Mælkesnitte ja eller nej???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. december 2008

Joan ( Smallie )

agnieszka skriver:

hold da op blev i fuldstændig tosset med alle debatter omkring sund mad osv eller keder i jer bare??

nej han får dem ikke for han er for lille men han for lov spise dem når den tid kommer

ENIG

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. december 2008

Helle30

Næh - Sofie får hverken mælkesnitter eller andre former for kage.

- Helle, der gerne smider et sparetip i denne forbindelse: Køb en tigerroulade i stedet. Ernæringsværdien er nogenlunde den samme, men kiloprisen holder bedre i disse "krisetider". Hvis den opbevares i plastikpose, kan den holde sig rigtig længe - ligesom en mælkesnitte. Sukker er jo et velkendt konserveringsprodukt.

Anmeld

10. december 2008

Frederikke80

Profilbillede for Frederikke80
Nej, jeg køber dem ikke til mine børn. Min datter på 4 har godt nok smagt dem før, men søn på 2 har ikke.

Det er ikke fordi de for alt i verden ikke må få dem, tror ikke de er værre end så meget andet, f.ex vingummi, og det får de da også engang imellem. Det er bare aldrig noget jeg har tænkt over at købe, og ungerne plager heller ikke efter at få dem, da de ikke ved hvad det er eller at de findes.

Kunne aldrig finde på at give det med i madpakken, det må man så heller ikke i mine børns institution. Hvis min datter skal have en lille overraskelse med i madpakke får hun f.ex 3-4 saltstænger.

Så jeg er absolut ikke fanatisk med hensyn til mælkesnitter, kan bare ikke se nogen grund til at give dem til dem når de ikke spørger efter det.

Rikke.

Anmeld

10. december 2008

Pia

Kan ikke lade være med og siddde og trække på smilebåndet..

Mælkesnitter, sli, sodavand osv..
Ja vi kan jo blive ved med og nævne alt det usunde.

Der vil altid være meget delte meninger omrking hvad børn skal have og ikke have..

Men har i nogen sinde tænkt op hvor meget sukker og kalorier vores ældrere generationer indtog?
Og de mennesker lever faktisk i bedste velgående. ( ja bort set fra at de er blevet gamle).

Hvorfor er det i dagens danmark blevet så kæmpe en debat det og være overvægtig??

Jeg er selv overvægtig ( meget endda). Men derfor kunne jeg ike drømme om og forbyde min datter slik osv.
Hun skal have lov til og smage det hele, så længe det hele bare er med måde.
Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at hun først vil finde det spændene og prøve og smage, hvis jeg forbød hende det.

Jeg er sikker på at jeg som forældre nok skal finde ud af og give mit barn det rigtige mængde af den rigtige mad.

Jeg er da ikke et sekund i tvivl om hvor skide usundt det er for mig og være overvægtigt.
Men jeg ved også at det nok skal lykkes mig og tabe mig også på den helt rigtige måde.
Som en diætis engang sagde til mig:
Du skal leve som en diabetiker. En sund og varieret kost.
Sukker indtag og fedt indtage i fornuftige mængder og så selvf noget motion.
Og så hellere tage dig 10 år om og smide 10 kilo, end og smide dem på 6 måneder og så slet ikke kan indtage noget af det usunde resten af livet, uden og skulle have dårlig samvittighed over det.

Pia der er gravid i 16 uge og har faktisk tabt 6 kilo her først i graviditeten...

Anmeld

10. december 2008

Marco2

Nej jeg kunne ikke finde på at give mit barn mælkesnitte eller Marsbar med som frokost i vuggestuen.

Vil gerne holde sukkerindtaget på et minimum, men er ikke fanatisk. Men en marsbar eller mælkesnitte er lige i overkanten mht sukkermængden, så det får hun ikke.

AG

Anmeld

10. december 2008

Bastian

Min søn får dem engang imellem, men det er som fredagsslik for det er jo slik...

Anmeld

10. december 2008

Rasmine

Pia skriver:

Kan ikke lade være med og siddde og trække på smilebåndet..

Mælkesnitter, sli, sodavand osv..
Ja vi kan jo blive ved med og nævne alt det usunde.

Der vil altid være meget delte meninger omrking hvad børn skal have og ikke have..

Men har i nogen sinde tænkt op hvor meget sukker og kalorier vores ældrere generationer indtog?
Og de mennesker lever faktisk i bedste velgående. ( ja bort set fra at de er blevet gamle).

Hvorfor er det i dagens danmark blevet så kæmpe en debat det og være overvægtig??

Jeg er selv overvægtig ( meget endda). Men derfor kunne jeg ike drømme om og forbyde min datter slik osv.
Hun skal have lov til og smage det hele, så længe det hele bare er med måde.
Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at hun først vil finde det spændene og prøve og smage, hvis jeg forbød hende det.

Jeg er sikker på at jeg som forældre nok skal finde ud af og give mit barn det rigtige mængde af den rigtige mad.

Jeg er da ikke et sekund i tvivl om hvor skide usundt det er for mig og være overvægtigt.
Men jeg ved også at det nok skal lykkes mig og tabe mig også på den helt rigtige måde.
Som en diætis engang sagde til mig:
Du skal leve som en diabetiker. En sund og varieret kost.
Sukker indtag og fedt indtage i fornuftige mængder og så selvf noget motion.
Og så hellere tage dig 10 år om og smide 10 kilo, end og smide dem på 6 måneder og så slet ikke kan indtage noget af det usunde resten af livet, uden og skulle have dårlig samvittighed over det.

Pia der er gravid i 16 uge og har faktisk tabt 6 kilo her først i graviditeten...

Nu er jeg selv en IKKE-anti-sukker person.

Men jeg tror folk er så obs på sukkerindtag og overvægt/fedme, fordi tiden NU er en anden end førhen.

Ungerne bliver kørt alle steder hen, man går ikke til og fra bh/skole/sport mv. som førhen.
Leg er ikke det samme, som da jeg var barn (er fra 74)
Det er blevet mere stillesiddende, mere tv, computer mv.

Så jo, der er en anden tendens til fedme, selvom sukkerindtaget måske ikke svinger betydeligt fra da til nu.
(udover udvalget er større, og folk har flere penge mellem hænderne)

Anmeld

10. december 2008

Bastian

Bastian skriver:

Min søn får dem engang imellem, men det er som fredagsslik for det er jo slik...

Kunne forresten ikke drømme om at give dem i en madpakke. Han får heller ikke yoghurt, kiks (andet end en riskiks ind imellem) eller andet usundt i madpakken - det er også en politik om i børnehaven og det bakker jeg op om.

Anmeld

10. december 2008

Balderson

Nu er min søn så lille at han endnu ikke får sådanne sager, men jeg har bestemt en holdning til det og kan svare bestemt nej, til at min søn måtte få en kinder milkesnitte..

Udover, at den er fyldt med sukker, så synes jeg at det er det væreste gang lort, der er blevet fremstillet...

Anmeld

10. december 2008

Helle30

Jeg tror ikke, sukkerindtaget var enormt højt førhen, fordi sukker i gl. dage var en relativt dyr luksusvare. - Men jeg tror fedtindtaget var betydeligt højere, end det er nu, - og faktisk var det vel heller ikke noget problem dengang.
Da jeg var barn...... og så kommer den med op ad bakke i snevejr og modvind, - begge veje og også om lørdagen. Det er s'gu ikke helt løgn: Den største årsag til, at børn (og voksne) bliver overvægtige i dag er, at de/vi indtager mere, end forbrændingen kan kapere.
Desuden indtages der rigtig mange hurtige kulhydrater (forarbejdet sukker i slik, hvidt brød mv.) som giver umiddelbar mæthed, dvaskhed og ringe koncentration + hurtig efterfølgende sult. Der er så mange produkter, der appelerer til vores behov for noget hurtigt, lækkert og nemt, og vi har råd (eller tager os råd) til at købe dem.
Fred være med fredagsslikket og mariekiksen i ulvetimen, men lad da ungernes madpakker være fri for elendige kulhydratfix.
Det er ikke for at imødegå misundelse og ulighed blandt børnene, at daginstitutioner og skoler udarbejder, og forsøger at håndhæve, kostpolitikker. Det er fordi, veldokumenterede undersøgelser har vist, at der er en sammenhæng mellem ernæring og mental + fysisk duelighed, som er ret vigtige faktorer, når man er ved at uddanne sig til menneske.

- Helle, som heller ikke er anti-sukker-agtig, men som har undervist adskillige elever med cocopopsyndrom og nutellatømmermænd.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.