Dit barns sprog?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. oktober 2011

Mor til Frederic og Freya

L.J.L skriver:

Hvor godt taler dit barn i en alder 1½ til 2 år?
Kan det sige mange ord, sætninger etc?

Her har han snakket ret tidligt, men han var og er stadig ret nysgerig.

Sover ikke når vi kører bil, begyndte tidligt at pege på alt og spørge; hva' er det?

Da han var 1½ kunne han tælle 2 og en del sætninger; fars traktor øhn øhn. Se rendegraver har 2 skovle. Se den mange babu'er på taget. Hvor mors lastbil henne? Når jeg nævned et bogstav kunne han fortsætte med ord der started med det og som han kendte..

Vi har intet gjort som sådan, han lærte baby tegn som lille - så han lærte fra ganske lille at 'fortælle' om ting, bede om hjælp, bede om noget at drikke osv. Og aldrig brugt baby sprog.

Til hans 2 årige undersøgelse lagde han ud med; se dame læge, du skal have den pigefarvet skammel (gav hende den lyserøde), jeg en dreng og skal have den blå..

Idag er han 3 år kan bilmærker og model'er, om det er scania V8'er eller en række 6'er motor. Laver selv rim og remser; tak for mad, jeg er glad må jeg gå i bad?  

Men igen, så er han ikke så god til selv at tage tøj på..

Man kan ikke være lige stærk på alle punkter, hvilket også er godt nok.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. oktober 2011

Rosa

Mor til Frederic skriver:

Her har han snakket ret tidligt, men han var og er stadig ret nysgerig.

Sover ikke når vi kører bil, begyndte tidligt at pege på alt og spørge; hva' er det?

Da han var 1½ kunne han tælle 2 og en del sætninger; fars traktor øhn øhn. Se rendegraver har 2 skovle. Se den mange babu'er på taget. Hvor mors lastbil henne? Når jeg nævned et bogstav kunne han fortsætte med ord der started med det og som han kendte..

Vi har intet gjort som sådan, han lærte baby tegn som lille - så han lærte fra ganske lille at 'fortælle' om ting, bede om hjælp, bede om noget at drikke osv. Og aldrig brugt baby sprog.

Til hans 2 årige undersøgelse lagde han ud med; se dame læge, du skal have den pigefarvet skammel (gav hende den lyserøde), jeg en dreng og skal have den blå..

Idag er han 3 år kan bilmærker og model'er, om det er scania V8'er eller en række 6'er motor. Laver selv rim og remser; tak for mad, jeg er glad må jeg gå i bad?  

Men igen, så er han ikke så god til selv at tage tøj på..

Man kan ikke være lige stærk på alle punkter, hvilket også er godt nok.

Wauw! Hold da op hvor er han dygtig  Den med skammelen og de sætninger der er da helt vildt! 

Anmeld

10. oktober 2011

Ciss

Min søn er snart to. Han sier enkelte ord og nogen få korte sætninger (2-3 ord).

af typen:

"Gå bad"

"Den fald ned"

"Hvor *** (søsters navn)?"

Og så er det ellers dyrelyde, mor og far, bamse, brød, mælk mm og især ting som bil, tog, kran og traktor....

Og så standartrepertoiret: Tak, tak for mad, hej, nat (godnat), mad, hop, nej, ja og en del dyr.

Men han gentager ofte ting man siger, eller prøver i hvert fald, så der kommer stadig nye ord. Jeg vil gætte på, at han ligger på ca 100-150 aktive ord, og det virker somom han forstår alt, vi siger til ham. Bortset fra tidsangivelser og den slags mere abstrakte ting.

Anmeld

10. oktober 2011

Rosa skriver:

Wauw! Hold da op hvor er han dygtig  Den med skammelen og de sætninger der er da helt vildt! 

Vi har altid fortalt hvad vi skal ved lægen, så han ved hvad det går ud på. Det begyndte vi med da han started op på børne amb for over 2 år siden.

Læge kigged også bare op og sagde; ja sproget behøver vi nok ikke snakke om, når han både kan farver og lange sætninger.

Det hvor han fejed gulvet væk var da vi var på vej i dp, nogle mdr før hans 2 års fødselsdag. Vi kørte som vanligt forbi rideskolen og så 2 piger komme trækkende med en hest med hvide sokker, vi kører langsomt forbi og frederic sidder længe og kigger... 'Moar? har hest også gummistøvler på? Nej frederic, den har noget der hedder hestesko på. Han sidder og tænker igen; Moar? så har hest 4 sko på og jeg kun 2 sko... Øh, hvor kom det lige fra...

også derfor der er mange der skyder ham ældre, med det sprog hsn har. Da han started i bh her den 1 aug, sagde pædagog at sprogtesten skulle vi ihvertfald ikke bekymre os om...

Anmeld

10. oktober 2011

Rosa

Mor til Frederic skriver:

Vi har altid fortalt hvad vi skal ved lægen, så han ved hvad det går ud på. Det begyndte vi med da han started op på børne amb for over 2 år siden.

Læge kigged også bare op og sagde; ja sproget behøver vi nok ikke snakke om, når han både kan farver og lange sætninger.

Det hvor han fejed gulvet væk var da vi var på vej i dp, nogle mdr før hans 2 års fødselsdag. Vi kørte som vanligt forbi rideskolen og så 2 piger komme trækkende med en hest med hvide sokker, vi kører langsomt forbi og frederic sidder længe og kigger... 'Moar? har hest også gummistøvler på? Nej frederic, den har noget der hedder hestesko på. Han sidder og tænker igen; Moar? så har hest 4 sko på og jeg kun 2 sko... Øh, hvor kom det lige fra...

også derfor der er mange der skyder ham ældre, med det sprog hsn har. Da han started i bh her den 1 aug, sagde pædagog at sprogtesten skulle vi ihvertfald ikke bekymre os om...

Det er altså virkelig vildt!!! Sikke et sprog og sikke et ræsonnement!!! Han er godt nok en kvik fyr - og smuk også!! Åhh, piger, pas på hjerterne 

Anmeld

10. oktober 2011

Rosa skriver:

Det er altså virkelig vildt!!! Sikke et sprog og sikke et ræsonnement!!! Han er godt nok en kvik fyr - og smuk også!! Åhh, piger, pas på hjerterne 

Tak... Han er født et spørgehjørne..

Vi har blot hele tiden udbygget det.. Istart var det se en blå bil - en rød lastbil osv. Så han både kunne lære farver og forskel på bil/lastbil. Derfra videre til; se lastbil har tiptrailer/container mm med - se bil med hestetrailer. Så kom bilmærkerne på og enkelte model'er han kunne relatere med via andre i familiens bil og model'er.

Men når hver bil tur lyder sådan; hvad er det mor? Det er en lastbil, det kan du da se skat. Ja mor, det er en volvo lastbil med modulvogntog. Moar? hvad kan den sige? Fjoller hoved det ved du da... Ja, tror hjulene larmer og den kan sige båt båt. Moar?hvad har den med? Frederic, jeg tror den har pakker med. Moar? jeg tror den har paller med også... SUK... Sådan kan det være med stort set slt vi møder..

De siger det er sundt... Meen, selv en kort kan der blive fortalt og spurgt meget....

Han har både lege venner og lege veninder nede i bh, de begynder tidligt...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.