Købe nyt tøj eller få det brugt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. oktober 2011

Kofoed.

Tror vi har 1% nyt tøj - vi har købt, 1% nyt vi har fået i barsels gave, købt 1% brugt tøj og resten er lånt eller har vi fået.

Det er en smags sag hvad man vil, jeg synes dog, at 50 og 56 tøj er noget man bruger så lidt, at det er "for dyrt" at købe fra ny, for det første, at er ikke alt sammen lige pratisk til så lille en baby, men de bruger det heller ikke så længe igen. Men det må i gøre op med jer selv hvad i synes er bedst.

Vil dog foreslå, køb lang ærmet bodys, helst dem der ikke skal over hovedet og så tøj med fødder, strømper falder nemt af. - det er hvad jeg har erfraret på mine 12 dage som mor.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. oktober 2011

B&J

vi køber både nyt tøj og køber og får brugt tøj og det brugte jamen bliver vasket og det ligner jo lige så godt som nyt

Anmeld

2. oktober 2011

Den kommende far

Sofiekdk skriver:

Ja man kan jo altid finde årsager til at skulle købe ting jeg tror bare det er vigtigt nogle gange at bremse den køb og smid væk kultur vi har opbygget. Forhåbentlig en dag vil det medføre at vi skaber en interesse i genbrug, ikke kun med tøj, men med materialer og mere generelt i samfundet.

Jeg føler det er helt underligt at ens forældre egenskaber afspejles af hvor mange materialistiske ting man har og kan give. Min mand er vokset op i en meget rig familie og har altid fået alt hele tiden. Det har på ingen måde hjulpet ham i livet eller som person. Jeg vil ihvertfald fokusere min opdragelse af vores kommende barn på at ting ikke er så vigtige Men jeg er nok også blevet lidt mere hippie i de seneste år

I skal helt sikkert gøre det som i synes er bedst, for glade forældre fører jo i sidste ende ofte til glade babyer

tror da de fleste forærer meget af deres aflagte tøj væk.

vi kan hurtigt blive enige om at opdragelse er vigtigere end materielle ting da det er opdragelsen der former os som individer

MVH

Den kommende far

http://babydutten.blogspot.com/

Anmeld

2. oktober 2011

Molly8

Den kommende far skriver:

Køber i nyt tøj til jeres børn eller tager I imod brugt tøj fra familie og venner?

vi er i den situation af jeg skal have en fætter 3 måneder før vores dreng kommer til verden og vi har fået tilbudt alt hans tøj som han vokser ud af det.

Vi har længe sparet sammen til vores baby så økonomi er ikke et problem (endnu)

Jeg har selv svært ved at gå i andres brugte tøj og er det så ikke lidt mærkeligt hvis jeg lader mit barn gøre det?

Synes I at det er helt okay at tage imod brugt tøj?

MVH

Den kommende far

Vi har af økonomiske årsager været sindsygt glade for aflagt tøj. Vi har endda fået så meget, at jeg har kunnet vælge lige dét, jeg også selv synes om.

Jeg har ingen skrupler omkring brugt tøj, hverken til mig selv eller den lille. Jeg har en god vaskemaskine! - Tænker bare, at de penge, der er sparet, kan jeg spendere på ham senere, når det betyder noget for ham, hvad han har på. Desuden bruges de små størrelser i så kort tid, at man slet ikke kan se, at tøjet har været brugt før.

Der er dog et par områder, hvor jeg fravælger brugt: Sko, dyner og barnevogn. Skoene, da de vil tage form efter den tidligere ejer og sovetingene for at undgå allergi. Her kan jeg til gengæld vælge at prioritere kvalitet uanset pris, fordi jeg har sparet på så meget andet.

Uanset hvad man vælger, er der en del sparet ved at være realistisk omkring sit behov. Man kan hurtigt gå amok i alt muligt skønt babytøj, men hvis man starter ud med en liste med det mest nødvendige og krydser af efterhånden, kan man nøjes med mindre. Især, hvis man tager højde for at ønske helt specifikke ting i barselsgave, så kan man krydse dem af listen

Anmeld

2. oktober 2011

Den kommende far

Molly8 skriver:

Vi har af økonomiske årsager været sindsygt glade for aflagt tøj. Vi har endda fået så meget, at jeg har kunnet vælge lige dét, jeg også selv synes om.

Jeg har ingen skrupler omkring brugt tøj, hverken til mig selv eller den lille. Jeg har en god vaskemaskine! - Tænker bare, at de penge, der er sparet, kan jeg spendere på ham senere, når det betyder noget for ham, hvad han har på. Desuden bruges de små størrelser i så kort tid, at man slet ikke kan se, at tøjet har været brugt før.

Der er dog et par områder, hvor jeg fravælger brugt: Sko, dyner og barnevogn. Skoene, da de vil tage form efter den tidligere ejer og sovetingene for at undgå allergi. Her kan jeg til gengæld vælge at prioritere kvalitet uanset pris, fordi jeg har sparet på så meget andet.

Uanset hvad man vælger, er der en del sparet ved at være realistisk omkring sit behov. Man kan hurtigt gå amok i alt muligt skønt babytøj, men hvis man starter ud med en liste med det mest nødvendige og krydser af efterhånden, kan man nøjes med mindre. Især, hvis man tager højde for at ønske helt specifikke ting i barselsgave, så kan man krydse dem af listen

vi har også en liste hvor tingene bliver krydset af hen ad vejen

MVH

Den kommende far

Anmeld

2. oktober 2011

Nina Amelia

Bare lige en lille tilføjelse..
Et andet aspekt ved nyt vs. brugt babytøj er alle de kemikalier/farve der sidder i nyt tøj. -Uanset hvor økologisk man køber så vil der som minimum altid sidde farve i tøjet (undtagen ubehandlet uld osv, men det er ikke udbredt)! Jeg garanterer at hvad der måtte sidde af ting i brugt tøj aldrig vil kunne hamle op med hvad der sidder i nyt.
Vi bruger begge dele

Anmeld

2. oktober 2011

Den kommende far

Nina Amelia skriver:

Bare lige en lille tilføjelse..
Et andet aspekt ved nyt vs. brugt babytøj er alle de kemikalier/farve der sidder i nyt tøj. -Uanset hvor økologisk man køber så vil der som minimum altid sidde farve i tøjet (undtagen ubehandlet uld osv, men det er ikke udbredt)! Jeg garanterer at hvad der måtte sidde af ting i brugt tøj aldrig vil kunne hamle op med hvad der sidder i nyt.
Vi bruger begge dele

har aldrig tænkt over det med kemikalier før i nævnte det

men det er et rigtig godt argument

MVH

Den kommende far

Anmeld

2. oktober 2011

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

da det er opdragelsen der former os som individer

MVH

Den kommende far

Det synspunkt tror jeg, du vil nuancere hen ad vejen. Børn lader sig ikke forme alene ud fra forældrenes påvirkning - der er en million faktorer i spil, når et individ danner sin identitet, og mange gange må man som forældre undre sig over, "hvor dét lige kom fra".

Derfor skal man også være så varsom med at dømme forældre til børn, der på den ene eller anden måde skiller sig ud i negativ forstand - og derfor er det så uendeligt sundt for os, der arbejder/skal arbejde med mennesker selv at få børn og opleve, at på trods af alle gode intentioner og alle de "rigtige" tiltag, så går det nogle gange langt fra, som man havde forudset. Heldigvis, da - det ville være ret forfærdeligt, hvis man kunne forme sine børn præcis som ønsket...

Anmeld

2. oktober 2011

Den kommende far

Mor og meget mere skriver:

Det synspunkt tror jeg, du vil nuancere hen ad vejen. Børn lader sig ikke forme alene ud fra forældrenes påvirkning - der er en million faktorer i spil, når et individ danner sin identitet, og mange gange må man som forældre undre sig over, "hvor dét lige kom fra".

Derfor skal man også være så varsom med at dømme forældre til børn, der på den ene eller anden måde skiller sig ud i negativ forstand - og derfor er det så uendeligt sundt for os, der arbejder/skal arbejde med mennesker selv at få børn og opleve, at på trods af alle gode intentioner og alle de "rigtige" tiltag, så går det nogle gange langt fra, som man havde forudset. Heldigvis, da - det ville være ret forfærdeligt, hvis man kunne forme sine børn præcis som ønsket...

er godt klar over at omverdenen også påvirker barnet men hvsi forældrene da kan leve op til ansvaret vil jeg mene at det helt klart er der den primære opdragelse finder sted

MVH

Den kommende far

Anmeld

2. oktober 2011

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

er godt klar over at omverdenen også påvirker barnet men hvsi forældrene da kan leve op til ansvaret vil jeg mene at det helt klart er der den primære opdragelse finder sted

MVH

Den kommende far

Arv har altså også en del at sige - vi kommer ikke til verden som blødt ler, der kan formes, som omgivelserne ønsker det. Lige netop dét er så spændende, når man sætter flere børn i verden og udsætter dem for omtrent samme påvirkninger - at der kan være SÅ stor forskel på, hvordan de folder sig ud, og hvilken personlighed, de får. I det hele taget er det dødspændende at få børn - også, når det nærmer sig det nervepirrende

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.