Det må du slet ikke spise!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. juni 2011

MortilCilas

Sofiekdk skriver:

Sidste gang jeg var gravid må jeg indrømme jeg ikke tænkte så meget over de ting man ikke måtte spise andet end de normale ting som ost med mug, skaldyr osv.

Men nu er jeg så flyttet til spanien og min læge fik lige kort fortalt mig hvad man skulle passe på med som gravid. Intet råt kød eller røde bøffer, ikke for meget leverposteg pga A-vitamin, ingen rågede varer: parmaskinke, spegepølse, salami. Ikke for meget tid i solen.

Altså jeg har jo mistet før og vil nødig gøre noget "forkert" men føler altså at jeg lever lidt i en hverdag hvor det må man så heller ikke.

Hvor meget følger i alle de her råd og hvad tænker i om dem?

Nu er jeg overrasket :O Jeg spiste masser af leverpostej, skalddyr, spejepølse, og lidt rødt kød. :O

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. juni 2011

Sofiedk

MorTilJanuar skriver:

det er jo at prøve sig frem og hvis jeg kunne lide spegepølse og havde lyst til det så tror jeg ikke der skete noget ved at spise en enkelt skive en gang hver anden uge altså 

Min kvalme er pt ikke eksisterende 

Nu er der ihvertfald købt spegepølse og lagt i fryseren, så kan de skide bakterier sku bare komme an og kun 3 dage tilbage til en skøn spegepølsemad

Hvor FEDT din kvalme har været væk idag. Jeg havde en nogenlunde dag idag. Jeg kan mærke min kvalme er ved at tærre på mit humør. Det er SÅ irriterende ikke at have noget appetit, aldrig kunne nyde maden og når jeg endelig har lyst til noget så 50% af gangene når jeg så smager det kan jeg bare slet ikke spise det. Jeg føler mig som en mega besværlig person, men desværre bare ikke så meget at gøre ved det jo Går bare og tæller dage ned til nf og til min krop forhåbentlig får lidt mere energi og jeg igen kan nyde min mad.

Anmeld

4. juni 2011

Sofiedk

gravid20 skriver:

Det da helt iorden  

Ja okay jeg var kun 9+6 da mit foster døde sidste gang.. men syns godt nok det var hårdt at skulle igennem alt det igen :/ 

ja jeg så hjerteblink alle på nær en af gangene .. da jeg så skulle have skanningen fik jeg a vide at der ikke var noget hjertablink at finde-- så er MEGET nervøs for på tirsdag hvor jeg så er 9+6 igen. men håber bare på det bedste.. har også stadig symptomer, men det havde jeg også de andre gange selvom at foster var død. så det beroliger mig desværre ikke :/ tror ikke jeg er rolig før bebs ligger i mine arme 

årsagen til at jeg mistede er ikke fundet med sikkerhed  og de kan ikke undersøge det nærmere før jeg har født.. men der er en del ubehaglige muligheder heh. 

- for at det hele kommer til at gå som det skal med den lille spirre i din mave, og den bliver derinde hele vejen igennem, 

Ja hverken mig eller manden håber nogensinde at skulle igennem det mareridt igen. Vi var bare slet ikke forberedt på at det kunne ske, altså selvfølgelig havde vi hørt om folk mistede, min ikke at fosteret bare sådan pludselig var dødt uden nogen varsel så sent.

Åh det må være noget af en nervepirrende scanning at skulle til på tirsdag så, men bliver dejligt at kunne få noget ro indeni når du ser et hjerte blinke og du endleig er nået over din egen milepæl. Har der været noget anderledes i denne graviditet end de andre?

Jeg havde også stadig en del symptomer sidste gang selvom fostret ikke var i live, men har på ingen måde haft det så skidt som denne gang og mine ligamentsmerter føles væsentlig kraftigere denne gang, hvilket jeg håber er et godt tegn på at den vokser med lynets hast

Men ja man bliver nok ikke helt rolig før baby er i ens arme, glæder mig dog vildt meget til at man kan begynde at mærke baby sparke, så ved man dog i det mindste at tingene er okay.

Vil krydse fingre for dig tirsdag

Anmeld

4. juni 2011

Sofiedk

Cilas skriver:

Nu er jeg overrasket :O Jeg spiste masser af leverpostej, skalddyr, spejepølse, og lidt rødt kød. :O

Ja sådan havde jeg det også lidt da jeg fik alle de her ting af vide og jeg var altså gravid sidste år i august. Tror det kræver at man selv undersøger det før man finder ud af det og tror der er RIGTIG mange der kan gøre præcis som det passer dem uden der sker det mindste med de små guldklumper

Anmeld

4. juni 2011

baby012

Sofiekdk skriver:

Ja hverken mig eller manden håber nogensinde at skulle igennem det mareridt igen. Vi var bare slet ikke forberedt på at det kunne ske, altså selvfølgelig havde vi hørt om folk mistede, min ikke at fosteret bare sådan pludselig var dødt uden nogen varsel så sent.

Åh det må være noget af en nervepirrende scanning at skulle til på tirsdag så, men bliver dejligt at kunne få noget ro indeni når du ser et hjerte blinke og du endleig er nået over din egen milepæl. Har der været noget anderledes i denne graviditet end de andre?

Jeg havde også stadig en del symptomer sidste gang selvom fostret ikke var i live, men har på ingen måde haft det så skidt som denne gang og mine ligamentsmerter føles væsentlig kraftigere denne gang, hvilket jeg håber er et godt tegn på at den vokser med lynets hast

Men ja man bliver nok ikke helt rolig før baby er i ens arme, glæder mig dog vildt meget til at man kan begynde at mærke baby sparke, så ved man dog i det mindste at tingene er okay.

Vil krydse fingre for dig tirsdag

jeg håber heller ikke for jer at i skal igennem det igen, det bliver kun sværre og sværre for hver gang, for selvom at det "kun" er et foster, ser man jo på det som ens kommende barn. og det gør utrolig ondt at miste.. 

Ja, jeg glæder mig bare rigtig meget til at det er overstået, ved slet ikke hvad jeg skal gøre af mig selv hvis det er det samme som sidst. håber bare at der kommer mere ro på det hele når jeg har set hjertet igen 

jeg har godt nok aldrig haft det så dårligt som jeg har haft det den her gang, men det er som om at det bliver værre og værre for hver gang hehe.. syns heldigvis at kvalmen og de ømme bryster er ved at blive lidt mere roligt men det ved jeg heller ikke om er et godt eller et dårligt tegn ? hehe . denne gang opdagede jeg det også meget hurtigere end jeg normalt har gjort. og jeg kan få sådan noget gennemsigtigt væske ud af brysterne, hvilket jeg heller ikke har oplevet før. og har mærket meget til niven i underlivet.. men heller ikke det mærker jeg ret meget af mere.. 

ja jeg glæder mig også rigtig meget til den begynder at kunne mærkes, men så tror jeg også bare jeg bliver bange hvis sparkene er svage eller hvis jeg en dag ikke mærker ret meget aktivitet hehe .  

ville ønske man selv kunne teste på en eller anden måde om der er hjertelyd . 

Anmeld

6. juni 2011

Annette A

Sofiekdk skriver:

Ja jeg synes godt nok også jeg lever en del efter alle der her råd og man vil jo bare gerne det bedste, men kan mærke manden synes det virker lidt underligt men er glad for jeg ikke er alene om det

Ja min mand syntes også jeg tænker for meget over det, men er bare ikke så modig at jeg tør tage chancen som nogen skriver de gør. Selvfølgelig kan det gå galt alligevel men må indrømme at jeg spiser faktisk meget lidt pålæg og slet ikke kødpålæg. Tjekker at der over en måned tilbage på holdbarhedsdatoen hvis jeg køber en tunsalat fx. pga listeriarisikoen. Er hysterisk med varmebehandlingen af den mad jeg spiser og spiser ikke på restaurant eller ude hos nogen mennesker. Min madpakke består af frugtpålæg og pålægschokolade og ja tænker meget over alt der indtages og mængderne af det. Men også i forhold til hygiejne, rengøringsmidler, kosmetik og hvad der ellers er af påvirkninger er jeg ekstra hysterisk. Det er nok lidt for meget, så nej du er bestemt ikke alene om at tænke meget over den slags.. Jeg har bare accepteret jeg har det sådan under graviditet. Var på samme måde med mit første barn for 9 år siden, så må bare få det bedste ud af det. 

Anmeld

6. juni 2011

MortilCilas

Sofiekdk skriver:

Ja sådan havde jeg det også lidt da jeg fik alle de her ting af vide og jeg var altså gravid sidste år i august. Tror det kræver at man selv undersøger det før man finder ud af det og tror der er RIGTIG mange der kan gøre præcis som det passer dem uden der sker det mindste med de små guldklumper

Det jo vildt. Jeg tænkte jeg måtte spise hvad jeg ville
Du har nok ret

Anmeld

7. juni 2011

ano14316

BabyBoy11 skriver:

Gravide tilrådes at spise en almindelig sund kost. Dette kan man gøre ved at følge de 8 kostråd:

•  
    • spis frugt og grønt - 6 om dagen
    • spis fisk og fiskepålæg flere gange om ugen
    • spis kartofler, ris eller pasta og groft brød hver dag
    • spar på sukker - især fra sodavand, slik og kager
    • spar på fedtet - især fra mejeriprodukter og kød
    • spis varieret og bevar normalvægten
    • sluk tørsten i vand
    • vær fysisk aktiv - mindst 30 minutter om dagen

Spis ikke for to
Undgå at tage for meget på, det kan være svært at tabe de ekstra kilo efter fødslen. Hvis du er gravid med et barn, er en passende vægtstigning mellem 10 og 15 kg under hele graviditeten, og lidt mindre hvis du er overvægtig.

Spis fisk flere gange om ugen
Fisk indeholder D-vitamin, jod, selen og sunde fedtstoffer (omega-3 fedtsyrer). Spis forskellige slags, både de fede som laks, sild og makrel og de magre som rødspætter, sej og torsk.
Spis dog højst 100 gram rovfisk om ugen, fordi rovfisk kan indeholde meget kviksølv. De almindeligste rovfisk er tunbøffer og sværdfisk. Tun på dåse kan du godt spise, da det indeholder mindre kviksølv. Spis højst 125 gram østersølaks om måneden, fordi det har et højt indhold af dioxin.

Spis ikke lever
Lever og levertran kan indeholde store mængder A-vitamin, som kan skade barnet. Leverpostej og pateer indeholder mindre A-vitamin og må gerne spises.

Drik ikke upasteuriseret mælk
og spis ikke oste fremstillet af upasteuriseret mælk (rå mælk).  

Begræns kaffe, te og cola
Drik ikke mere end 3 kopper kaffe om dagen, og begræns mængden af andre drikkevarer, der indeholder koffein, fx te og cola.

Fandt den lige på www.sundhedsstyrelsen.dk

synes selv den er nem og overskuelig

Jeg følger nogenlunde de her kostråd.. 
Det eneste jeg ikke spiser det er tun.

men nu har alle mine lyster også ramt alle de lidt tvivlsomme områder for det har været: brie, leverpostej, rejer, sushi, nåh ja og så lige bagekartofler. 

Men i følge sundhedsstyrelsen er det jo helt okat.. 

Anmeld

7. juni 2011

ano14316

Wampires skriver:

du må ikke ligge med bar mave i direkte sol da du så faktisk risikerer at vandet inden i maven koger...

behøver vist ikke at fortælle at det er skadeligt for det lille foster at blive kogt på den måde...

tag en t-shirt på som sagt eller sørg for at maven er dækket af noget tyndt stof af en slags så solen ikke koger fostervandet...

kroppen kan godt selv regulere varmen bare der er et stykke stof imellem... men sol direkte på maveskindet er ikke godt... :-)

ej okay.. hvad er det for noget vås.. selvfølgelig koger dit barn ikke inde i maven!

Man bliver altså aldrig varmere inde i kroppen end ens normal temperatur medmindre man har feber. feber over 42 grader er dødeligt, da cellerne ikke kan tåle højere temperature, og derfor bliver ødelagt. hudceller kan dog tåle lidt højere temperature. mener det er omkring 50 grader før der opstår skoldning/rødmen. 

Men der er jo ikke temperaturen der skolder huden når man tager sol. det er solens UV stråler. 
Nogen gravides hud bliver mere følsom, og derfor kan det være en god ide at gave en bluse på der beskytter imod solens stråler, da man måske ikke kan tåle lige så meget sol som normalt. 

Man kan jo vælge at følge de almindelige solråd.

• Siesta (Giv solen en frokostpause mellem 12 & 15, når UV-indexet er 3 eller mer&rsquo
  • Solhat (Undgå at blive skoldet. Dæk bar hud til med tøj og hat, midt på dagen) 
  • Solcreme (Brug altid rigeligt med faktor 15, og husk at du aldrig må ligge og stege) 
  • Sluk Solariet (De kunstige stråler øger markant risikoen for kræft i huden. Og jo yngre du er – desto mere udsat er du)

Men samtidig er solen kilde til D-vitamin, så man skal altså stadig have nogen sol. 
Personligt synes jeg de er overdrevet, men jeg elsker også sol, og bliver meget sjældent skoldet. Men passer også på at jeg ikke bliver skoldet.  

Anmeld

7. juni 2011

Alexis - i den virtuelle verden!

ano14316 skriver:

Jeg følger nogenlunde de her kostråd.. 
Det eneste jeg ikke spiser det er tun.

men nu har alle mine lyster også ramt alle de lidt tvivlsomme områder for det har været: brie, leverpostej, rejer, sushi, nåh ja og så lige bagekartofler. 

Men i følge sundhedsstyrelsen er det jo helt okat.. 

Du må gerne spise dåsetun!! 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.