Det må du slet ikke spise!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14.537 visninger
42 svar
0 synes godt om
4. juni 2011

Sofiedk

Sidste gang jeg var gravid må jeg indrømme jeg ikke tænkte så meget over de ting man ikke måtte spise andet end de normale ting som ost med mug, skaldyr osv.

Men nu er jeg så flyttet til spanien og min læge fik lige kort fortalt mig hvad man skulle passe på med som gravid. Intet råt kød eller røde bøffer, ikke for meget leverposteg pga A-vitamin, ingen rågede varer: parmaskinke, spegepølse, salami. Ikke for meget tid i solen.

Altså jeg har jo mistet før og vil nødig gøre noget "forkert" men føler altså at jeg lever lidt i en hverdag hvor det må man så heller ikke.

Hvor meget følger i alle de her råd og hvad tænker i om dem?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. juni 2011

Annette A

Puha.. Tænker personligt lidt for meget på det tror jeg.. Bilder mig ind at jeg har sat mig ind i det fra a-z. Man ønsker jo kun at gøre det bedst muligt.. Der er jo nogle vigtige hensyn at tage, men selvfølgelig skal det ikke blive helt fanatisk...

Anmeld

4. juni 2011

mortilflere

jeg har kun levet efter reglerne og det er med nr 4 som så er handicappet sikkert ik derfor men det er sg da komisk

Anmeld

4. juni 2011

Levi&LilysMor

Gravide tilrådes at spise en almindelig sund kost. Dette kan man gøre ved at følge de 8 kostråd:

•  
    • spis frugt og grønt - 6 om dagen
    • spis fisk og fiskepålæg flere gange om ugen
    • spis kartofler, ris eller pasta og groft brød hver dag
    • spar på sukker - især fra sodavand, slik og kager
    • spar på fedtet - især fra mejeriprodukter og kød
    • spis varieret og bevar normalvægten
    • sluk tørsten i vand
    • vær fysisk aktiv - mindst 30 minutter om dagen

Spis ikke for to
Undgå at tage for meget på, det kan være svært at tabe de ekstra kilo efter fødslen. Hvis du er gravid med et barn, er en passende vægtstigning mellem 10 og 15 kg under hele graviditeten, og lidt mindre hvis du er overvægtig.

Spis fisk flere gange om ugen
Fisk indeholder D-vitamin, jod, selen og sunde fedtstoffer (omega-3 fedtsyrer). Spis forskellige slags, både de fede som laks, sild og makrel og de magre som rødspætter, sej og torsk.
Spis dog højst 100 gram rovfisk om ugen, fordi rovfisk kan indeholde meget kviksølv. De almindeligste rovfisk er tunbøffer og sværdfisk. Tun på dåse kan du godt spise, da det indeholder mindre kviksølv. Spis højst 125 gram østersølaks om måneden, fordi det har et højt indhold af dioxin.

Spis ikke lever
Lever og levertran kan indeholde store mængder A-vitamin, som kan skade barnet. Leverpostej og pateer indeholder mindre A-vitamin og må gerne spises.

Drik ikke upasteuriseret mælk
og spis ikke oste fremstillet af upasteuriseret mælk (rå mælk).  

Begræns kaffe, te og cola
Drik ikke mere end 3 kopper kaffe om dagen, og begræns mængden af andre drikkevarer, der indeholder koffein, fx te og cola.

Fandt den lige på www.sundhedsstyrelsen.dk

synes selv den er nem og overskuelig

Anmeld

4. juni 2011

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20

jeg spurgte lægen da vi købte noget leverpostej og delte sådan en bakke i løbet af et par dage med 2 skiver toast pr. dag... kun den ene gang... og hans holdning var at så længe jeg ikke spiste 3 madder med leverpostej hver dag igennem hele graviditeten så burde jeg ikke være bekymret...

det samme med f.eks. fisk på dåse og kaffe...

lyt til din krop er hans bedste råd.. og så tænk logiskt...

at man ikke skal solbade maven bar var åbenlyst for mig da barnet jo ligger i vand inden i og hvad sker der med vand når det varmes? det koger... så ja den vidste jeg godt uden at læse det nogen steder...

men generelt med en t-shirt/top på der dækker maveskindet skulle jeg ikke bekymre mig om det da kroppen selv regulerer varmen... og det har jeg også kunnet mærke de dge vi har været ude i solen.. min mave er iskold at røre ved i forhold til resten af min krop... selvom jeg har t-shirt på der dækker maven og mine MAMMAbukser der også går op og dækker...

Anmeld

4. juni 2011

baby012

har mistet 3 gange, så jeg følger alle de råd jeg kommer i nærheden af, desværre, det sværeste for mig er det med at jeg ikke må motionere særlig meget :/ 

plejer at løbe HVER dag, men skal nu holde mig i ro indtil "fare zonen" er overstået (16 uger henne) .. ingen rødt kød, spiser ikke noget der ikke er gennemstægt. osv. 

Hvad kan der ske ved at man lægger i solen ? tager ikke Kunstig sol, men nyder da at ligge ved stranden. ??? bare nysg da jeg ikke har hørt om ddet før.. ?

Anmeld

4. juni 2011

Nynne88

Jeg holder mig til sundhedsstyrrelsens råd og så er jeg ekstra opmærksom på ordentlig hygiejne. Jeg spiser ikke parmaskinke osv, fordi jeg netop fandt ud af at det faktisk er råt kød og spiser selvfølgelig ikke upasteuriserede ting. Angående solen - så tror jeg man skal mærke efter sin egen krop. Når den siger fra og du kan mærke at du får det for varm så søg skygge.

Anmeld

4. juni 2011

nvm

jeg tænkte slet ikke over hvad jeg spiste da jeg var gravid, begge gange. og har to sunde og raske piger..

synes efterhånden der er så mange  "regler" hvad ang. graviditet... det jo snart blevet lavet til en slags sygdom at være gravid

Anmeld

4. juni 2011

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20
gravid20 skriver:

har mistet 3 gange, så jeg følger alle de råd jeg kommer i nærheden af, desværre, det sværeste for mig er det med at jeg ikke må motionere særlig meget :/ 

plejer at løbe HVER dag, men skal nu holde mig i ro indtil "fare zonen" er overstået (16 uger henne) .. ingen rødt kød, spiser ikke noget der ikke er gennemstægt. osv. 

Hvad kan der ske ved at man lægger i solen ? tager ikke Kunstig sol, men nyder da at ligge ved stranden. ??? bare nysg da jeg ikke har hørt om ddet før.. ?

du må ikke ligge med bar mave i direkte sol da du så faktisk risikerer at vandet inden i maven koger...

behøver vist ikke at fortælle at det er skadeligt for det lille foster at blive kogt på den måde...

tag en t-shirt på som sagt eller sørg for at maven er dækket af noget tyndt stof af en slags så solen ikke koger fostervandet...

kroppen kan godt selv regulere varmen bare der er et stykke stof imellem... men sol direkte på maveskindet er ikke godt... :-)

Anmeld

4. juni 2011

LC

Hmm, jeg har heller aldrig hørt den om at man ikke må ligge i solen, har nærmere hørt det modsatte...

Der skulle være lavet undersøgelser der viser at børn der er født i August (ca) er klogere end ander børn, fordi deres mor ved fødslen havde mere D-vitamin i kroppen, fordi de blev født efter man har gået ude i sole de sidste 3 måneder...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.