Drikker du imens du er gravid?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. juni 2011

ano14316

Wimmie skriver:

Nu spiller jeg lige hellig igen, men jeg forstår ikke hvorfor man synes det er ok at drikke alkohol mens man er gravid - samtidig tror jeg ikke at én eneste herinde vil give sit spædbarn øl eller vin i sutteflasken... og jo, det er stort set det samme for hvis en gravid drikker alkohol får det ufødte barn den samme mængde alkohol.

Genstandsgrænserne gælder ikke for gravide, her fraråder Sundhedsstyrelsen al alkohol i graviditeten: Man kender ikke den nedre grænse for, hvornår alkohol virker ind på fosterets udvikling, men man ved, at alkohol er det farligste af alle rusmidler – set fra barnets perspektiv. Det skyldes, at alkohol meget let passerer de biologiske barrierer (fx moderkagen), og derfor får fosteret det samme alkoholindhold i blodet, som moderen har. Det alkoholforbrug, som i andre sammenhænge er almindeligt og normalt, udvikler sig til et risikoforbrug, når graviditeten indtræder. Alkohol i graviditeten øger risikoen for abort, dødfødsel, hæmmet vækst, misdannelser og hjerneskade

Jeg har drukket et halvt glas vin i min graviditet, men tror ikke der kommer flere.. for fik alligevel dårlig samvittighed.. 

Men synes lige jeg vil tolke lidt på det du skriver fordi: du kan ikke sammenligne at drikke 1 glas vin, med at give dit barn 1 glas vin. det er promillen der bliver den samme, hvilket er klart, da det jo er "det samme" blod. 

fordi et glas vin til mig vil udfra mit køn og vægt give en promille på 0,24 forudsat jeg skyller det ned i en mundfuld. 

under de samme vilkår for et spædbarn omkring 5,45.

For mit vedkommende drak jeg et halvt glas vin over ca. 30 min. man forbrænder ca. 0,75 promille i timen, hvilket betyder at min promille nærmest har været ikke eksisterende, da jeg i gennemsnit har indtaget 0,004 promille i minuttet og forbrændt 0,0125 i minuttet. 

Men dette er ikke et forsvar for at det er OK at drikke alkohold mens man er gravid. Mere bare at man ikke skal gå ud og hænge sig i garagen fordi man har fået et glas vin et par gange i løbet af ens graviditet. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. juni 2011

Madam Blå

Wimmie skriver:

Det ved jeg ikke, men jeg vil til enhver tid lytte til sundhedsstyrelsens råd - mange jordemødre er måske lidt af "den gamle skole" hvor man generelt så lidt stort på anbefalingerne

Ja okay - det kan selvfølgelig godt være Min er bare ung, men derfor kan man vel godt være af den gamle skole.

Tak for svar

Anmeld

12. juni 2011

1000Ben

Ikke en dråbe, det kunne jeg ALDRIG finde på - første gang man drikker skal der jo ikke meget til  - så tænk på hvad et lille foster på få kg oplever... DE bliver fulde af selv et enkelt glas rødvin eller halv øl.... Det kan UMULIGT være sundt. 

Anmeld

12. juni 2011

KamillaT

drikker aldrig. hader alkolhol.

Anmeld

12. juni 2011

DLM

Nej gjorde jeg ikke som sådan.

fik smagt 2 slurke champange nytårsaften, det var det mens jeg var gravid. Så har jeg drukket 2 glas Asti mens jeg har ammet. så 2 glas og 2 slurke på 2 år det er der vist ingen der tager skade af.

Anmeld

12. juni 2011

B&J

jeg drikker slet ikke så det gjorde jeg heller ikke mens jeg var gravid

Anmeld

12. juni 2011

Frk Mig

Da jeg ventede Noah drak jeg et lille glas vin.. men det har os været det eneste .. 

Anmeld

13. juni 2011

Fru Aagaard

Ikke en dråbe, nej...

Jeg vil absolut ikke drikke mens jeg er gravid...

Anmeld

13. juni 2011

TroldeMor<3

Nu er jeg lidt typen som ikke kan lade være med at drikke mere, end et glas hvis jeg først har taget det første - så derfor har jeg undladt fuldstændigt at drikke under graviditeten...

(:

Anmeld

13. juni 2011

Silas&Mille

Ja i små doser.

Da jeg ventede Silas fik jeg et glas rødvin ind imellem. Fx juleaften og nytårsaften. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.