Mad til barn på 9 mdr. Hvor meget?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. juli 2011

janus007

FamilenStorm skriver:

Hejsa piger..

Kom lige til at tænke om prinsesse får for lidt mad.. Hun vejer dog 10kg fordelt på 75-80 cm..

Men sådan ser hendes madskema ud:

06-07 : 180 ml MME

08-09: Havregrød

12-13: en hel skive rugbrød (bondebrød) plus lidt æble at gnave i

16-18 : Grød

19-20 - 240 ml MME

I løbet af dagen får hun enten æble, agurkestave eller riskis... Men skal der indføres et måltid mere? og hvornår?

Hun sover formiddagslur fra 10:30 ca til omkring 12:30 og så igen fra omkring kl 14-16 +/-

Knus

Ja det er et godt spørgsmål, du bliver nødt til at regne energiindholdet ud og sammenholde med væksten.

Når du kender energiindholdet, skal du undersøge hvor dit barn ligger med sin alder med den vægt og højde. Tager baby på som planlagt? Vejer baby for meget ifht. normalen?

Når du kender de tal så kan du begynde at regulere maden op eller ned i energiindhold.

Jeg har meget svært ved at forstå hvorfor du fyrer riskiks og rugbrød i hende, hvorfor det? Det gavner intet udover at give dårlig fordøjelse og det vil vi meget nødig ha de små har

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. juli 2011

Anneiris

FamilenStorm skriver:

Hejsa piger..

Kom lige til at tænke om prinsesse får for lidt mad.. Hun vejer dog 10kg fordelt på 75-80 cm..

Men sådan ser hendes madskema ud:

06-07 : 180 ml MME

08-09: Havregrød

12-13: en hel skive rugbrød (bondebrød) plus lidt æble at gnave i

16-18 : Grød

19-20 - 240 ml MME

I løbet af dagen får hun enten æble, agurkestave eller riskis... Men skal der indføres et måltid mere? og hvornår?

Hun sover formiddagslur fra 10:30 ca til omkring 12:30 og så igen fra omkring kl 14-16 +/-

Knus

Sådan ser Jasmina's ''skema'' ud. (Hun bliver 9mdr den 16 Juli)

08-08.30 - Havregrød & et glas mælk.

10-10.30 Middags lur

12-12.15 - En skive bondebrød med pålæg & et glas vand.

ca ved 14.30-15.30 en lille lur & nogen gange, sjældent får hun en flaske med 200 ml MME .. (Mellem frokost får hun self frugt, vand eller kiks )

17.30-18.15 Aftensmad (Det samme som jeg)

19.30-20.00 En flaske MME med 220 ML. Hun vågner ikke om natten efter mad  

Anmeld

6. juli 2011

TineA

Sådan her ser det ud herhjemme.

William er 10 mdr

kl.7-7.30 Havregrød med banan eller æble/kanel

kl.9-11 - sove

kl. 11.30 - bondebrød med div. smørepålæg og gnavegrønt.

kl.13.30 - 14.30 - Yoghurt naturel med banan eller anden frugt/ riskiks/bolle med smør eller smørepålæg/ostehaps eller lignende.

kl. 14.45-15. Sove

Kl.17.30 Aftensmad (det samme som vi spiser, ellers har jeg altid en kødbolle i fryseren)

Herefter kan kan få en lille dessert (sker næsten aldrig, da han er stopmæt, men ellers lidt sveskemos eller anden frugt/mos)

Kl.  19.30-20.30 235 ml MME og godnat!

Håber det kunne bruges.. Vi har gjort sådan her lææænge

Anmeld

6. juli 2011

TineA

janus007 skriver:

Ja det er et godt spørgsmål, du bliver nødt til at regne energiindholdet ud og sammenholde med væksten.

Når du kender energiindholdet, skal du undersøge hvor dit barn ligger med sin alder med den vægt og højde. Tager baby på som planlagt? Vejer baby for meget ifht. normalen?

Når du kender de tal så kan du begynde at regulere maden op eller ned i energiindhold.

Jeg har meget svært ved at forstå hvorfor du fyrer riskiks og rugbrød i hende, hvorfor det? Det gavner intet udover at give dårlig fordøjelse og det vil vi meget nødig ha de små har

Hvad ville du give til frokost så ?

Ja, men undskyld.. Men jeg regner ikke liiige ernergiindholdet ud på min drengs mad... Dét er da mega besværligt - eller??

Ja, men undskyld.. Men jeg regner ikke liiige ernergiindholdet ud på min drengs mad... Dét er da mega besværligt - eller??

Anmeld

7. juli 2011

MetteMTH

janus007 skriver:

Det er noget pjat, ingen børn har brug for kød. Det er kun nødvendigt hvis man ikke har tid til at sætte sig ind i fødevarer og hvis der ikke findes bedre alternativer, eks.vis grøntsager og frugt mv.

Har de ikke brug for nogle proteiner?

Anmeld

7. juli 2011

kristina30

hej min datter får

øllebrød el havergrød morgen

middag rugbrød og grønt

eftermidag yougurt med frugt eller lidt gryn i

aften det samme som os

ellers mme i kob og vand sødmælk ingen flasker

Anmeld

7. juli 2011

kristina30

børn har brug for enten kød fisk eller æg til sit hovede måltid

Anmeld

11. juli 2011

janus007

W.. skriver:

Hej W...

Har været på ferie

Men for at fortsætte, så nej ingen riskiks. Ris er forarbejdet og indeholder intet vi ikke kan få igennem andre fødevarer. Riskiks vil enten suge væsken fra tarmen eller give forstoppelse hvis barnet ikke samtidigt drikker meget væske.

Det samme gælder egentlig lidt med rugbrød, forskellen er dog at det indeholder mange fedtstoffer, hvorimod riskiks ikke indeholder noget overhovedet. Rugbrød kan gives i små mængder som ekstra fyld, men altså ikke noget der skal gives dagligt, det kan hverken voksne eller børn fordøje korrekt, det skyldes dels det høje fiberindhold og kornets natur i at klumpe sammen, dels at saltindholdet kan være meget højt i flere typer rugbrød.

Du skriver at han er stopmæt, jamen det tror da pokker, du fylder både rugbrød, riskiks og havregryn i ham + en bolle nogen gange... 3-4 korn/ ris + hvedemel. Giv ham noget næring i stedet for fyldstof

Så altså drop riskiksen, den tomme bolle og minimer rugbrødsindtaget, du giver allerede mange korn igennem havregryn som er langt nemmere at fordøje og optage.

Forsøg at give flere grøntsager og frugter. Avocado, banan, mango, ferskner, letkogte gulerødder, broccoli, søde kartofler, bønnespirer og linser.

Anmeld

11. juli 2011

janus007

Mette88 skriver:

Har de ikke brug for nogle proteiner?

Selvfølgelig skal både børn og voksne have proteiner, men der findes proteiner i både grøntsager, linser, visse frøsorter mv. 

Og husk så at sundhedsstyrelsen max anbefaler en voksen at spise 125gram kød om ugen. Dvs. til en baby på 7-9 kg, svarer det til 12-15 gram. 

Hvis man stadig holder på at der skal spises kød uden videre begrundelse, men bare fordi "det plejer man", så sørg for at det er fisk og ikke rødt kød.

Anmeld

11. juli 2011

janus007

kristina30 skriver:

børn har brug for enten kød fisk eller æg til sit hovede måltid

Det er blevet til en ubegrundet påstand at børn har brug for kød. I dag hvor vi har tilgang til alverdens gode råvarer både vinter og sommer behøver vi ikke at spise kød.

At vi så gør det pga. normer osv. er en anden snak, men ingen har behov for det længere!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.