Hvornår kan man diagnosere ADHD(eller damp) ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.906 visninger
31 svar
0 synes godt om
16. maj 2011

Loa

Er der nogen der ved hvor gammel barnet skal være, før man kan vide om et barn lider af det?

Vi kom til at snakke om det forleden, fordi Isabella er HELT ekstremt aktiv HELE tiden... Hun slapper aldrig af. Sidder ALDRIG hos os i sofaen feks. og bare slapper af.

Hun har meget travlt. Hun kravlede da hun var 7 måneder og 6 dage. Samme uge som hun kravlede rejse hun sig op af vores sofa, og siden da rejser hun sig sikkert op af alt og går langs vores ting derhjemme, også væggen

Er hun bare ekstremt aktiv, eller kan der være en risiko for hun "fejler" noget..... (Frygter det virkelig)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. maj 2011

SussieThyssen

Loa skriver:

Er der nogen der ved hvor gammel barnet skal være, før man kan vide om et barn lider af det?

Vi kom til at snakke om det forleden, fordi Isabella er HELT ekstremt aktiv HELE tiden... Hun slapper aldrig af. Sidder ALDRIG hos os i sofaen feks. og bare slapper af.

Hun har meget travlt. Hun kravlede da hun var 7 måneder og 6 dage. Samme uge som hun kravlede rejse hun sig op af vores sofa, og siden da rejser hun sig sikkert op af alt og går langs vores ting derhjemme, også væggen

Er hun bare ekstremt aktiv, eller kan der være en risiko for hun "fejler" noget..... (Frygter det virkelig)

Hvis hun har let ved at lære og kan focusere på opgaver uden at blive dybt hysterisk hvis hun skal slås lidt for løsningen, hvis hun er sprogligt godt fremme i skoene, kvik, årvågen og generelt med i udvikling, så tror jeg du bare har et barn, der er det som man som forældre kan kalde hyperaktivt.
Det var min den ældste.
For pokker da, der var altid knald på fra hun stod op til hun gik i seng.
Men...det var så også mælk, der var medårsag til hyperaktiviteten..eller rettere allergi over for samme.

Men er du bekymret..så snak med SP og/eller læge og bed om at få en evaluering på.

Kærligst
Sussie

Anmeld

16. maj 2011

Thalia

Altså nu skriver du jo meget lidt om hende, men det er jo meget naturligt at børn på den alder har krudt i rumpen. Jeg ville ikke bekymre mig.

Så vidt jeg husker er børnene typisk omkring 2 år gamle før de første symptomer på ADHD begynder at vise sig - men ofte går der flere år derefter før det er muligt at stille en egentlig diagnose.

Anmeld

16. maj 2011

Loa

SussieThyssen skriver:

Hvis hun har let ved at lære og kan focusere på opgaver uden at blive dybt hysterisk hvis hun skal slås lidt for løsningen, hvis hun er sprogligt godt fremme i skoene, kvik, årvågen og generelt med i udvikling, så tror jeg du bare har et barn, der er det som man som forældre kan kalde hyperaktivt.
Det var min den ældste.
For pokker da, der var altid knald på fra hun stod op til hun gik i seng.
Men...det var så også mælk, der var medårsag til hyperaktiviteten..eller rettere allergi over for samme.

Men er du bekymret..så snak med SP og/eller læge og bed om at få en evaluering på.

Kærligst
Sussie

Altså hun er jo kun 11 måneder, så det er begrænset hvad hun kan af de ting

Men hun kan sagtens sidde og bladre en bog igennem feks.

Syntes bare det er helt utroligt hvor aktiv hun er. Hele tiden.

Men vil jo helst heller ikke male fanden på væggen..

Anmeld

16. maj 2011

Loa

Thalia skriver:

Altså nu skriver du jo meget lidt om hende, men det er jo meget naturligt at børn på den alder har krudt i rumpen. Jeg ville ikke bekymre mig.

Så vidt jeg husker er børnene typisk omkring 2 år gamle før de første symptomer på ADHD begynder at vise sig - men ofte går der flere år derefter før det er muligt at stille en egentlig diagnose.

Hvad tænker du, du ville vide?

Hun er 11 måneder, og har aldrig slappet af. Aldrig været en lille doven dvask baby. Hun har aldrig sovet ordenlig om natten. èn eneste gang har jeg kunne sidde med hende på skødet, hvor hun bare slappede helt af, og der var hun syg med feber. Ellers nægter hun simpelthen......

Anmeld

16. maj 2011

NinaNymannMadsen

mener at omkring de 5 år kan man få det konstateret. men er ikke helt sikker.

kaster hun med sit legetøj frem for at lege med det? det kan være en af de tidligere tegn på det nemlig.

min kæreste har ADHD og fik det konstateret da han var 9 og idag er han 27, han har en nevø der bliver 13 der har det også der fik det konstateret omkring de 5 år der.

kan hun finde ud af at lege med ting eller er hun meget voldsom og kaster med det i stedet for

Anmeld

16. maj 2011

Thalia

Loa skriver:

Hvad tænker du, du ville vide?

Hun er 11 måneder, og har aldrig slappet af. Aldrig været en lille doven dvask baby. Hun har aldrig sovet ordenlig om natten. èn eneste gang har jeg kunne sidde med hende på skødet, hvor hun bare slappede helt af, og der var hun syg med feber. Ellers nægter hun simpelthen......

Jamen jeg vil skam ikke vide noget. Jeg mener nærmere at det er umuligt at vurdere den slags uden selv at opleve barnet

Men det du beskriver synes jeg lyder fuldstændig normalt for et barn på hendes alder

Anmeld

16. maj 2011

Loa

Thalia skriver:

Jamen jeg vil skam ikke vide noget. Jeg mener nærmere at det er umuligt at vurdere den slags uden selv at opleve barnet

Men det du beskriver synes jeg lyder fuldstændig normalt for et barn på hendes alder

Nåårh nej nej jeg ville heller ikke have i skulle vurdere om hun "fejlede" noget, men om man kan vide sådan noget allerede nu, eller barnet skal være 5-6 år først......

Håber også bare hun har krudt i måsen

Anmeld

16. maj 2011

Loa

Astasmor skriver:

mener at omkring de 5 år kan man få det konstateret. men er ikke helt sikker.

kaster hun med sit legetøj frem for at lege med det? det kan være en af de tidligere tegn på det nemlig.

min kæreste har ADHD og fik det konstateret da han var 9 og idag er han 27, han har en nevø der bliver 13 der har det også der fik det konstateret omkring de 5 år der.

kan hun finde ud af at lege med ting eller er hun meget voldsom og kaster med det i stedet for

Syntes ikke hun er voldsom, altså hun syntes det er sjovt når man sidder med hende eller hun sidder i sin stol, at kaste det hun sidder med ned på gulvet så vi samler det op igen til hende, og så gør hun det igen, mens hun griner

Hun kan sagtes sidde og kigge i en bog, altså så meget sådan en størrelse nu kan.....

Anmeld

16. maj 2011

SussieThyssen

Loa skriver:

Altså hun er jo kun 11 måneder, så det er begrænset hvad hun kan af de ting

Men hun kan sagtens sidde og bladre en bog igennem feks.

Syntes bare det er helt utroligt hvor aktiv hun er. Hele tiden.

Men vil jo helst heller ikke male fanden på væggen..

Jamen børn i den alder ER aktive.
De skal opleve, klatre, kravle, lære..fra de vågner til de sover.
Et barn i den alder skal man ikke forvænte kan forholde jeg i ro meget mere end 10 max 15 min..og det er endda længe hvis de kan det..og så er det kun hvis man sidder med dem og kigger i en bog, lægger puslespil eller andet.

Ellers så er  de i bevægelse hele tiden.
Det du skal focusre på er evnen til indlæring m.m. Om trolden bliver unødigt hysterisk ved modgang i opgaver..har svært ved at lære nyt og den slags.

Min den ældste stoppede med at sove til middag fra hun var 10 mdr
Damn..det var hårdt...non stop fuld drøn på fra kl 7 morgen til 7 aften.
Men jeg gjorde det, at jeg simpelthen tog trolden og lagde hende ind i sengen alligevel og gav hende legetøj med og gik så og lukkede døren i en time, så hun dels kunne få lidt ro..og jeg også.
Og det virkede ret godt.
Men igen...er du i tvivl om dit barns udvikling, så snak med SP..det er derfor de er der.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.