Lone Jakobsen skriver:
æv det lyder bare ikke spor sjovt. og det må være hårdt for din datter at ha det sådan.
nu er jeg på ingen måde udlært pædagog, så jeg har ikke lige nogen råd at give dig. men jeg bliver lidt nysgerrig alligevel:
hvornår er det hun bliver ked af det?
bliver hun aldrig rasende?
hvis i fx. fortæller hende, at "ja det var trist du faldt og slog hånden, men nu har hånden det godt igen" kan det så heller ikke stoppe hendes lyst til at fastholde den lidt sørgmodige tilstand?
kan man ikke muntre hende op igen (når hun begynder at blive trist) så hendes humør ændres? fx. ved at vise hende en god bog, eller noget andet der interessere hende?
du skriver at hun er meget foran de andre. betyder det at hun kan sætte ord på hvordan hun har det?
kan hun genkende når andre er vrede/kede af det/glade?
ja det var lige lidt fra mig. håber at andre kan hjælpe dig lidt mere.
Tusind tak for dit svar, Lone. Jeg tænkte faktisk på at skrive til dig for et svar, da ingen havde svaret. Du plejer at have et godt bud på tingene 
Det er kun hjemme, hun bruger denne adfærd.
F.eks. i morgen, næsten som sædvanligt. Hun bliver vækket, er glad, får lov at sidde lidt i sengen, vi læser en smule, hun bliver vasket og vi går nedenunder. Så begynder det. Så snart jeg sætter hende ned - selvom jeg prøver at skabe en god stemning/afleden hende ala, Nej, se der ligger Kaj sørme, tror du han har fået morgenmad? Så begynder hun af snøfte, vil ikke selv samle Kaj op, selvom han ligger lige foran hende. Mor skal gøre det mumler hun trist. Hun har den totale triste aadfærd, med bevidst snøvsen. I morgens tænkte, jeg faktisk at hun holdte meget øje med om jeg kiggede hver gang hun snøvsede. Så jeg tror altså hun bruger det til opmærksomhed. og jeg synes på ingen måde hun får for lidt opmærksomhed...
Nej, jeg synes faktisk ikke hun bliver sådan rasende, altså total uregerlig, men hun kan godt blive meget utilfreds og give udtryk for det. Men ikke så hun skrige, sparker og bider og sådan.
Tidligere kunne jeg muntre hende op eller aflede hende nemt, der var hun heller ikke så fikseret på denne adfærd, men det er faktisk ikke nemt nu. Selvom vi siger, ja det var træls du slog dig, men nu er den fin igen, så bliver hun ved. Lige pt. kører hun stadig på en finger hun slog for 14 dage siden, hvor der kun er et ar tilstede.
Hun kan godt sætte ord på, f.eks. siger hun tit: så bliver jeg lige lidt ked af det ( f.eks. om en situation hun fortæller om) eller så græd jeg lige lidt. Hun er meget, meget interresseret i at folk slår sig og at ting gør ondt osv.
Jeg tror sagtens at hun kan genkende andres følelser.
Det er godt nok svært