Mor til Frederic skriver:
Vi har frederic på snart 2,9 år, som er en dreng med stort søvnbehov. Han har siden han var 8 mdr kommet i seng kl 19.00 senest, alle 365 dage om året. Sover inden for få minutter og skal vækkes stort set hver morgen mellem 7 og 7.30. Sover dertil til middag fra 11.30/12.00 - 14.30/15.30
Har aldrig været ude til sen aften, hvis vi er ude - kører en af os hjem og putter ham til hans senge tid.
Er det noget middag's tam tam kommer vi gerne før, så han kan komme ud at sove - ellers kommer vi først når han har sovet til middag.
Klart at vores rytme og rutine har skabt sin debat i familien mm. så i start var det en være brokken og jamren - men da vi holder på at han fungere bedst i hans normale rytme og fast sengetid, så kan de klage lige så tosset de vil.
Min side af familien har accepteret det, hvor manden's side til tider stadig har svært ved at inse at vores dreng ikke er som de andre fætre/ kusine.
Vi var så heldige at vi på min mands side alle fik børn samme år og alle 3 drenge. Hvor de 2 fætre kan puttes alle steder, aldrig har haft en fast rytme osv.
Men ofte tager vi hjem før det slutter, da han hurtig løber tør for energi i store forsamlinger.. Så herhjemme er det Frederic først og vi vælger ud fra hans behov.
Ku forestille mig det har skabt noget debat i familien...
Her synes/føler jeg stadig folk synes vi er underlige når vi (for det meste) kører hjem til Noahs puttetid. Der er selvfølgelig undtagelser til jul, nytår, større fødselsdage osv.
Men vi holder også fast i vores - vi kan jo ikke gøre for vi har fået en dreng der har svært ved at falde i søvn ude...
Men personligt synes jeg det kan være træls da vi er nogle meget sociale mennesker, men på den anden side tror jeg vores "fredede aftener" er med til at holde mit stress niveau nede, for det er først om aftnene man rigtig kan slappe af jo..