Hjemmelavet Babymos?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. august 2011

Lullaby*

mrs X skriver:

Der er også øllebrød fra 6 mdr af. Min sp anbefalede grøntsagsmos uden sukker og det røg ned glædeligt! Kom lidt cherrytomat, ærter, majs eller gulerod i - de er nemlig søde. Torskerogn blandet i mosen er også bare skønt! ellers er en gang blended aftensmad fint sålænge man tænker lidt over hvad der er i

Hvad lavede du f.eks. selve grønsagsmosen af så? God ide med de ekstra grønsager for lige at søde det naturligt.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. august 2011

<3

Lullaby* skriver:

Hvad lavede du f.eks. selve grønsagsmosen af så? God ide med de ekstra grønsager for lige at søde det naturligt.

Gerne kartofler eller andre rodfrugter bagte er de fleste rodfrugter søfe i det.mos er så nemt når man først får brudt koden

Anmeld

1. august 2011

Lullaby*

mrs X skriver:

Mos kan holde lige sålænge som alm grøntsager. Jeg gemte glassene fra de færdige og skoldede og kom mosen i. Men ellers er istegninger en god ide også

Nårh det var dejligt, så kan vi være lidt på forhånd og fryse ned, til når vi er under tidspres. Super! Godt tip, med at genbruge glassene fra købemosen også

Anmeld

1. august 2011

Rikke, Liam & Linus

Lullaby* skriver:

Ja det er nemlig det jeg hørt, men har fundet lidt opskrifter på nettet, men der skal også sukker i (1 spise ske eller sådan noget) Kommer du sukker i din hjemmelavede mos? Eller er det nok udelukkende med frugtsukkeret?

Undlad sukkeret

Anmeld

1. august 2011

Moar'en

Jeg læste en del i denne folder fra sundhedsstyrelsen da viktor var lille, synes der var mange gode tips i

http://www.sst.dk/publ/Publ2011/CFF/Boern/MadSpaedboernSmaaboern2011.pdf

Anmeld

1. august 2011

Rikke, Liam & Linus

Lullaby* skriver:

Hvilke grønsager er skyggebladsgrønsager?

Tusind tak for linket, den kigger jeg lige nærmere på

Broccoli, spinat etc. Grøntsager med et stort indhold af jern.

Kommer også lidt an på om du ammer eller bruger modermælkserstatning. Der er jo jerntilskud i MME.

Anmeld

1. august 2011

Tona

Noahmor skriver:

Jeg har købt en der hedder "Sund mad til din baby 0-3 år", Hvor der er mange lækre opskrifter i, men får den faktisk ikke brugt.

Køber bare de grøntsager og frugt jeg har lyst til og koger og blender det så.

Der er også en fra sundhedstyrelsen, som hedder "Mad til spædbørn og småbørn -fra skemad til familiemad" Den kan du downloade gratis. Der står deres anbefalinger i og hvornår baby må få de forskellige ting.  

Min fremhævning: Den bog er bare så god! Det er den jeg har brugt som basis for alt Amandas hjemmelavede mad  På mange apoteker kan den også købes for en billig penge hvis man gerne vil have den i bog-form

Min erfaring er dog at det ikke rigtig kan betale sig at lave frugtmos selv, for det er faktisk billigere at købe det færdigt (forudsat i alt fald at man ikke selv har frugt i haven) og det kan fås økologisk og sukkerfrit til mellem 5 og 12 kr for rimeligt store glas

Men det KAN helt sikkert betale sig både med pris og kvallitet at lave grød og andet babymad selv og jeg syntes egentlig heller ikke at det er så bøvlet når man kommer ind i vanen. Jo ældre børnene bliver og jo mere de må få af familiens øvrige kost jo lettere bliver det. Nu er vi fx nået dertil at Amanda kan få det samme som os til aftens mad, bare kværnet igennem en persillehakker eller blended

(Noget andet er så at de der glas med middagsretter som man kan købe er supergode at have med i pusletasken til hvis man er ude ved spisetid en gang imellem

Anmeld

1. august 2011

Maja88

det med sukkeret er en god ide ved ja fx frugtmos og ting som kan være lidt sure i det..

man skal jo huske på at baby aldrig har smagt surt før... de er vant til de søde mælk mor har i brysterne eller flaskerne

Anmeld

2. august 2011

Trolde_mor

Hej smukke

Kan se du har fået en masse hjælp her, men hvis der er noget du skal bruge hurtigt svar på må du sige til Jeg har lavet alt fra bunden af til Kian.

Kan fraråde færdiglsavet da det er dyrt, der er mere sødestof i end anbefalet fra sst's side og nogle børn får svært ved at spise andet mad senere hen fordi de er vant til st det skal være så sødt.

Skal det være hurtigt, anbefaler SP den økologiske øllebrød (dog først fra 6 mdr.) og æblemos på glas - dog er det meget sødt (men der er ikke tilføjet en masse til) )

Jeg fulgte i starten (den første måned) sst's bog, der kan downloades på nettet eller købes med tilhørende dvd på apoteket og skimtede bogen fra SP. en har der ud over brugt det vejledende skema SP gav mig, som fortæller hvornår den lille må få det forskellige. (den går fra 4 mdr. - 1 år.)

Det er super at fryse både grøntsager og frugt ned i terninger til den lille, grøden majsgrød, risgrød, hirsegrød, boghvbede osv. (majsgrød er guld at starte med, der er en begynd-på-grød-med majsgrød-opskift i sst-bogen )  kan ligeledes fryses ned - dog vil jeg frårade at fryse kartoffelmos ned. Risgrød kan sagtens spises koldt, så hvis i skal noget kan du tage det frossen med, og lade det tø langsomt op

Til kartoffelmosen har vi brugt rodfrugtblanding (guld værd at hav e i fryseren ), gulerod, brocoli, rød peber, blomkål, ærter o.lign.senere hen, tun, torskerogn, fiskefrikadelle, friiske fisk som makral, hellefisk o.lign.

Hvid hun ikke er så begejstret for kartoffelmosen kan man komme f.ek. æble- eller pæremos i

Er spændt på at høre om hvad vores skønne niece siger til grøden

Knus

Anmeld

2. august 2011

Kløver

Lullaby* skriver:

Hej I skønne kvinder.

Vi har gået herhjemme og leget med tanken om at lave vores egen mos til vores datter når den tid melder sig

Er der måske nogen af jer som kan anbefale en god bog med opskrifter?

Hvad er jeres erfaringer? og kan det i det hele taget betale sig, prismæssigt/ernæringsmæssigt?

Håber I kan hjælpe os lidt

jeg er glad for den bog som hedder: sund mad til din baby 0-3 år http://www.babysam.dk/sund-mad-til-din-baby-0-3-aar.aspx

Men inden du laver for meget, kan det være købegrøden kan være en fordel, så længe det kun er små smagsprøver, da det er så få mundfulde det handler om, til de spiser hele portioner.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.