SSL skriver:
"På samme måde skal man passe på med at slippe den løs i nærheden af større hunde, der kan have en tendens til at forveksle den med et jagtbytte." Dvs. STØRRE hunde har tendens til at se den (chihuahua'en) som jagtbytte, det har jeg netop oplevet med en amstaff på et halvt år som ejerne have løs, jeg havde selv min hvalp i snor, og derfor problemer med at få hende ind til mig, da hun jo løb i ring med snoren strakt ud! Dette var min første oplevelse. Og det er én ud af mange ubehagelige oplevelser!
Men det er en upålidelig kilde (hjemmesiden) du giver mig, da den er lavet af en familie muligvis med en kattepension, det er sådan jeg ser det.. Chihuahua'en brugte man for MANGE år siden i Kine bl.a som vagthund, chohuahuaen har en høj gøen og de gør som en slags kødereaktion (hvilket de stadig gør idag), de genekdner folk de IKKE kender på lang afstand, de brugte derfor chihuahuaen som alarmklokke når der kom fjender fra en anden hær, hæng mig ikke op på årstallet da jeg ikke kan huske det eller finde en pålidelig kilde..
Men der er ihvert fald et par af dé muskelhunde der er at finde på den forbudte liste idag, HAR været brugt i kamp i gamle dage, men de gamle dage går jo ikke såå langt tilbage som mange tror! Dvs. dét er også noet der ligger i deres gener! Ligeså vel som gøen og 'alarmen' går igang når chihuahuaen ser nogle fremmede komme gående, eller banke på døren.. Ligeså vel ligger der nogle ting i muskelhunde/ dem som er brugt i kamp, også i dem - at de har dé specielle gener som de har været brugt til! Det er fakta at ALLE hunde har været brugt til noget specielt, desværre har muskelhundene været brugt som fornøjelse for goteskhed, hvilket bunder i at de har været brugt til interne hundekampe!!
Dette mener jeg er belæg for at der sker en del overfald, fordi det simpelthent ligger i deres personlighed at de KAN slå klick! Og så er jeg fuldstændig enig med dig i, at det har noget med opdragelse at gøre!
Det er jo langt nemmere for en hund der lever med vold og ydmyghed at dén slår klick, fremfor én der er opdraget med børn og som kærlig familiehund, så jeg er enig i at det handler om opdragelse!!!
MEN, er vi så ikke enige om at mange muskelhunde lander i de forkertehænder? Jeg tror at 5 ud af 10 bor under vold, underkuelse, ydmyghed osv, og dé tror jeg slår klik, man kan jo genkende typen på gaden, som råber, skriger og slår sin hund og det er helt gotesk og sørgeligt!!
Og når bare halvdelen af muskelhundene (som eksempel) lander i de forkerte hænder, er det så ikke at riskere andres hunde liv og børn der bides? Eller skal vi se gennem fingre med dém der ikke kan opdrage dem væk fra deres gener? Det er hele min pointe, for hundene er fandme ganske uskyldige, og jeg bliver meget frustreret HVER gang jeg møder denne debat, for det er IKKE hudnenes skyld, det er sgu da dem der ejer dem, fordi de stadig er i forkerte hænder, men det går udover mennesker, børn og hunde, og dét er dybt forkert! Så det er noget der er svært at opdrage dem fra.. Desværre..
Og så mener jeg også at alle hunde KAN bide, men men - det skal IKKE være en riskiko som din kæreste/kone siger, længere oppe - ved at komme i et hjem! Dét er helt grotesk hvis det skulle være en risiko! Så ville jeg aldrig komme i et hjem med hund.. Men, som jeg siger til hende ville JEG tage mit ansvar HVIS min hund bed min venindes barn, så ville min hund skulle aflives, fordi så har min hund en 'brist'.. Men jg har heldigvis set at den ene som er mindre glad for børn har givet min venindes dreng laang line, hun sagde fra via knurren og at vise sine tænder, hun sagde fra mange gange, drengen stoppede ikke, jeg forventede faktisk at hun ville bide ham blidt for at markere i hans hud, men det gjorde hun ikke.. Det siger lidt om hvad en god opdragelse kan gøre.. Og det tror jeg også man kan opdrage en muskelhund til, der skal bare mange kræfter i, og det har en fyr på 21 år, der ryger masser af hash og fester, bare ikke! Enig?
- Stina, som selv elsker at hilse på ALLE slags muskelhunde, når jeg er alene, men jeg er nødsaget til at gå en bue udenom når jeg har mine to små chihuahua på henholdvis 1,5 og 2 kg med, da de ryger i døden hvis de møder en stor hunds tænder :/
ved godt en chihauhau har været brugt som alarm hund pga dens høje lyd.
Ved også godt at en muskel hund har været brugt som Kamp hund og stadig bliver det, blandt mange mennesker hele verden over..
At det slår klik for en Muskelhund som f.eks en Amstaff, kræver at du har en ret dårlig opdragelse af den.
Det med tendenser..
du kan sagtens lade en stor og en lille hund gå sammen, så længe hundene er opdraget ordenligt..
selvom en chihauhau i de fleste tilfælde vil være en stor hund overlegen, pga, dens hurtigthed og lille størrelse.
jeg refere til 2 sider, den ene som du siger er lavet af en familie med kattepension.
Nej, siden er lavet af folk som du og jeg (dog har opretshaveren egen pension for dyr)
Men indlæggende fra siden, stammer skam fra folk med baggrundsviden, og som selv har hund/kat/hest, osv.
Derfor, vælger jeg at bruge den som en henvisning..
men Du skal også tage i betraktning, at alle dyr er forskellige.
det kan godt være dine chihauhau hunde er søde og rare, men kan jo ske at naboens er en værre djævel.
dette afhænger af hundens personlighed og opdragelse, som vi begge mener ligger til grund for en hunds opførsel.
men ja, den unge mand, på 21 år, som tager stoffer, 7 dage ugenligt, og har et par alt for små nosser, anskaffer sig en muskelhund, med henblik på at få større mandighed..
Så er der jo også de velfungerende børne familie med 2 store Rottveillere (som jeg personligt ville være mere bange for end en amstaff, eller pitbull) som fungere fint.
Rottveilere har et meget agresivt temperament som chihauhau også har, men alle kan tæmmes, med rette opdragelse..
ved at mange som har relation til et "stof miljø" anskaffer sig disse muskelhunde, som en form for afskrækkelse, til deres kunder, så der er mindre risiko for evt. ballade.
men tager i rundt i landet danmark (specielt land områderne) vil du finde mange muskelhunde i velfungerende miljøer, med helt små børn.
Det med riskiko for at en hund bider, vil altid være der, da det er hundens eneste Reelle forsvar.
Ja mange hunde siger fra, ved at knurre, gø eller gå væk.
De hunde jeg har haft igennem tiden, og mine forældre har haft, er alle opdraget til at gå væk, hvis de ikke vil være i nærheden af børn som driller eller irritere dem.
Dette er slet ikke nogen svær opgave at lære en hund.
men det tager tid, og en masse godbider.
Så så sent som her til morgen at en 91 årig dame var blevet "overfaldet" af en blandingsrace hund, rottveiler og schæfer.
hunden blev aflivet, hvilket er fuldt forståeligt.
men er et godt tegn på at ejeren af denne hund, ikke har haft god opdragelse af sin hund..
ja dine hunde vil være et måltid for en større hund.
men vil kunne sige at for egen hund her, vil dine hunde være til større fare for min, end min vil være for dine..
min hund er godt nok en halv voksen labrador/collie blanding, på godt 30kg.
men han er opdraget til at være passiv, så længe modpartens hund IKKE går til direkte angreb.
Med venlig hilsen
Thomas / jydeinden's kæreste