Jeg tror ikke, sukkerindtaget var enormt højt førhen, fordi sukker i gl. dage var en relativt dyr luksusvare. - Men jeg tror fedtindtaget var betydeligt højere, end det er nu, - og faktisk var det vel heller ikke noget problem dengang.
Da jeg var barn...... og så kommer den med op ad bakke i snevejr og modvind, - begge veje og også om lørdagen. Det er s'gu ikke helt løgn: Den største årsag til, at børn (og voksne) bliver overvægtige i dag er, at de/vi indtager mere, end forbrændingen kan kapere.
Desuden indtages der rigtig mange hurtige kulhydrater (forarbejdet sukker i slik, hvidt brød mv.) som giver umiddelbar mæthed, dvaskhed og ringe koncentration + hurtig efterfølgende sult. Der er så mange produkter, der appelerer til vores behov for noget hurtigt, lækkert og nemt, og vi har råd (eller tager os råd) til at købe dem.
Fred være med fredagsslikket og mariekiksen i ulvetimen, men lad da ungernes madpakker være fri for elendige kulhydratfix.
Det er ikke for at imødegå misundelse og ulighed blandt børnene, at daginstitutioner og skoler udarbejder, og forsøger at håndhæve, kostpolitikker. Det er fordi, veldokumenterede undersøgelser har vist, at der er en sammenhæng mellem ernæring og mental + fysisk duelighed, som er ret vigtige faktorer, når man er ved at uddanne sig til menneske.
- Helle, som heller ikke er anti-sukker-agtig, men som har undervist adskillige elever med cocopopsyndrom og nutellatømmermænd.
Anmeld