Nu spiller jeg lige hellig igen, men jeg forstår ikke hvorfor man synes det er ok at drikke alkohol mens man er gravid - samtidig tror jeg ikke at én eneste herinde vil give sit spædbarn øl eller vin i sutteflasken... og jo, det er stort set det samme for hvis en gravid drikker alkohol får det ufødte barn den samme mængde alkohol.
Genstandsgrænserne gælder ikke for gravide, her fraråder Sundhedsstyrelsen al alkohol i graviditeten: Man kender ikke den nedre grænse for, hvornår alkohol virker ind på fosterets udvikling, men man ved, at alkohol er det farligste af alle rusmidler – set fra barnets perspektiv. Det skyldes, at alkohol meget let passerer de biologiske barrierer (fx moderkagen), og derfor får fosteret det samme alkoholindhold i blodet, som moderen har. Det alkoholforbrug, som i andre sammenhænge er almindeligt og normalt, udvikler sig til et risikoforbrug, når graviditeten indtræder. Alkohol i graviditeten øger risikoen for abort, dødfødsel, hæmmet vækst, misdannelser og hjerneskade
Anmeld