En søns bekendelser, hvad mener I?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.778 visninger
31 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
1. juni 2011

Anonym trådstarter

I forhold til at kvinder bliver i voldelige forhold.

Jeg skriver som anonym, da jeg selv har oplevet vold i alle mine forhold.

Hvad mener I, har han fat i noget af det rigtige her:

Jeg er opvokset med en mor, som var afhængig af flere voldelige forhold, så jeg vil godt vove påstanden, at jeg er nogenlunde kvalificeret til at udtale mig om, hvorvidt børn er så dumme, at de ikke kan gennemskue magtspillet, som også er til stede i disse forhold.

Og som jeg allerede har påpeget andetsteds, så har kvinder ofte flere sekundære ‘fordele’ ved et voldeligt forhold. For det første er der ofte tale om behov for små psykologiske drama i hverdagen, som ofte afsluttes med vold, der tilfredstiller både sadistens behov for at undslippe sin afmagt og masochistens behov for grænser. Det er her, hvor SM-aspektet ofte afslører sig og mange kvinder af “uforklarelige årsager” bliver i sådanne forhold.

Dernæst er der ofte en anden sekundær-gevinst forbundet ved at være offer for den slags vold, selvom mange kvinder egentlig selv opmuntrer til det. Nemlig opmærksomheden ved at være offer for den voldelige mand og al den medfølelse, som kan inkasseres på den konto. Dertil skal lægges, at det er utroligt let for de kvinder, at italesætte sig selv som de gode, daglidags helte, der har udstået store pinsler. Men hvem, som egentlig er skurken i disse forhold, er på ingen måde indlysende. Men det er meget interessant at fundere over.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. juni 2011

wamse

Puha, kan godt mærke at jeg i den grad, føler mig stødt over sådanne påstande, som der her fremkommer.

Jeg kan på ingen måde nikke genkendende til hans betragtninger. Det kan undre mig, at han mener at det at blive ydmyget så meget, kan opvejes ved at være i offer rollen. 

Hvis jeg endelig skal komme et bud på, hvorfor så mange kvinder bliver, så er det pga dårligt selvværd, og så tror jeg at en del kvinder også har oplevet samme livsmønstre i barndommen, så man gør som man har set. 

jeg synes så nærmere at hans påstande oser af, et barns frustrationer, over at mor ikke bare kunne finde ud af at gå. Min mellemste søn havde det på samme måde i en periode. Men vi har dog fået talt meget om det, så jeg føler mig ret sikker på, at han som voksen ikke forsøger, at negligerer voldsramte kvinders besværligheder ved at forlade manden. 

Anmeld

1. juni 2011

chael

wamse skriver:

Puha, kan godt mærke at jeg i den grad, føler mig stødt over sådanne påstande, som der her fremkommer.

Jeg kan på ingen måde nikke genkendende til hans betragtninger. Det kan undre mig, at han mener at det at blive ydmyget så meget, kan opvejes ved at være i offer rollen. 

Hvis jeg endelig skal komme et bud på, hvorfor så mange kvinder bliver, så er det pga dårligt selvværd, og så tror jeg at en del kvinder også har oplevet samme livsmønstre i barndommen, så man gør som man har set. 

jeg synes så nærmere at hans påstande oser af, et barns frustrationer, over at mor ikke bare kunne finde ud af at gå. Min mellemste søn havde det på samme måde i en periode. Men vi har dog fået talt meget om det, så jeg føler mig ret sikker på, at han som voksen ikke forsøger, at negligerer voldsramte kvinders besværligheder ved at forlade manden. 

Enig...

Der er da sikkert nogen steder han rammer rigtigt, men jeg tror ikke på at velfungerende kvinder, bliver i et voldeligt forhold, bare fordi de kan lide det.

Men fordi de vitterligt er kørt psykisk ned og ikke længere tror på deres værd!

Så at stille det op på denne måde, er lidt vagt på alle mulige måder. Der mangler ihvertfald noget mere, for at kunne skrive sådan.

*Camilla 23+0

Anmeld

1. juni 2011

Dictes mor

wamse skriver:

Du er en utrolig klog og vis kvinde!

Anmeld

1. juni 2011

Enayia

chael skriver:

Enig...

Der er da sikkert nogen steder han rammer rigtigt, men jeg tror ikke på at velfungerende kvinder, bliver i et voldeligt forhold, bare fordi de kan lide det.

Men fordi de vitterligt er kørt psykisk ned og ikke længere tror på deres værd!

Så at stille det op på denne måde, er lidt vagt på alle mulige måder. Der mangler ihvertfald noget mere, for at kunne skrive sådan.

*Camilla 23+0

Er enig med dig! Synes godt nok det er en underlig måde at stille det op! har i mine dage aldrig mødt en kvinde som blev i et voldelig forhold fordi der er goder i det! Eller fordi de brød sig om det!! Har det selv rimeligt tæt på mig, så kan godt blive rigtig stødt af sådan en udtalelse!

Anmeld

1. juni 2011

Anonym trådstarter

Enayia skriver:

Er enig med dig! Synes godt nok det er en underlig måde at stille det op! har i mine dage aldrig mødt en kvinde som blev i et voldelig forhold fordi der er goder i det! Eller fordi de brød sig om det!! Har det selv rimeligt tæt på mig, så kan godt blive rigtig stødt af sådan en udtalelse!

Jeg tror ikke på at nogle mennesker finder sig i noget uden selv at få noget ud af det. Det er nok bare en hård en at tage ind når man sidder og har været udsat for f.eks et voldeligt forhold. Men spørgsmålet er så bare hvad man får ud af det ? Tryghed, sikkerhed økonomisk, kærlighed ind imellem.

Den er barsk men god at tænke over.

Anmeld

1. juni 2011

Enayia

Anonym skriver:

Jeg tror ikke på at nogle mennesker finder sig i noget uden selv at få noget ud af det. Det er nok bare en hård en at tage ind når man sidder og har været udsat for f.eks et voldeligt forhold. Men spørgsmålet er så bare hvad man får ud af det ? Tryghed, sikkerhed økonomisk, kærlighed ind imellem.

Den er barsk men god at tænke over.

Det kan jeg overhovedet ikke forholde mig til! Har set flere mennesker gå ned i et sort hul, fordi der var en voldelig person rigtig tæt på. Hverdagen er præget af angst, frygt og trusler. Mange tør sgu ikke forlade den mand der gør det. For ikke nok med den vold der er, så bruger mange af den slags mennesker også psykisk terror for at manipulere deres partner til at blive. Hvad enten det er med trusler mod kære eller andre ting.

Jeg kan kun tale ud for mit eget perspektiv, som barn i sådan en familie. Jeg har set med mine egne øjne hvordan det kan foregå.

Oftest er det set den voldelige person er en HELT anden udaftil, så folk tror ikke på han er voldelig, men inden for hjemmets 4 vægge er det en helt anden snak!

Ingen er bestemt ens. Men i de tilfælde jeg kender er der dælme ingen der er blevet pga af en fordel. >Tværtimod, fordi hun ikke turde andet!!

Anmeld

1. juni 2011

Anonym trådstarter

Enayia skriver:

Det kan jeg overhovedet ikke forholde mig til! Har set flere mennesker gå ned i et sort hul, fordi der var en voldelig person rigtig tæt på. Hverdagen er præget af angst, frygt og trusler. Mange tør sgu ikke forlade den mand der gør det. For ikke nok med den vold der er, så bruger mange af den slags mennesker også psykisk terror for at manipulere deres partner til at blive. Hvad enten det er med trusler mod kære eller andre ting.

Jeg kan kun tale ud for mit eget perspektiv, som barn i sådan en familie. Jeg har set med mine egne øjne hvordan det kan foregå.

Oftest er det set den voldelige person er en HELT anden udaftil, så folk tror ikke på han er voldelig, men inden for hjemmets 4 vægge er det en helt anden snak!

Ingen er bestemt ens. Men i de tilfælde jeg kender er der dælme ingen der er blevet pga af en fordel. >Tværtimod, fordi hun ikke turde andet!!

Jeg tror på der er en sandhed i det og ja, gu er den grim at tage ind, for lige pludselig har offeret også et ansvar, men det mener jeg faktisk også denne har. Altså ansvar over for sig selv, hvis du forstår.

Jeg tror på det er sundt at se det sådan også for at komme ud af den offerrolle og selv føle man kan handle på det skete, at man kan slippe det ved at se hvor det var man selv holdt fast. Giver det mening eller er det helt sort?

Ja, mange lever mange år i skidt, men en dag kommer de fleste jo ud af det og det er jo det man kan og skal, men hvorfor går der så mange år. Hvad er det man selv får ud af at blive i det og hvorfor kan man pludselig slippe det.

Jeg skriver ikke det her for at provokere, men kun fordi jeg tror på det kan hjælpe de mennesker der lever i noget møg. Vende den om, se verden fra sig selv og tage det ansvar som man bør. Kvinder finder sig i meget for mange grunde, spørgsmålet er bare hvilke og hvorfor man har dette behov.

Anmeld

1. juni 2011

Enayia

Anonym skriver:

Jeg tror på der er en sandhed i det og ja, gu er den grim at tage ind, for lige pludselig har offeret også et ansvar, men det mener jeg faktisk også denne har. Altså ansvar over for sig selv, hvis du forstår.

Jeg tror på det er sundt at se det sådan også for at komme ud af den offerrolle og selv føle man kan handle på det skete, at man kan slippe det ved at se hvor det var man selv holdt fast. Giver det mening eller er det helt sort?

Ja, mange lever mange år i skidt, men en dag kommer de fleste jo ud af det og det er jo det man kan og skal, men hvorfor går der så mange år. Hvad er det man selv får ud af at blive i det og hvorfor kan man pludselig slippe det.

Jeg skriver ikke det her for at provokere, men kun fordi jeg tror på det kan hjælpe de mennesker der lever i noget møg. Vende den om, se verden fra sig selv og tage det ansvar som man bør. Kvinder finder sig i meget for mange grunde, spørgsmålet er bare hvilke og hvorfor man har dette behov.

Jeg tror ikke man bare kan skære den over og sige at det er "offerets" skyld. Offeret har ikke valgt det fra start.(nu taler jeg ikke om alle tilfælde) Mange voldelige forhold starter som "normale" forhold. Gennem tid bruger personen midler til at opløse selvtilliden på "offeret" i takt med volden tiltager. Synes der kan være mange grunde til personen bliver i forholdet. Børn som har skole, venner osv. Trusler mod familien. Lavt selværd, hvilket jeg har set i flere tilfælde.

Desuden kan jeg ikke se offeret får nogen som helst medfølelse i de tilfælde jeg kender til, for der er ingen der ved hvad der sker i hjemmet, ingen at tale med, ingen at søge trøst hos, og i nogle tilfælde når kvinden forsøger at få hjælp, kan det ske der ikke bliver troedet på det fordi personen der udøver volden, ikke ligner udaftil et voldeligt menneske.

Anmeld

1. juni 2011

kiwilouise

Anonym skriver:

jeg synes det er en forkert måde du stiller det op.

selvfølgelig har kvinden et ansvar over for sig selv men vel ikke overfor hans voldelige adfærd. det kræver fandme nosser og komme ud af et forhold hvor manden har kørt psykisk terror og været voldelig. prøv du at rejse dig op mens du bliver sparket på og se hvor lang tid det tager dig at rejse dig

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.