celkt skriver:
uden at ville fornærme nogen... 
jeg syntes ikke man skal stræbe efter at få pseudo-tvillinger...!!
Jeg har fået et sæt med 12 mnd imellem ved et 'uheld' og det er har været f****** hårdt, og er det stadigvæk. Og vi har hele tiden gået og ventet på den der 'nej, hvor de får glæde af hinanden, når de bliver større..' aha-oplevelse, men den er stadig ikke kommet, nu hvor de er 5 og 6 år gamle, de bliver faktisk bare mere og mere stride ved hinanden, jo ældre de bliver.
Jeg føler, at min den ældste er gået glip af rigtigt meget, ved at blive storebror så hurtigt, og havde jeg kunnet gøre det om idag, tror jeg ikke jeg ville have valgt at få nummer to, selvom jeg selvfølgeligt elsker hende over alt på jorden.
Jeg syntes, det er en egoistisk ting, som forældrene vælger af hensyn til egne ønsker, at få pseudotvillinger bevidst, for der er absolut ingen garanti for at de bare bliver super-tætte og får vildt meget glæde af hinanden. Og hvordan man end vender og drejer det, så går der altså noget overskud fra den ældste når man får en til så hurtigt, foruden at man om end ubevidst pålægger ham/hende noget ansvar ved at skulle være den ældste, fra de er meget små.
Så nej, er der nogen, der spørger mig, om jeg vil anbefale dem, at få to søskende tæt på hinanden, så svarer jeg, at det vil jeg ikke, jeg mener ikke der bør være mindre end 2 år imellem dem. Heller ikke af hensyn til moderens krop, (for det er HÅRDT at være non-stopgravid i to år!) eller af hensyn til forældrenes indbyrdes forhold.
Simpelthen sååååååååå enig.