er der nogen aldersgrænse for dåb?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. juli 2011

de-wett

chael skriver:

Nope, ingen "højere magter" bestemmer barnets navn.

Man får dagsbøder, hvis barnet ikke er navngivet inden 6 mdr.

Det var der nemlig en advokat i aften showet, der forklarede

*Camilla 31+1

vi fik afvide af vores præst og sp at hvis vi kun ville navngive skulle vi gøre det inden 6 måneder for ellers bestemte "de højere magter" et navn til hende .

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. juli 2011

chael

de-wett skriver:

vi fik afvide af vores præst og sp at hvis vi kun ville navngive skulle vi gøre det inden 6 måneder for ellers bestemte "de højere magter" et navn til hende .

Men så har de ikke juridiske facts iorden.

Du kan også slå det op

Anmeld

28. juli 2011

2babygirls

kiwilouise skriver:

mig og min kæreste er begyndt at snakke dåb og vi går og leger lidt med tanken om bryllup og dåb samtidig.

problemet er bare at svigermor holder på at vores lille pige skal døbes inden de første 3 måneder og vi kan først holde bryllup om 1 år.

er der nogen regler for hvor gamle de SKAL være for hvornår børn må blive døbt?

De skal bare have fået deres navn inde på borger.dk INDEN 6 mdr, og så kan du ellers døbe dem helt frem til konfirmations alderen, hvis de altså skal konfirmeres!!

Anmeld

28. juli 2011

1012lmp

Som de andre siger skal barnet bare navngives inden 6 mdr.

Og man får da hverken bøder eller noget andet. Jeg har læst et sted at barnet får navnet margrethe hvis ikke det er navngivet inden 6 mdr.

Anmeld

28. juli 2011

SjeBets

Tina&Martin skriver:

De skal bare have fået deres navn inde på borger.dk INDEN 6 mdr, og så kan du ellers døbe dem helt frem til konfirmations alderen, hvis de altså skal konfirmeres!!

man kan altid blive døbt, også efter komfirmations alderen. jeg kender en voksen der pludselig begyndte at tro og de fleste tro' er kræver man er døbt, så det blev han. 

Min søn er navngivet, og så må vi se om han  vil komfimeres .. håber hans ikke troede mor så ikke han vil, men det er jo min personlig overbevisning, ville jeg aldrig pådutte mit afkom 

Anmeld

28. juli 2011

Ciss

Det eneste krav er, at barnet skal have navn inden for 6 mndr - men det kræver på ingen måde en dåbshandling.

Jeg kender to par som begge har holdt bryllup og barnedåb samtidig. Det ene barn var spædbarn, den anden var vel 4 år.

Man kan blive døbt hele livet. Tænk bare på de teenagere, som lader sig døbe for at kunne konfirmere sig sammen med vennerne...

I nogen religiøse grupper er der tradition for at dåben sker i en bestemt periode, men det er traditioner og ikke på nogen måde et krav fra hverken folkekirken eller myndighederne.

Jeg synes, det lyder flot at slå de to ting sammen!

Anmeld

28. juli 2011

Pige2009

kiwilouise skriver:

mig og min kæreste er begyndt at snakke dåb og vi går og leger lidt med tanken om bryllup og dåb samtidig.

problemet er bare at svigermor holder på at vores lille pige skal døbes inden de første 3 måneder og vi kan først holde bryllup om 1 år.

er der nogen regler for hvor gamle de SKAL være for hvornår børn må blive døbt?

Der er ingen regler. Lauras storebror er først lige blevet døbt en måned inden hans konfirmation

Anmeld

28. juli 2011

Tona

Jeg er enig med alle andre. De skal bare være navngivet inden 6 mdr  De kan blive døbt hvornår det skal være. Selv blev jeg først døbt da jeg var 11 eller 12 år gammel.

Men hvad jeg egentlig gerne ville skrive var, at jeg syntes at I skal være ligeglade med hvad svigermor siger og så holde dåb og bryllup sammen hvis det er det I drømmer om. Det kunne da blive rigtig fint

Anmeld

28. juli 2011

2babygirls

SjeBets skriver:

man kan altid blive døbt, også efter komfirmations alderen. jeg kender en voksen der pludselig begyndte at tro og de fleste tro' er kræver man er døbt, så det blev han. 

Min søn er navngivet, og så må vi se om han  vil komfimeres .. håber hans ikke troede mor så ikke han vil, men det er jo min personlig overbevisning, ville jeg aldrig pådutte mit afkom 

Det var nu også mere skrevet som at hvis man skulle konfirmeres skulle man døbes inden.

Her er jeg heller ikke voldsomt troende, men min datter er blevet døbt fordi jeg forbinder det med en masse positive ting i min familie

Anmeld

28. juli 2011

SjeBets

Tina&Martin skriver:

Det var nu også mere skrevet som at hvis man skulle konfirmeres skulle man døbes inden.

Her er jeg heller ikke voldsomt troende, men min datter er blevet døbt fordi jeg forbinder det med en masse positive ting i min familie

det er så heldigvis en smagssag, folk kan døbe alt det de vil for min skyld, jeg kan bare ikke stå i kirken og sige god på mine børns vejne når jeg ikke selv tror. Så synes jeg selv de skal tage den beslutning

Men min tøs er da døbt, fordi hendes far mente at det var tradition, og ærligt går jeg ikke så meget op i det jeg vil skændes om det, så døbt er hun, og den bette ved godt hvis han skal konfirmeres skal han døbes først

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.