Det må du slet ikke spise!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. juni 2011

tinasmor

Sofiekdk skriver:

Sidste gang jeg var gravid må jeg indrømme jeg ikke tænkte så meget over de ting man ikke måtte spise andet end de normale ting som ost med mug, skaldyr osv.

Men nu er jeg så flyttet til spanien og min læge fik lige kort fortalt mig hvad man skulle passe på med som gravid. Intet råt kød eller røde bøffer, ikke for meget leverposteg pga A-vitamin, ingen rågede varer: parmaskinke, spegepølse, salami. Ikke for meget tid i solen.

Altså jeg har jo mistet før og vil nødig gøre noget "forkert" men føler altså at jeg lever lidt i en hverdag hvor det må man så heller ikke.

Hvor meget følger i alle de her råd og hvad tænker i om dem?

Jeg har også før mistet (et par gange) men ingen af gangene overhoved noget med hvad jeg har indtaget.

Jeg må indrømme jeg lever fuldstændig som før. Røde bøffer har jeg aldrig spist så intet problem. Sushi spiser jeg kun fra en af de støste (og min menning) bedste sushikæde hvor man ved alt har været frosent og optøet ved rigtig temperatur.

Så jeg lever faktisk fuldstændig som før jeg blev gravid.

Jeg er ikke ryger og det eneste jeg har "lavet om på" er at jeg ikke drikker noget med alkohol og så har skiftet alt shampoo, creame, sæbe osv ud med Minirisk eller lign.

Held og lykke med graviditeten.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. juni 2011

tinasmor

Wampires skriver:

du må ikke ligge med bar mave i direkte sol da du så faktisk risikerer at vandet inden i maven koger...

behøver vist ikke at fortælle at det er skadeligt for det lille foster at blive kogt på den måde...

tag en t-shirt på som sagt eller sørg for at maven er dækket af noget tyndt stof af en slags så solen ikke koger fostervandet...

kroppen kan godt selv regulere varmen bare der er et stykke stof imellem... men sol direkte på maveskindet er ikke godt... :-)

Det har jeg også hørt, og følger rådet.

MEN jeg tænker også, at jeg aldrig vil have lyst til at ligge der med stor mave og RÅsvede på en strand eller lign. Nu har det aldrig lige været mig at bage på en strand i flere timer og nu som gravid, så synes jeg i forvejen man sveder meget, så nej tak, en tshirt på og så fordele kroppen lidt mellem sol og skygge det fungere bedst hos mig

Anmeld

4. juni 2011

SussieThyssen

Sofiekdk skriver:

Sidste gang jeg var gravid må jeg indrømme jeg ikke tænkte så meget over de ting man ikke måtte spise andet end de normale ting som ost med mug, skaldyr osv.

Men nu er jeg så flyttet til spanien og min læge fik lige kort fortalt mig hvad man skulle passe på med som gravid. Intet råt kød eller røde bøffer, ikke for meget leverposteg pga A-vitamin, ingen rågede varer: parmaskinke, spegepølse, salami. Ikke for meget tid i solen.

Altså jeg har jo mistet før og vil nødig gøre noget "forkert" men føler altså at jeg lever lidt i en hverdag hvor det må man så heller ikke.

Må indrømme at jeg stadigvæk synes at hvis man først skal til at gå op i om man spiser skimmelost, skaldyr, laks, leverposteg og al den slags...så er det bare FOR meget i mit univers.
Set med mine øjne, så spis lidt af alt, men overdriv ikke.
Så enkelt er det.
Brug fornuften.
Det skal jo ikke være helvede på jord at være gravid, vel??

Kærligst
Sussie

Anmeld

4. juni 2011

baby012

Wampires skriver:

du må ikke ligge med bar mave i direkte sol da du så faktisk risikerer at vandet inden i maven koger...

behøver vist ikke at fortælle at det er skadeligt for det lille foster at blive kogt på den måde...

tag en t-shirt på som sagt eller sørg for at maven er dækket af noget tyndt stof af en slags så solen ikke koger fostervandet...

kroppen kan godt selv regulere varmen bare der er et stykke stof imellem... men sol direkte på maveskindet er ikke godt... :-)

at vandet i maven koger ?  

burde det ikke have en hel del andre koncekvenser også end bare at fosteret tager skade, det er vel ikke sundt for kroppen at noget i den er 100 grader . 

hvad så med ryggen ? må man gerne ligge på den uden noget over sig ?  

Anmeld

4. juni 2011

Carl-Emil's mor

Sofiekdk skriver:

Jeg spiser lige præcis hvad jeg har lyst til fordi jeg har stort set ikke lyst til noget som helst.. Så hvis jeg en dag lever af avokado og københavnerstængeris ja så er det altså sådan 

Jeg bruger tilgengæld INTET sminke i min hverdag overhoved, heller ikke parfume! Jeg bruger øko deo også har jeg skiftet mine hårprodukter ud med øko produkter der er godkendt til at bruge under graviditet.. Glatter ikke hver dag som før, har gjort det 1 gang siden den dag vi fandt ud af jeg var gravid.. men min Shampoo og balsam de går INGENSTEDER! Så hysterisk gider jeg simpelthen ikke at være og skifte det ud, også har jeg et hår der kræver kvalitets produkter så det får det... Fordi hvis jeg ikke passer det en smule blive mit humør så dårligt af at se hvor ødelagt mit hår så bliver og det tror jeg slet ikke er sundt.. ja det kan for nogle være ret vildt, men har altid passet mit hår bedre end de fleste drømmer om 

Jeg synes det er vigtigt IKKE at være fanatisk også følge sin mavefornemmelse... Jeg ville ALDRIG drikke alkohol men det er der andre der gør i ny og næh og har det fint med 

Anmeld

4. juni 2011

Mira0911

Jeg spiser hvad jeg har lyst til, dog i små mængder... 

Anmeld

4. juni 2011

Sofiedk

cortsen skriver:

Puha.. Tænker personligt lidt for meget på det tror jeg.. Bilder mig ind at jeg har sat mig ind i det fra a-z. Man ønsker jo kun at gøre det bedst muligt.. Der er jo nogle vigtige hensyn at tage, men selvfølgelig skal det ikke blive helt fanatisk...

Ja jeg synes godt nok også jeg lever en del efter alle der her råd og man vil jo bare gerne det bedste, men kan mærke manden synes det virker lidt underligt men er glad for jeg ikke er alene om det

Anmeld

4. juni 2011

Sofiedk

Wampires skriver:

jeg spurgte lægen da vi købte noget leverpostej og delte sådan en bakke i løbet af et par dage med 2 skiver toast pr. dag... kun den ene gang... og hans holdning var at så længe jeg ikke spiste 3 madder med leverpostej hver dag igennem hele graviditeten så burde jeg ikke være bekymret...

det samme med f.eks. fisk på dåse og kaffe...

lyt til din krop er hans bedste råd.. og så tænk logiskt...

at man ikke skal solbade maven bar var åbenlyst for mig da barnet jo ligger i vand inden i og hvad sker der med vand når det varmes? det koger... så ja den vidste jeg godt uden at læse det nogen steder...

men generelt med en t-shirt/top på der dækker maveskindet skulle jeg ikke bekymre mig om det da kroppen selv regulerer varmen... og det har jeg også kunnet mærke de dge vi har været ude i solen.. min mave er iskold at røre ved i forhold til resten af min krop... selvom jeg har t-shirt på der dækker maven og mine MAMMAbukser der også går op og dækker...

Jeg spiste nemlig også ildt meget leverpostej den første uges tid hvorefter min spanske veninde kom besøg og sagde: du spiser vel ikke pate når du er gravid vel. Øhm. .. Det havde jeg bare aldrig hørt om før og så måtte jeg jo på google og siden har jeg været ret tilbageholdende med min leverpostej

Men jeg vil altså tro der skal RET store mængder til før der sker noget.

Anmeld

4. juni 2011

Bondepigen

Jeg har aldrig hørt den med røgede varer... Mon ikke det bare er for at du skal undgå halsbrand som jo er ubehageligt for dig, men ikke farligt for bebs?

Dog skal man holde sig fra paté, sushi og råt eller rødt kød, så tror jeg ikke man går helt galt i byen...'og selvfølgelig ikke for meget koffein i form af kaffe, the, cola og INGEN energi drikke..

Anmeld

4. juni 2011

Sofiedk

gravid20 skriver:

har mistet 3 gange, så jeg følger alle de råd jeg kommer i nærheden af, desværre, det sværeste for mig er det med at jeg ikke må motionere særlig meget :/ 

plejer at løbe HVER dag, men skal nu holde mig i ro indtil "fare zonen" er overstået (16 uger henne) .. ingen rødt kød, spiser ikke noget der ikke er gennemstægt. osv. 

Hvad kan der ske ved at man lægger i solen ? tager ikke Kunstig sol, men nyder da at ligge ved stranden. ??? bare nysg da jeg ikke har hørt om ddet før.. ?

Hold da op ... 3 gange, det må være helt forfærdeligt. Jeg er et nervevrag selvom jeg kun har mistet en enkelt gang, men jeg tør slet ikke tillade mig selv at tro på der kommer en baby endnu og kan mærke jeg allerede er nervøs for den næste scanning.

Jeg prøver virkelig også at passe på mig selv denne gang, ingen tunge løft, ingen overbelastning og så selvfølgelig at sørge for at spise ordenligt (så meget som jeg kan for min kvalme og madlede )

Min læge siger at varmen ikke er særlig sundt for maven direkte og at hvis man ligger i solen som gravid gør hormonerne i kroppen at man kan få ret mange pigmentpletter som bliver resten af livet, så det vil jeg nødig risikere

Håbet alt går godt med din nuværende graviditet

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.