er der nogen aldersgrænse for dåb?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. juli 2011

2babygirls

SjeBets skriver:

det er så heldigvis en smagssag, folk kan døbe alt det de vil for min skyld, jeg kan bare ikke stå i kirken og sige god på mine børns vejne når jeg ikke selv tror. Så synes jeg selv de skal tage den beslutning

Men min tøs er da døbt, fordi hendes far mente at det var tradition, og ærligt går jeg ikke så meget op i det jeg vil skændes om det, så døbt er hun, og den bette ved godt hvis han skal konfirmeres skal han døbes først

Helt sikkert!!!
Jeg har intet imod at lade hende døbe, da jeg jo er hendes mor, og bestemmer over hende mens hun er så lille. Så må vi se om hun vil konfirmeres til den tid.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. juli 2011

kiwilouise

Amandas-mor skriver:

Jeg er enig med alle andre. De skal bare være navngivet inden 6 mdr  De kan blive døbt hvornår det skal være. Selv blev jeg først døbt da jeg var 11 eller 12 år gammel.

Men hvad jeg egentlig gerne ville skrive var, at jeg syntes at I skal være ligeglade med hvad svigermor siger og så holde dåb og bryllup sammen hvis det er det I drømmer om. Det kunne da blive rigtig fint

det er mere for økonomiens skyld at vi snakkede om at slå det sammen. det kan hurtig blive dyrt at skulle holde 2 store fester inden for 1 år.

jeg mente nok også at der ikke var nogen grænse men svigermor er meget troende og mener at det er helt skandaløst hvis der går mere end de 3 måneder. jeg tager lige en snak med manden når han kommer hjem  

Anmeld

28. juli 2011

kiwilouise

Ciss skriver:

Det eneste krav er, at barnet skal have navn inden for 6 mndr - men det kræver på ingen måde en dåbshandling.

Jeg kender to par som begge har holdt bryllup og barnedåb samtidig. Det ene barn var spædbarn, den anden var vel 4 år.

Man kan blive døbt hele livet. Tænk bare på de teenagere, som lader sig døbe for at kunne konfirmere sig sammen med vennerne...

I nogen religiøse grupper er der tradition for at dåben sker i en bestemt periode, men det er traditioner og ikke på nogen måde et krav fra hverken folkekirken eller myndighederne.

Jeg synes, det lyder flot at slå de to ting sammen!

jeg tænkte godt der ingen grænse var men min svigermor er meget troende så det er helt skandaløst i hendes verden hvis lillepigen ikke bliver døbt inden de 3 måneder.

jeg tager lige en snak med manden når han kommer hjem

Anmeld

28. juli 2011

Ciss

kiwilouise skriver:

jeg tænkte godt der ingen grænse var men min svigermor er meget troende så det er helt skandaløst i hendes verden hvis lillepigen ikke bliver døbt inden de 3 måneder.

Jeg forstår det sådan, ud fra det du skriver, at du selv ikke er lige så troende som svigermor.

Det er ikke så enkelt, når der er folk med meget stærk overbevisning i familien. Så bliver jo spørgsmålet, hvor meget man skal tage hensyn til det, og hvor meget man skal lade andre ting styre.

Jeg har været gæst i et kombineret bryllup-barnedåb, og det var rigtig fint i kirken, så jeg har absolut ingen modforestillinger til den kombination.

Uanset er det jeres barn og jeres bryllup, så i sidste ende er det jer der bestemmer, uanset hvad familien måtte mene. Og jeg er helt overbevist om, at svigermor bliver fantastisk glad for sit barnebarn om det er døbt som spæd eller som etåring.

Anmeld

28. juli 2011

Alexis - i den virtuelle verden!

kiwilouise skriver:

Overvejer du at døbe barne pga. Svigermors overbevisning? 

Her har vi måtte "skuffe" flere i mandens familie, men sådan er det. 

Synes faktisk ikke at familien kan tillade sig at blive skuffet hvis man vælger noget andet end det de lige håbede. Det er ok at de er uenige, og det er ok at de håber, men diktere hvad man skal vælge som forældre. Nej!

Du kan blive døbt hele livet, ligesom du kan konvertere til en anden tro hele livet. Der er ingen grænse. 

Anmeld

28. juli 2011

kiwilouise

Alexis - i den virtuelle verden! skriver:

Overvejer du at døbe barne pga. Svigermors overbevisning? 

Her har vi måtte "skuffe" flere i mandens familie, men sådan er det. 

Synes faktisk ikke at familien kan tillade sig at blive skuffet hvis man vælger noget andet end det de lige håbede. Det er ok at de er uenige, og det er ok at de håber, men diktere hvad man skal vælge som forældre. Nej!

Du kan blive døbt hele livet, ligesom du kan konvertere til en anden tro hele livet. Der er ingen grænse. 

jeg vil meget gerne have at min datter bliver døbt  jeg er selv troende dog er jeg lidt mere afslappet omkring det end min svigermor er.

hun mener heller ikke at man kan slå dåb og bryllup sammen men det kommer hun slet ikke til at bestemme

det ville spare os for en masse penge og tid hvis vi kunne slå det hele sammen så tror bare vi venter 1 år og så må svigermor blive sur hvis det er det hun vil bruge kræfter på

Anmeld

28. juli 2011

Alexis - i den virtuelle verden!

kiwilouise skriver:

jeg vil meget gerne have at min datter bliver døbt  jeg er selv troende dog er jeg lidt mere afslappet omkring det end min svigermor er.

hun mener heller ikke at man kan slå dåb og bryllup sammen men det kommer hun slet ikke til at bestemme

det ville spare os for en masse penge og tid hvis vi kunne slå det hele sammen så tror bare vi venter 1 år og så må svigermor blive sur hvis det er det hun vil bruge kræfter på

Ja ok, på den måde. 

Nej det skal hun ikke bestemme. I skal gøre som i synes og som i har råd og overskud til. 

Anmeld

28. juli 2011

Rockertand

1012lmp skriver:

Som de andre siger skal barnet bare navngives inden 6 mdr.

Og man får da hverken bøder eller noget andet. Jeg har læst et sted at barnet får navnet margrethe hvis ikke det er navngivet inden 6 mdr.

Hold op, hvor er det synd, hvis nu det er en dreng......

Anmeld

28. juli 2011

Mira0911

Inden 6 mdr skal barnet være navngivet... 

Anmeld

28. juli 2011

LIZO

så længe den lille er navngivet så er der ingen grænse.. man bliver døbt lige inden de bliver konfirmeret..

vi døbte zoey da hun blev 1 år.. sp vi holdte dåb og fødslesdag sammen

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.