Samsovning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. januar 2009

Pia.

Eva skriver:

Nu spørger jeg nok dumt...men hvorfor er det skidt at sove i samme seng som en forældre der er let påklædt??

Nøgenhed er da noget af det mest naturlige og det skal det da også være? Jeg synes det er et problem hvis vi forældre seksualisere nøgenhed og dermed gør det til noget forkert over for vores børn.

Knus Eva...med tre skønne unger i sengen og som intet problem har med nøgenhed....

helt samme tanke...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. januar 2009

monstar99

Jeg synes ikke en dreng på 7 år skal sove med sin mor som kun er iført g-steng.

Synes heler ikke børn skal rene nøgne rundt især ikke offentligt.

Men sagen er jo et barn skal sove i sin egen seng, og ikke hos sin mor.

Anmeld

27. januar 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Jeg har svaret GOD IDÈ!!!! - yddybning:

Indlæg skrevet i september 07:

Jeg har valgt at skrive lidt om at sove sammen, som familie. Måske provokere det nogen, måske inspirerer det nogen – forhåbentligt sætter det tanker i gang hos de fleste.

I vores lille familie har vi fra starten valgt at have Idun sovende i dobbeltsengen. Der hvor familien er, er hun. Det har været det naturlige valg for os, fra første dag.

Idun er født hjemme og fra første nat har hun sovet sammen med os.

De første 2 nætter lagde vi ammepuden omkring hende, da vi var lidt utrygge pga. ’skrækhistorier’, man hører om folk der har ligget sine børn ihjel. Hurtigt fandt vi ud af, at vi er ligeså meget forælder når vi sover, som når vi er vågne og vi fjernede ammepuden. Lod Idun sove mellem os, ved siden af os og ovenpå os, alt efter hvilken babs vi er i gang med eller hvad der nu er hyggeligt.

Generelt skal det siges om skræk-ammestue-historier, at det ikke passer. Der er ikke registreret nogen almindelige sunde mennesker i dagens verden der har sovet deres børn ihjel. Historierne stammer fra gamle dage. I gamle dage blev det at ligge et barn ihjel, brugt som omvendt prævention. Når du havde fået 8 børn og en ups, kunne det ske at du kom til at ligge dig på det om natten. Første gang du gjorde det fik du en påtale, andengang en bøde og tredjegang fængsel. Hvis man er helt almindelig sund og rask og ikke narkoman eller lignene, sker det ikke at man sover på sit barn. Baby skal NOK røre på sig, hvis man skubber eller lignende. Man er også opmærksom om natten. Alle ens sanser er forældre, i vågen såvel som sovende tilstand.

Agumenterne omkring samsovning, er for mig mange:

- Mors nattesøvn!!!

Min nattesøvn har været uafbrudt, stort set siden Idun blev født. Jeg har ikke været en zombie, trods det at Idun som helt lille spiste MANGE gange i løbet af en nat. Hun prikker til mig og jeg vender mig om på siden. Hun finder babsen også er den overstået. J - Jeg sover videre og Idun spytter babsen ud, så snart som hun har ”snacket” færdig. – Faktisk har jeg ALDRIG sovet bedre, end jeg gør nu. Jeg har altid sovet meget let og vågnet i tide og utide. Jeg sover SKØNT, som det er nu. Det er så bare en bonusoplevelse for mig!!

- Babys nattesøvn

En babys nattesøvn er også vigtig!!!... Idun behøver ikke at vågne helt og SKRIGE, for at få vores opmærksomhed om natten. – Hendes søvn bliver så godt som uafbrudt og hun får mere ud af sin dag og får mere ro til at vokse og blive en dejlig glad baby.

- Fars nattesøvn

Far vågner slet ikke, når Idun skal have babsen. Mænd har ikke et biologisk system, der gør at de kan klare at vågne flere gange hver nat, som kvinder har. Derfor er det næsten mest vigtigt for far, med denne her ordning. Ikke noget skrig og skrål og alt sin kærlighed samlet. J

- Amningen

Amningen bliver så meget lettere når du ikke skal OP og finde en helt vildt desperat og ked af det baby, som vil have babs NU!!! Hvor efter du skal få bebs til at slippe babsen og tilbage i vuggen. – Hvis det var sådan her hjemme, havde jeg nok heller ikke holdt til at amme fuldt ud i 6 mrd og forsætte amningen så længe Idun har lyst til det.

Mine tanker omkring samsovning: - For mig næsten endnu vigtigere agumenter…

Hvor mange af os voksne mennesker ELSKER ikke bare for vildt at sove i ske med sin kæreste? Hvor skønt er det ikke at kunne være tryg i sin mands/kones/kærestes nærvær. Føle kropsvarmen fra en anden? Har vi lyst til frivilligt at give det op? Vi kan selv vælge og er voksne mennesker. Vi ved hvad der foregår omkring os, men har stadig brug for nærhed varme og tryghed.
Jeg ved godt at der ikke er mange der bruger 'samsovning' og 'famillieseng', for hvad nu hvis ungerne bliver i sengen til de er 10+? Hvad nu hvis? Ville det være så slemt? ER det ikke dejligt rart og trygt at sove sammen som familie? AT have alt kærligheden samlet der?
Et lille barn er ikke klar over hvad der sker omkring han eller hun ... Bliver utryg, får indimellem seperationsangst...

Hvis vi som voksne beslutningstagende mennesker skulle sætte os i babys sted, og sige hvad vi helst ville, - ville vi så ikke ligge og sove tæt på mor og far? Mærke kropsvarme og nærhed. Være TRYG og omgivet af kærlighed og ikke ligge alene i en tremmeseng/vugge/krybbe...
Jeg ville ikke!

Her hjemme har vi ikke haft problemer med sovning og putning... Idun vil mærke at vi er der, intet andet. Vi har ikke ulvetimer og 'skænderier' om at falde i søvn. Jeg lider ikke af søvnmangel, fordi jeg ikke skal op om natten...

- Og SEX behøver ikke at være i sengen, når Idun sover ved siden af!! Kreativitet og opfindsomhed, har aldrig skadet sexlivet...

Her hjemme er tingene ikke så omstændige, vi følger Iduns naturlige rytme og det giver en rigtig dejlig og rolig hverdag for os alle tre.

Jeg er ikke bange for at Idun sover hos os til hun bliver 10+, hun får lov til at styre det selv. Hun skal ikke smides ud af vores seng, før hun selv har lyst til det. Hun skal ikke nægtes natbabsen, så længe hun har lyst til det. Det er sundt og trygt, og skader ingen af os. J

Nu er hun halvandet år. Vi sover stadig godt. Idun er en hyggefis og det er helt OK med os. Når hun overnatter hos bedstefar og bedstemor er der ingenting. Hun tigger ikke babs og affinder sig med at mor ikke er der. Hun sover også i deres seng, når hun overnatter. Hun er super glad, udadvendt og tryg. Hun er super god til at tilpasse sig situationer og nye ting – Der er intet der slår hende ud, andet end bisser-på-vej. Vi har stadig ingen planer om at losse hende over i hendes egen seng. Så længe det er dejligt, så længe fortsætter vi!

Jeg håber alle der ude får en rigtig dejlig tryg og sund nattesøvn.

Zafir, med en dejlig familie der sover sammen!

Anmeld

27. januar 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator

-----------------------------

Update på samsovning hjemme hos os(ovenstående indlæg), er at Idun falder i søvn på eget værelse efter EGET valg. Nogen gange kommer hun ind i løbet af natten, andre gange sover hun hele natten hos sig selv. Fleste nætter hos sig selv.

Hun valgte selv at sove på sit eget værelse, efter jeg igennem længere tid spurgte hende hver aften:

Skal du sove på Iduns hyggelige skønne dejlige værelse, eller i far og mors kedelige soveværelse?

Der har ingen sure miner, eller ked af det hed været og hun er rigtig glad for at blive puttet hos sig selv. Enkelte aftner har hun mere brug for tryghed og får lov til at falde i søvn med mig i stuen. Det gør mig absolut INGENTING.

- Og ja, jeg ved godt at det er en lang smøre

Zafir

Anmeld

27. januar 2009

ekzunz

Her sover Klara som regel i vores seng, og Lukas hvis han har lyst. I øjeblikket foretrækker han dog en madras på storebrors værelse, og så er det helt fint. Nogen gange vil de sove i deres egne senge og andre gange vil de sove et andet sted, og hvis det er muligt og passer ind, så får de da lov til det.
Synes det er hyggeligt! Igår aftes var jeg lige ved at gå ind og hente Lukas da jeg savnede at kramme ham når han sover....men det var mit behov og ikke hans, så jeg lod ham ligge....

Anmeld

27. januar 2009

BinaMor

gabbie falder i søvn i egen seng men omkring kl 24 kommer hun over til os. vi hygger os med det!!

Zafir: helt helt enig!!!

Anmeld

27. januar 2009

Honningblomst

monstar99 skriver:

Jeg synes ikke en dreng på 7 år skal sove med sin mor som kun er iført g-steng.

Synes heler ikke børn skal rene nøgne rundt især ikke offentligt.

Men sagen er jo et barn skal sove i sin egen seng, og ikke hos sin mor.

Jamen, hvorfor synes du ikke det??
Jeg har stadig meget svært ved at se problemet...jeg synes det er skønt at den omtalte mor og hendes søn sover sammen...må da være en dejlig tryghed for barnet og så tror jeg faktisk barrnet er ligeglad med om mor sover i habit eller g-streng.
Det er jo bare en nøgen krop, der er da virkelig intet mere naturligt i verden.
Hvad er det for tanker du har siden det er så forkert i din verden og hvorfor skal børn sove i deres egen seng?
KNus fra Eva, som elsker at være nøgen og som har børn der også har et meget naturligt forhold til deres kroppe.

Anmeld

27. januar 2009

Nadi

Min søn bliver lagt i seng i hans egen seng, men de fleste nætter vågner han og er utrøstelig og klamre sig til en og så tager vi ham med ind i vores seng.
Det skete "heldigvis" ikke i nat, vil jo helst at han sover igennem og han sover meget urolig så det er ikke det vilde søvn man får. Men det er alligevel meget hyggeligt at ligge og putte

Så både og...

-Nadia

Anmeld

27. januar 2009

Lise

Her har Simon sovet mellem os stort set hver nat siden han blev født... Inden han blev født var jeg ret enig med mig selv om at jeg ikke gad at have børn i min seng, men så kom han og så var det jo så hyggeligt - og som Zafir skriver, så var det nemt med nattebabs og gennemsovning.
Nu er han 1½, og som nævnt sover han der stadig. Hver aften bliver han puttet i sin egen seng (som pt står i soveværelset og ikke på hans eget værelse), men han vågner omkring når jeg går i seng og vil med og putte...

Jeg er lidt i tvivl om hvad jeg mener. For jeg vil egentlig gerne have min seng for mig selv (og kæresten), og være fri for hans moslen og riven i hår (han river ofte i mit hår i søvne, og det gør nas!), men på den anden side er der jo det at det er hyggeligt og trygt og rart.......... Vi er vist enige om at han skal i sin egen seng, men vi gør ikke rigtigt nogen indsats for at få ham til at sove deri....

Anmeld

27. januar 2009

Pia

Her sover Lærke kun sammen med os, når hun er syg eller har en urolig nat.
Ikke at jeg ikke vil,men jeg kan simpelhen ikke.
Jeg får ikke sovet en disse når hun er i min seng..
Jeg vågner bare hun vender sig og hun ligger og mosler oven i os og vi har endda en mega stor seng.
Og for mig er det bare det rigtige at hun sover i sin egen seng på hendes værelse og vi sover i vores seng på vores værelse.
Og det fungere fint her og har aldrig været et problem.

Pia.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.