Jeg forstår ikke behovet for at finde argumenter for og imod henholdsvis kort og lang afstand mellem søskende. Det er små mennesker, det drejer sig om, og de er alle unikke - præcis som deres forældre, der også er unikke individer. Det, som par A finder optimalt - og som bliver optimalt netop pga. deres unikke forhold og børnenes samspil, væremåde osv. - vil måske passe uendeligt dårligt for par B. Desuden kan fordele over tid ændre sig til ulemper - en "stor" storesøster, som let vænner sig til sin nye rolle, kan som 14-årig fungere elendigt med sin lillebror, og de to pseudotvillinger, som har stor glæde af hinanden som små, kan med tiden vise sig konstant at skulle konkurrere og misunde hinanden. Intet er givet på forhånd.
Jeg har fire år mellem min ældste og nr. 2 og kun 14 mdr. mellem nr. to og tre. Der har været godt og skidt at sige om begge "intervaller", men det tilskriver jeg altså i lige så høj grad mine børns personligheder som selve aldersforskellen. I det lange løb er dét at have to blebørn en lillebitte parentes i vores "familiehistorie", og det gælder for øvrigt alt det praktiske. Det eneste, der har betydning for mig, er, at vi fik lige præcis de her tre fantastiske børn - og jeg tror ikke på, at nogen forældre ser på deres unger og tænker "Det var godt nok dumt, vi fik dem med x års mellemrum - det ville jeg/vi gerne gøre om!". For hvis man gjorde det om, havde man jo ikke fået netop DE børn - og når først man har dem, kan man jo umuligt forestille sig at have fået andre.
På sin vis virker spørgsmålet på mig lige så besynderligt som at spørge, hvorfor man fandt sin partner som 22-årig og ikke som 28-årig, hvorfor man tog sin uddannelse som 28-årig og ikke som 25-årig, eller for den sags skyld, hvorfor man "valgte" en lyshåret og ikke en mørkhåret mand. Vel kan vi planlægge os FRA en graviditet, og vel er mange af os så privilegerede, at vi også har kunnet vælge, hvornår vi FIK vores børn, men der går lidt for meget kalkulation og praktiske overvejelser i tingene efter min smag, når man forsøger at finde det - ikke-eksisterende - optimale tidspunkt at få barn nr. to eller tre på.
Nogle gange glemmer vi, at dét at få børn er en gave og ikke en selvfølgelighed, som kommer, når vi finder tidspunktet rigtigt.
Anmeld