Mad til barn på 9 mdr. Hvor meget?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. juli 2011

TineA

janus007 skriver:

Hej W...

Har været på ferie

Men for at fortsætte, så nej ingen riskiks. Ris er forarbejdet og indeholder intet vi ikke kan få igennem andre fødevarer. Riskiks vil enten suge væsken fra tarmen eller give forstoppelse hvis barnet ikke samtidigt drikker meget væske.

Det samme gælder egentlig lidt med rugbrød, forskellen er dog at det indeholder mange fedtstoffer, hvorimod riskiks ikke indeholder noget overhovedet. Rugbrød kan gives i små mængder som ekstra fyld, men altså ikke noget der skal gives dagligt, det kan hverken voksne eller børn fordøje korrekt, det skyldes dels det høje fiberindhold og kornets natur i at klumpe sammen, dels at saltindholdet kan være meget højt i flere typer rugbrød.

Du skriver at han er stopmæt, jamen det tror da pokker, du fylder både rugbrød, riskiks og havregryn i ham + en bolle nogen gange... 3-4 korn/ ris + hvedemel. Giv ham noget næring i stedet for fyldstof

Så altså drop riskiksen, den tomme bolle og minimer rugbrødsindtaget, du giver allerede mange korn igennem havregryn som er langt nemmere at fordøje og optage.

Forsøg at give flere grøntsager og frugter. Avocado, banan, mango, ferskner, letkogte gulerødder, broccoli, søde kartofler, bønnespirer og linser.

Okay, ja... Herhjemme spiser vi ikke riskiks..

Men er dit forslag, at min dreng skal leve af frugt og grønt til frokost og få rugbrød(bondebrød) et par gange ugentligt?

Synes nu eller selv, at jeg er god til at give ham grøntsager (jeg spiser nærmest ikke andet selv, men da han kun er 10 måneder, kan han ikke rigtig få salat til aftensmad, så her står jeg og laver noget andet til ham)

Men jeg tror også bare, det er svært, fordi Danmark bare har "rugbrødkultur" og det er så nem frokost. Det er lidt mere overskueligt at smøre en klap-sammen med leverdreng, end at stå og lave lækre bønnebøffer Giver det mening?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. juli 2011

MetteMTH

janus007 skriver:

Selvfølgelig skal både børn og voksne have proteiner, men der findes proteiner i både grøntsager, linser, visse frøsorter mv. 

Og husk så at sundhedsstyrelsen max anbefaler en voksen at spise 125gram kød om ugen. Dvs. til en baby på 7-9 kg, svarer det til 12-15 gram. 

Hvis man stadig holder på at der skal spises kød uden videre begrundelse, men bare fordi "det plejer man", så sørg for at det er fisk og ikke rødt kød.

jeg er nu godt klar over, at kødet skal være gennemstegt!!

Anmeld

11. juli 2011

janus007

Mette88 skriver:

jeg er nu godt klar over, at kødet skal være gennemstegt!!

Betegnelsen rødt kød dækker ikke over om hvorvidt kødet er stegt eller ej, men om hvor det stammer fra

Rødt kød findes på firbenede dyr, fedtyre (sælges som oksekød), kalvekød, svinekød osv., altså pattedyr. 

Hvidt kød er fisk og skaldyr

Mange af problemerne med rødt kød er det høje indhold af animalsk fedt og sener, desuden tilberedes det røde kød ved en langt højere temperatur end fisk. Det røde kød vil derfor udover at være svært fordøjeligt også have et højere indhold af mutagene stoffer der dannes når det bliver stegt. Mutagene stoffer er kræftfremkaldende i sig selv.

Udover de mutagene stoffer som er relativt små og stærkt afhængige af tilberedningen er det stadig fordøjelsen og kød som kan være patogent.

Vores mave/ tarm -system er slet ikke beregnet til at nedbryde kødet og derfor giver kød både forstoppelse og en alvorlig forhøjelse af kræftsygdomme eks.vis tarmkræft som udgør 8% af kræfttilfælde i DK.

Vi skal virkelig tænke os grundigt om inden vi bare ukritisk kommer mad i vores små børn, hvad man tidligere gjorde og sagde gælder ikke! Det er vores ansvar som forældrer at sætte os grundigt ind i sagerne og først derefter tage et valg. De SP'er som render rundt og prædiker kødindtag skal tage skolen om og holde sig opdateret med ny viden.

Anmeld

11. juli 2011

janus007

W.. skriver:

Okay, ja... Herhjemme spiser vi ikke riskiks..

Men er dit forslag, at min dreng skal leve af frugt og grønt til frokost og få rugbrød(bondebrød) et par gange ugentligt?

Synes nu eller selv, at jeg er god til at give ham grøntsager (jeg spiser nærmest ikke andet selv, men da han kun er 10 måneder, kan han ikke rigtig få salat til aftensmad, så her står jeg og laver noget andet til ham)

Men jeg tror også bare, det er svært, fordi Danmark bare har "rugbrødkultur" og det er så nem frokost. Det er lidt mere overskueligt at smøre en klap-sammen med leverdreng, end at stå og lave lækre bønnebøffer Giver det mening?

Hej W...

Ja det giver fin mening og jeg kan sagtens forstå at man vælger den lette udvej en gang imellem. Det er egentlig også fint nok sålænge det holdes på at fornuftigt niveau, men altid at fylde barnets mave/ tarm med svært fordøjelige fibre, istedet for god næring og vitaminer er ikke nødvendigt i 2011 og slet ikke her i DK hvor vi har adgang til alverdens dejlige grøntsager og frugter.

Anmeld

12. juli 2011

MetteMTH

janus007 skriver:

Betegnelsen rødt kød dækker ikke over om hvorvidt kødet er stegt eller ej, men om hvor det stammer fra

Rødt kød findes på firbenede dyr, fedtyre (sælges som oksekød), kalvekød, svinekød osv., altså pattedyr. 

Hvidt kød er fisk og skaldyr

Mange af problemerne med rødt kød er det høje indhold af animalsk fedt og sener, desuden tilberedes det røde kød ved en langt højere temperatur end fisk. Det røde kød vil derfor udover at være svært fordøjeligt også have et højere indhold af mutagene stoffer der dannes når det bliver stegt. Mutagene stoffer er kræftfremkaldende i sig selv.

Udover de mutagene stoffer som er relativt små og stærkt afhængige af tilberedningen er det stadig fordøjelsen og kød som kan være patogent.

Vores mave/ tarm -system er slet ikke beregnet til at nedbryde kødet og derfor giver kød både forstoppelse og en alvorlig forhøjelse af kræftsygdomme eks.vis tarmkræft som udgør 8% af kræfttilfælde i DK.

Vi skal virkelig tænke os grundigt om inden vi bare ukritisk kommer mad i vores små børn, hvad man tidligere gjorde og sagde gælder ikke! Det er vores ansvar som forældrer at sætte os grundigt ind i sagerne og først derefter tage et valg. De SP'er som render rundt og prædiker kødindtag skal tage skolen om og holde sig opdateret med ny viden.

hvor vil du hen med det der? Der er ingen som tænker sådan, som du Det er da at være for ekstrem, syntes jeg. Så dvs at du ikke køber en klump fars i fakta og laver frikadeller til dine børn?

Anmeld

12. juli 2011

MetteMTH

Mette88 skriver:

hvor vil du hen med det der? Der er ingen som tænker sådan, som du Det er da at være for ekstrem, syntes jeg. Så dvs at du ikke køber en klump fars i fakta og laver frikadeller til dine børn?

Børn har godt af lidt forskelligt mad,  det gør dem kun stærkere Prøv at hør her, jeg kender en han lever kun af linser, bønner, salat, lidt fisk. INGEN mælkeprodukter!! INTET!! Han er så tynd og har fået hår over hele kroppen, plus at hans ånde stinker.. kalder du det at være sund??

Anmeld

12. juli 2011

janus007

Mette88 skriver:

Jeg forstår ikke spørgsmålet? Hen med hvilket?

At vi er nogle der har undersøgt ganske grundigt hvad det er vi kommer i vores små børn?

En klump fars ville jeg købe hos en slagter og kun 1 enkelt gang om måneden. 

Du lyder ikke rigtigt som om du har nogle argumenter?, ja måske jeg slet ikke forstår hvor du vil hen? Jeg har ganske nøje argumenteret, og du siger 3 ord? Det er jo ikke ligefrem at debattere

Anmeld

12. juli 2011

janus007

Mette88 skriver:

Børn har godt af lidt forskelligt mad,  det gør dem kun stærkere Prøv at hør her, jeg kender en han lever kun af linser, bønner, salat, lidt fisk. INGEN mælkeprodukter!! INTET!! Han er så tynd og har fået hår over hele kroppen, plus at hans ånde stinker.. kalder du det at være sund??

Hej Mette

Jeg tror ikke du har læst mit indlæg helt igennem og tænkt over budskabet.

Og den påstand med ham der... ham vil jeg da gerne snakke med Har du et nummer til ham, jeg vil gerne være sikker på han lider så meget og det skyldes at han ikke spiser kød  

(kan du selv høre hvor dumt det lyder?)

Vidste du godt at danskere er dem i verden der spiser mest kød? Og asiatere mindst? Vidste du godt at det kun er i de skandinaviske lande at vi har et uforholdsmæssigt højt forbrug af mejeriprodukter? Mejeriprodukter som intet gavner til den menneskelige fordøjelse!!

Jeg vil meget gerne debattere emnet med dig, men du bliver altså nødt til at have nogle argumenter for dine udtalelser og hvorfor du vælger at fylde ligegyldige produkter i dit barn.

Håber at høre fra dig igen 

Anmeld

13. juli 2011

MetteMTH

janus007 skriver:

Jeg forstår ikke spørgsmålet? Hen med hvilket?

At vi er nogle der har undersøgt ganske grundigt hvad det er vi kommer i vores små børn?

En klump fars ville jeg købe hos en slagter og kun 1 enkelt gang om måneden. 

Du lyder ikke rigtigt som om du har nogle argumenter?, ja måske jeg slet ikke forstår hvor du vil hen? Jeg har ganske nøje argumenteret, og du siger 3 ord? Det er jo ikke ligefrem at debattere

Grunden til at jeg ikke gider at debatere, er fordi at jeg ikke gider! Jeg fylder ikke mit barn med alt muligt, hun får det hun skal have, grøntsager, ris, kartofler.. Ja, jeg kan blive ved.. Det kød jeg køber i supermarkedet, fejler intet for ellers lagde det ikke der.. Jeg arbejder selv på en fødevarervirksomhed, så ved altså godt noget om fødevarer..

Anmeld

13. juli 2011

MetteMTH

Mette88 skriver:

Grunden til at jeg ikke gider at debatere, er fordi at jeg ikke gider! Jeg fylder ikke mit barn med alt muligt, hun får det hun skal have, grøntsager, ris, kartofler.. Ja, jeg kan blive ved.. Det kød jeg køber i supermarkedet, fejler intet for ellers lagde det ikke der.. Jeg arbejder selv på en fødevarervirksomhed, så ved altså godt noget om fødevarer..

Hvorfor er det lige, at du ikke har noget billede på din profil? der står heller ikke noget om jeres børn? Hvilket jeg syntes er lidt mærkeligt!! Det er ellers sjældent at man ser en mand herinde. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.