober 2011

Frøken J.

Fru Nielsen skriver:

Forresten.... Jeg så igår at du har ømme babser! Jeg købte sådanne nogle ammeskaller til at ligge i bh´en så ens brystvorter ikke gnider sig op af ammeindlægget og bliver irriteret, hvilket kan gøre det meget værre...

De er meget meget ucharmerende, men jeg har et par jeg aldrig har fået brug for som du må få. Du skal bare sende mig din adresse i et brev også sender jeg dem til dig.....

Knus

Hvor er du sød! Det vil jeg meget gerne tage imod, for de bliver meget irriterede af at gnubbe op af stof og den slags. Jeg skriver lige til dig om lidt

Anmeld

13. oktober 2011

Frøken J.

isabellamor skriver:

Det lyder til at være helt perfekt det du allerede gør hovedformålet er jo at hun bliver mæt, og det sker jo ved at hun falder i søvn.. det vigtigste er bare at lægge hende til hver 3-4 time. og sørge for at hun bliver mæt. mælken i dine bryster tilpasser sig hendes behov... så det skal der nok komme styr på

JEps, jeg fører et ammeskema! Haha. Jeg er jo ordensfreak Men det er meget rart at have styr på hvornår, hvor længe og hvilket bryst. Men synes godt nok de er meget overspændte lige nu, puha!

Anmeld

13. oktober 2011

kirsti

Noah fik babs til han var 1,5år og fuldt til han var 6mdr.

Nogen spiser hurtigt og andre ikke så hurtigt så hvis hun ikke vil have mere efter 10min så ville jeg stole på hun var mæt. Når du får sp de første par gange vil vægten også tydeligt vise om hun får nok men det tror jeg bestemt det lyder jo ikke ligefrem som om du ikke har mælk nok.

Jeg startede med et bryst var han mere sulten efter det fik han også fra det andet men ellers ikke. Jeg prøvede at huske at skifte imellem babserne fra gang til gang men jeg var ikke fanatisk omkring det. Jeg ved nogen sætter en clips i bh'en så de kan huske hvad side de er nået til.

Sidst men ikke mindst så lær at amme liggende. Som en anden skrev gør det bare ens søvnniveau meget bedre når man kan få lidt søvn mens den lille spiser.

Da Noah var 4 mdr var vi i Tivoli til jul og der ammede jeg ham faktisk gående i bæreselen uden at det var tydeligt for andre så som det blev skrevet tidligere vend dig på sigt til forskellige stillinger hvis du vil amme længe. Man skåner også ryggen lidt ved at skifte stillinger.

Anmeld

13. oktober 2011

Frøken J.

Laurits'mor skriver:

1. Det er vidst lidt en smags/vurderingssag om det skal være ved begge bryster hver gang. Jeg tror, at kroppen (og brysterne) justerer sig efter, hvad du selv vælger. Min sundhedsplejerske var fortaler for ét bryst pr. amning, sådan at det blev ordentlig tømt (der er vidst forskel på det første og sidste mælk, der kommer - men jeg kan ikke helt huske, hvordan det lige er).

2. Jeg husker, at det varede cirka en halv time pr. gang for mig og mit barn. Men jeg har en veninde, der fik at vide på sygehuset, at barnet blot skal sutte i 10 effektive minutter, så jeg ville ikke være bekymret for, at hun falder i søvn.

3. Husk at få tømt godt ud i mælkegangene. Du kan evt. selv hjælpe til med massage når hun er lagt til. Det gælder især ude i siderne og op mod armhulen. Og hvis hun ikke kan tage trykket, så malk lidt ud, eller massér dem, når du er i bad. Jeg har hørt at brystbetændelse er meget smertefuldt. Derudover døjede jeg en del med svamp, hvilket jeg håber at undgå næste gang ved at "lufttøre" så tit som muligt.

Tak for dit svar! Jeg kan mærke, at det er lidt en stressfaktor med barselsbesøg lige nu. Vi har godt nok kun 1-2 pr. dag, men dete r lidt svært ift. amningen, fordi hun er svær at ligge til, så jeg er nødt til at være ret blottet.. Og kan ikke lade dem lufttørre, når vi har gæster Men det kommer nok!

Hvis jeg malker ud, når hun er så småtspisende som hun er, begynder mine bryster så ikke bare at producere endnu mere mælk? Og er det meningen man skal gemme det mælk man malker ud, eller? Hold kæft mand, jeg ved joikke en skid

Kan i hvert fald mærke jeg har nogle mælkeknuder i siderne af brysterne op mod armhulen, dem må jeg lige få gjort noget ved..

Anmeld

13. oktober 2011

<3

Frøken J. skriver:

I nat fik jeg silikonebryster Nej, pjat. Synes de var meget spændte, mine bryster, og da jeg så ammede hende liggende, trillede der mælk ud af det modsatte bryst, og nu er mælken virkelig løbet til. Hold kæft brysterne bliver store Det er rart, fordi hun sutter knap så hårdt nu, så det hjælper lidt på ammeproblemerne. Men! Nu har jeg nogle spørgsmål, for jeg er ikke blevet vejledt i amning andet end med råmælk. Så here goes:

1. Skal man amme ved begge bryster hver gang? Eller er det ok fx at amme fra venstre og så højre næste gang? - Hun sutter sig mæt ved det ene bryst, så kan dårlig nok tvinge hende til også at spise ved det andet.

2. Er det normalt, at de ikke spiser så længe af gangen i starten? Synes alle snakker om de ammer i omkring 45-60 minutter, men hun spiser kun ved brystet i 10-20 minutter, så giver hun slip, er mæt og falder i søvn. Er det normalt?

3. Noget særligt jeg skal være obs på?

1. Helt fint med et bryst, bare husk at skift for hver gang.

2. fint interval. Sålænge hun er mæt og tager på som hun skal så må hun stort set gøre som hun vil.

3. pas på ved smerter: så skal du bruge ammeindlæg, tjekke for svamp, tage mere tøj på også ud på armene, eller måske få sp til at kigge

Anmeld

13. oktober 2011

Frøken J.

kirsti skriver:

Noah fik babs til han var 1,5år og fuldt til han var 6mdr.

Nogen spiser hurtigt og andre ikke så hurtigt så hvis hun ikke vil have mere efter 10min så ville jeg stole på hun var mæt. Når du får sp de første par gange vil vægten også tydeligt vise om hun får nok men det tror jeg bestemt det lyder jo ikke ligefrem som om du ikke har mælk nok.

Jeg startede med et bryst var han mere sulten efter det fik han også fra det andet men ellers ikke. Jeg prøvede at huske at skifte imellem babserne fra gang til gang men jeg var ikke fanatisk omkring det. Jeg ved nogen sætter en clips i bh'en så de kan huske hvad side de er nået til.

Sidst men ikke mindst så lær at amme liggende. Som en anden skrev gør det bare ens søvnniveau meget bedre når man kan få lidt søvn mens den lille spiser.

Da Noah var 4 mdr var vi i Tivoli til jul og der ammede jeg ham faktisk gående i bæreselen uden at det var tydeligt for andre så som det blev skrevet tidligere vend dig på sigt til forskellige stillinger hvis du vil amme længe. Man skåner også ryggen lidt ved at skifte stillinger.

Tusind tak for svar! Jeg regner også med, at hun selv brokker sig, hvis hun er sulten. Der i hvert fald mælk. Har bare slet overhovedet ikke indtryk af, at hun egentlig får tømt ud for mig, for de er bare så store og overspændte. Men ok, mælken faldt først til i nat, så hun skal jo lige have en chance!

Liggende amning er faktisk min favorit, så den praktiseres jævnligt. Især fordi jeg har dumme bryster, som er svære for hende at få fat i, og det er nemmest når jeg ligger

Anmeld

13. oktober 2011

Frøken J.

mrs X skriver:

1. Helt fint med et bryst, bare husk at skift for hver gang.

2. fint interval. Sålænge hun er mæt og tager på som hun skal så må hun stort set gøre som hun vil.

3. pas på ved smerter: så skal du bruge ammeindlæg, tjekke for svamp, tage mere tøj på også ud på armene, eller måske få sp til at kigge

Tak for svaret! Jeg bliver nok lidt klogere efter første SP-besøg, for synes jeg har mange tvivlsspørgsmål lige nu. Vil også gerne lufttøre brysterne, men der er sku besøg hele tiden, så det er svært

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.