Farmor er pædagog i børnehaven

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. oktober 2011

Rosa

Vi har en meget nær ven af familien, som er Jontes absolut allerbedste ven (Onkel Anders) som pt. læser til pædagog, og eftersom han af og til har været med og hente J i vuggeren har han fået et rigtig godt indtryk af institutionen og kom og spurgte hvad jeg ville synes om hvis han søgte derned i sin praktikperiode om et par måneder. 

Jeg sagde straks nej, og det gjorde jeg fordi jeg kender dem begge, Jonte og Onkel, og for det første, hvis J ved at Onkel er inde på en anden stue så vil han dagen lang søge derind, og blive enormt ked af det når han skulle sendes tilbage til sin egen stue og spise osv.

For det andet så ville det være enormt svært for Onkel at fordele sin opmærksomhed lige mellem J og de andre børn. Han ville altid være mere fokuseret på J, og J ville have ejerfornemmelser over Onkel - MIN Onkel! - hvilket ville være unfair overfor det andre som jo så "mister retten" til deres pædagogmedhjælper. 

For det tredie ville jeg personligt føle at det var en smule grænseoverskridende at en ven af familien (som ganske vidst er så meget familie som man kan blive uden at være blodsbeslægtet) var mere eller ligeså meget sammen med min søn i hverdagen end mig og faren. Det ville give en underlig balance når Onkel kommer på besøg, hvilket han gør tit. For hvem bestemmer så mest (det gør jeg selvfølgelig, men...), og ville det ikke være ret naturligt at Onkel også har noget at skulle have sagt eftersom han 8 timer om dagen er en naturlig autoritetsfigur i vuggeren? Det ville være et lidt underligt overlap i vores privatliv... 

Men samtidig er der jo masser af familier der får det til at fungere, og hvis det virkelig er jeres yndlingsinstitution, så kunne det jo tælle mere end det andet?

Rosa

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. oktober 2011

MorDk

Jeg ville personligt aldrig have mit barn i samme vuggestue, hvor et familiemedlem arbejder. Tror heller ikke det er godt for barnet... Men det er min mening/holdning...

Anmeld

10. oktober 2011

MorDk

Rosa skriver:

Vi har en meget nær ven af familien, som er Jontes absolut allerbedste ven (Onkel Anders) som pt. læser til pædagog, og eftersom han af og til har været med og hente J i vuggeren har han fået et rigtig godt indtryk af institutionen og kom og spurgte hvad jeg ville synes om hvis han søgte derned i sin praktikperiode om et par måneder. 

Jeg sagde straks nej, og det gjorde jeg fordi jeg kender dem begge, Jonte og Onkel, og for det første, hvis J ved at Onkel er inde på en anden stue så vil han dagen lang søge derind, og blive enormt ked af det når han skulle sendes tilbage til sin egen stue og spise osv.

For det andet så ville det være enormt svært for Onkel at fordele sin opmærksomhed lige mellem J og de andre børn. Han ville altid være mere fokuseret på J, og J ville have ejerfornemmelser over Onkel - MIN Onkel! - hvilket ville være unfair overfor det andre som jo så "mister retten" til deres pædagogmedhjælper. 

For det tredie ville jeg personligt føle at det var en smule grænseoverskridende at en ven af familien (som ganske vidst er så meget familie som man kan blive uden at være blodsbeslægtet) var mere eller ligeså meget sammen med min søn i hverdagen end mig og faren. Det ville give en underlig balance når Onkel kommer på besøg, hvilket han gør tit. For hvem bestemmer så mest (det gør jeg selvfølgelig, men...), og ville det ikke være ret naturligt at Onkel også har noget at skulle have sagt eftersom han 8 timer om dagen er en naturlig autoritetsfigur i vuggeren? Det ville være et lidt underligt overlap i vores privatliv... 

Men samtidig er der jo masser af familier der får det til at fungere, og hvis det virkelig er jeres yndlingsinstitution, så kunne det jo tælle mere end det andet?

Rosa

Jeg er faktisk meget enig i det du skriver her...

Anmeld

10. oktober 2011

Alexis - i den virtuelle verden!

Caroline86 skriver:

jeg troede faktisk slet ikke man måtte have sit barn i en inst. hvor familie arbejder? det er måske kun hvis det er mor eller far der arbejder der?

Jeg gik på en institution hvor min mor arbejdede. Jeg gik på en anden stue, og hun blandede sig ikke i min hverdag som sådan, når jeg var der. Vi fulgtes blot til og fra institutionen om morgenen og eftermiddagen. Så tror da godt man må, med mindre de har lavet reglerne om. Kommer nok også an på det enkelte steds politik osv. 

Anmeld

10. oktober 2011

Alexis - i den virtuelle verden!

SussieThyssen skriver:

Hvorfor ikke..det er da ikke anderledes end at være lærer på den samme skole som ens børn eller børnebørn går på. 

I vores familie har vi som regel været knyttet til den samme skole både store og små..og det har aldrig været noget problem..tvært imod har det altid været enormt hyggeligt, fordi man har haft så meget fælles at deles om.
Vi har så vidt muligt prøvet at undgå at få vores egne børn, men det er nu ikke altid lykkedes, og så er det også gået fint nok.

Så nej...jeg kan overhovedet ikke se noget problem i det.

Kærligst
Sussie

Har selv som barn været i en børnehave hvor min mor arbejdede. Det har bestemt aldrig været noget problem. 

Anmeld

10. oktober 2011

klmf

Jeg ville være fløjtende ligeglad, så længe den professionelle er lige nøjagtig dét! Hvis der begyndte at blive den der utidige indblanding og overlapning mellem arbejdsliv og privatliv, så måtte der laves noget om, men ellers synes jeg da bare det er et pudsigt sammenfald. Jeg er ude fra bøh'eren i et lille bitte lokalsamfund, hvor alle kender alle osv., og der kan man ikke altid undgå sådan noget og der må man bare få det til at fungere Når det så er sagt, så tror jeg at jeg kender 'nogen' der ville flippe fuldstændig skråt hvis de skulle dele DERES bedstemor med alle de andre

Anmeld

10. oktober 2011

Mi

Det tror jeg da ikke bliver et problem, med mindre jeres barn vil søge farmor hele tiden i stedet for gruppepædagogen og blive skuffet når farmor ikke kan hjælpe.

Jeg har oplevet at pædagoger havde deres egne børn i samme børnehave som de arbejdede, dog ikke samme gruppe. Og det er altid forløbet helt uden problemer.

Anmeld

10. oktober 2011

Camulla

Jeg tror det kommer fuldstændig an på hvordan barnet og den professionelle/farmoderen er. Tror ikke man kan stille det op så sort og hvidt. Nogle vil, som man også kan se i indlæggene, synes det er fint, tage det fint og andre ikke... 

Jeg personligt ville ikke bryde mig om det. Selvfølgelig ville det være dejligt for både barn og farmor at de skulle være sammen så meget, men jeg ville bare ikke lade være med at tænke på om andre ville synes, det var træls? For det vil nogle helt sikkert synes og det ville jeg have det dårligt med. Så ville jeg hellere vælge et andet sted, hvor ens barn er "på lige fod" med de andre børn, som ikke har et familiemedlem som pædagog

Men held og lykke med jeres beslutning. I kan jo prøve det og går det ikke, så kan dit barn flyttes til en anden. Det er selvfølgelig altid træls og sidste udvej, men ikke verdens undergang...  

Anmeld

10. oktober 2011

Mi

-Sigrid- skriver:

Ja okay, jeg er ikke så inde i systemet endnu, jeg ved bare hvordan det er i Varde kommune

Jeg er lige nysgerrig. Arbejder du i Varde kommune, der bor jeg nemlig og er også pædagog (dog uden arbejde lige nu)

Anmeld

10. oktober 2011

-Sigrid-

Mi skriver:

Jeg er lige nysgerrig. Arbejder du i Varde kommune, der bor jeg nemlig og er også pædagog (dog uden arbejde lige nu)

Nej ikke længere, men min gamle nabo var dagplejemor og jeg havde flere klassekammerater i folkeskolen hvis mødre underviste dem, og også en enkelt pædagog som havde sin søn i børnehaven

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.