Okay, - nu bliver jeg måske upopulær... Men det er helt sikkert ikke ondt ment, tværtimod.
Du skriver at din lækre lille baby kommer først. Ja, selvfølgelig kommer ens børn først, hvis det drejer sig om at de skal have nok at spise eller der er alvorligt syge og man er nødt til at bo på sygehuset sammen med dem eller noget tilsvarende. Derhjemme, i en normal hverdag, kan jeg godt forstå, hvis manden i et parforhold, bliver fustreret over altid at være den, der bliver kørt ud på et sidespor. I to har helt sikkert været så tætte som ærtehalm, før I fik børn. Og du har sikkert været en typisk kvinde, og forkælet og ødslet med dit overskud ud over din dejlige mand, som du elsker over alt på jorden, - før I fik børn. Er der så noget at sige til, hvis det er en kold tyrker han har været igennem de sidste 3-4 år?? Du skriver selv at han kun er med på sidelinjen, fordi han arbejder så meget. Det vil ikke få ham til at føle sig en del af helheden, han kan kun have mindre fokus på børnene end du har, fordi han ikke ser dem så meget, og han har også mindre fokus på hvordan du har det, og hvad du har behov for. Det som han føler er sikkert at han pukler som en hest, kommer hjem efter lange dage og lang transporttid, aflverer pengene, for et tantekys og et klap på skulderen, og så bliver han skubbet ud i bilen, så han kan tage ud og tjene flere penge. Hvor er det sjove lige i det?!? Og når han så ikke føler sig så meget som en del af fællesskabet derhjemme, er der altså en reel chance for at han løber sur i det, og pakker sine ting og smutter. Han giver dig endda en advarsel om at tingene er ved at være for meget for ham, at det ikke er sjovt mere og at han går og tumler med an masse følelser og tanker som han ikke har lyst til at tænke på. Og du kalder ham forkælet og mener han må tage sig sammen!!! Han laver da for pokker ikke andet end at tilsidesætte sine egne behov. Man kan altså ikke eksistere kun for fællesskabets behov, man er også nødt til at få noget igen.
Ja, jeg ved, du har det hårdt også, og at tingene er trælse for dig. Men så syntes jeg du skulle tænke konstruktivt. Find på løsningsforslag der kunne lette jeres hverdag. Måske flytte tættere på hans arbejde?? Få en bil til, hvis det ville give dig mere overskud?? Overvej måske en aur-pair så du kunne få skrevet speciale?!? Helt klart få lillepigen ud af soveværelset...
Og få så passet ungerne, alle sammen, - læg kortene på bordet over for svigerfamilien, sig at det er for hårdt for jeres parforhold og at I har behov for noget alene tid, og kør dem så ud en aften og hent dem næste dag. Lav en romantisk aften med god mad, slap af. Dyrk måske noget sex, men vigtigst af alt, sov sammen!! Put sammen, nus med hinanden, snak sammen, slap af sammen. Lad ham føle at han har din opmærksomhed.
Du vil gerne have, at han har overskud at give af, at han kan vise at han elsker dig og har forståelse for dig og dine problemer?!? Så er du nødt til at give ham mulighed for at lave noget overskud først.
Husk det er kærligt ment. Jeg har været der hvor du er nu, og jeg fik ikke standset toget i tide og reddet mit parforhold. Men det kan du sagtens nå endnu...