Vi er uenige om dåb/navngivning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. august 2011

Chillien

Alexis - i den virtuelle verden! skriver:

Jeg tror for ham er det kirken eller ingen elementer. Jeg ønsker heller ikke at blande de to ting sammen. Vand i håret hører vel den kriste dåb til, og jeg ved ikke om det vil falde i god jord. Ej jeg tror også selv jeg ville synes det var lidt fjollet. Vi er nok mere, enten eller. 

Ja men det er jo også rart at få udelukket nogle ting... Så man ved havd det ihvertfald ikke skal være..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. august 2011

Chillien

Mor til 2, snart 3 skriver:

For os er det tradition... Har intet med det ville være pinligt og gøre sener, da vores den store netop skal døbes hvis hun vil konfirmeres. Da hendes bio mor som skrevet er johav. Og de besluttede den gang at hunselv skulle vælge.. Det andet var bare en oplevelse fra min egen tid.

Det ved jeg også godt  Det var bare en kommentar, i form af en tanke der måtte komme ud Intet angreb på nogen måde..

Anmeld

20. august 2011

Kløver

Tak, det har lange udsigter. 

Kan også godt se det er rigtig svært, kunne i evt blive enige om navngivning nu, og så dåb når barnet selv kan vælge senere, lidt som en før konfirmations ting

Anmeld

20. august 2011

Lunae

Jo det giver mening. Men føler ikke kun jeg giver op over for en principsag. Det er virkelig dybtfølt, og for mig en tradition at blive navngivet. Den danske folkekirke er mig så fjern, og jeg er jo heller ikke 100% dansk, og derfor vokset op med mange forskellige input. 

Synes det er svært, for vi har virkelig prøvet at se hvad der kunne vægtes højest. Og ingen af os er blevet klogere. 

Det kan jeg sagtens forstå og selvfølgelig skal der være plads til At sige fra, hvis det strider mod alle ens værdier, men jeg tænker bare lidt, at man jo selv vælger hvad man ligger i de forskellige ritualer!

Altså hvis din kæreste er kristen og gerne vil have sit barn velsignet af Gud, så skal han da have det det tror du jo ikke på, så du kan jo de senariet, som var det en navngivning!

Kristendommen har en masse positive budskaber, som hele vores samfund er bygget op om. Begreber som næstekærlighed osv! Hvis du nu kigger på dåben som et ritual, hvor du lover at dit barn skal vokse op med de gode menneskelige værdier, så er det måske ikke så slemt!

Men det er self din kæreste og dig, som skal træffe en beslutning i fællesskab og i skal begge kunne leve med det, så hvis det virkelige strider mod alt hvad du tror på, så går det jo heller ikke!

Anmeld

20. august 2011

<3

Lunae skriver:

Det kan jeg sagtens forstå og selvfølgelig skal der være plads til At sige fra, hvis det strider mod alle ens værdier, men jeg tænker bare lidt, at man jo selv vælger hvad man ligger i de forskellige ritualer!

Altså hvis din kæreste er kristen og gerne vil have sit barn velsignet af Gud, så skal han da have det det tror du jo ikke på, så du kan jo de senariet, som var det en navngivning!

Kristendommen har en masse positive budskaber, som hele vores samfund er bygget op om. Begreber som næstekærlighed osv! Hvis du nu kigger på dåben som et ritual, hvor du lover at dit barn skal vokse op med de gode menneskelige værdier, så er det måske ikke så slemt!

Men det er self din kæreste og dig, som skal træffe en beslutning i fællesskab og i skal begge kunne leve med det, så hvis det virkelige strider mod alt hvad du tror på, så går det jo heller ikke!

Ja eller de kan holde navngivning og så kan han se det som en dåb vores samfund er også bygget op på en masse førkristne ideologier så måske er en ase dåb svaret?( og ja jeg driller lidt fordi dit svar er utroligt sødt men også farvet af du selv er kristen eller har kristne idealer)

Anmeld

20. august 2011

Lunae

mrs X skriver:

Ja eller de kan holde navngivning og så kan han se det som en dåb vores samfund er også bygget op på en masse førkristne ideologier så måske er en ase dåb svaret?( og ja jeg driller lidt fordi dit svar er utroligt sødt men også farvet af du selv er kristen eller har kristne idealer)

jeg er på ingen måde kristen - faktisk tværtimod! Jeg synes bare det nye testamente bygger på en masse fine ting, men historisk tror jeg overhovedet ikke på det!

Jeg tænker blot, at det er nemmere ikke at ligge noget i de religiøse ritualer (når man nu ikke er troende) end at gå på kompromis med sin religion, hvis man reelt tror på, at Gud vil beskytte barnet!

Gir det mening?

Anmeld

20. august 2011

AdamsMor

Kender godt dilemmaet, men vi endte med at vælge tradition og dermed dåb. Tror jeg havde en lille indre stemme, der sagde " man ved jo aldrig om der er et liv efter dette" og så blev det dåben.

Dog uden dåbskjole og traditionelle dåbsgaver, men i smoking (har en søn - nok i prinsessekjole, hvis det havde været en pige) og med "legeplads" på ønskesedlen

Anmeld

20. august 2011

<3

Lunae skriver:

jeg er på ingen måde kristen - faktisk tværtimod! Jeg synes bare det nye testamente bygger på en masse fine ting, men historisk tror jeg overhovedet ikke på det!

Jeg tænker blot, at det er nemmere ikke at ligge noget i de religiøse ritualer (når man nu ikke er troende) end at gå på kompromis med sin religion, hvis man reelt tror på, at Gud vil beskytte barnet!

Gir det mening?

Jeg kan godt se hvor du vil hen - men et ideal er et ideal ligegyldigt om det er kristent eller ikke, de er jo "bare" traditioner. En tradition er jo en tradition uanset om det er religiøst eller ej Det at flere går ind for en tradition frem for en anden eller en tradition er skrevet ned i en bog for mange år siden gør den ikke i mine øjne mere legitim

Og skrev også kristne idealer

Og vil lige til sidst understrege at jeg kun taler for mig selv i den her sammenhæng og intet ved hvad Alexis IRL synes om det andet end hvad hun har skrevet her

Anmeld

20. august 2011

Lunae

mrs X skriver:

Jeg kan godt se hvor du vil hen - men et ideal er et ideal ligegyldigt om det er kristent eller ikke, de er jo "bare" traditioner. En tradition er jo en tradition uanset om det er religiøst eller ej Det at flere går ind for en tradition frem for en anden eller en tradition er skrevet ned i en bog for mange år siden gør den ikke i mine øjne mere legitim

Og skrev også kristne idealer

Og vil lige til sidst understrege at jeg kun taler for mig selv i den her sammenhæng og intet ved hvad Alexis IRL synes om det andet end hvad hun har skrevet her

Jeg mener heller ikke at det ene er mere legitimt end det andet! Jeg taler ud fra mit forhold folkekirken pg den kristne tro! Jeg ville helst have været foruden dåben, da min datter fik sit navn, men min kæreste og specielt hans familie, vægtede dåben og kirken højt!

Da jeg ikke er troende, kunne jeg godt "ofre" mig, for offeret ville unægteligt være større for min kæreste end for mig!

Anmeld

20. august 2011

Camillakn

Vi har for længe siden debatteret det med vielse. Og jeg er gået med til at blive gift i kirke hvis han ønsker det. Vi vælger nok også hans navn til efternavn, så synes allerede jeg har givet mig en del. Men samtidig er jeg ikke til det der "noget for noget" Men måske bliver det nødvendigt? 

Jeg går nok desværre meget ind for noget for noget, Heh

Man kan ikke altid tage eller altid være den der gir.
Jeg sagde at han måtte finde ud af om han ville giftes i kirke eller have sit barn døbt, han kan ikke få det hele og sin vilje med alt. 

Men håber i finder ud af det, for det er et meget svært emne..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.