Sidder her en sen nattetime og kan ikke sove... Tankerne kører rundt ogrundt. Besøgte i mandags min veninde, der har et barn stort set på alder med min egen. Hun har fået konstateret bystcancer med spredning til knoglerne. Det sidder i begge bryster, hele rygsøjlen og hofterne. Puha... Det var meget følelsesladet at høre hende fortælle om forløbet og jeg håber ved gud hun bekæmper den forfærdelige sygdom.
Men, men, men.... Nu ligger fruen jo her og spekulerer... Hvis det er mig, der dør, så skal lillemanden jo selvfølgelig være ved sin far og på sigt en ny kæreste. Mne hvad nu hvis det er os begge to, der ryger i svinget so to speak.... Nu har jeg ligget og gennemgået alle vores søskende og vennepar og fundet frem til, at der er to par, der kunne være gode kandidater til at han skulle bo hos dem. Men det er helt sikkert ikke de to par, som resten af familien regner med det skulle være! Så nu går mine tanker på, om man skulle gøre det helt officielt? Altså blive enige om et par, spørge om de vil påtage sig opgaven og så få det skrevet ned? Så var min tanke egentlig at andre i familien ikke skulle vide noget om det (andet end måske mine forældre) da det joo kun er i tilfælde af det allerværste og forhåbentlig aldrig bliver aktuelt.
Hvad har I andre gjort jer af tanker omkring dette? Har I tænkt på nogen, jeres børn skal bo ved? - og har I så snakket med dem om det?? Eller har I været som jeg selv var indtil for et par dage siden, overhovedet ikke været i nærheden af at forestille jer andet end at I lever til jeres børn er 60+??
Hmm, tunge tanker her halv fire tirsdag nat - men hold da op hvor blev jeg rystet i min verdenstro. På trods af at jeg har passet mange døende cancerpatienter. Det er bare første gang det rammer en af 'mine egne'.
Håber I andre sover godt
I sin tid, da min den ældste var lille, var der ingen tvivl..hun skulle have boet hos sin mormor og morfar..end of discussion!
Hendes far ville hun aldrig komme til at bo hos.
Hendes farmor eventuelt, men aldrig hendes far. Og som de yderste i rækken, ville det blive hos en af hendes farbrødre.
Jeg lavede endda børnetestamente i al stilhed, for alle tilfældes skyld.
Sidenhen bliv jeg atter gift og fik hendes 2 mindre søskende, og selv da vi gik fra hinanden og hun evt. dengang havde været mindreårig, så skulle hun have boet hos sin papfar med sine to søskende.
Og hvis der nu dengang var sket noget med både min mand nr 2 og mig, så skulle de alle 3 have været til deres morfar og mormor.
I dag er der kun en tilbage som ikke er myndig. Han er nu næsten 14 år og dermed har han jo selv et stort ord at skulle have sagt, men skulle der ske mig noget skal han fortsat være hos sin papfar ikke mere til det. Og hvis vi begge skulle smutte i svinget, så ville han frit kunne vælge mellem sin mormor, og sine 2 store søstre, så han er sikret så godt som man nu kan, og ellers i yderste instans, så har jeg en meget nær veninde som til hver en tid vil tage ham.
Men har man børn uanset om man så er single, gift igen eller ej, så er det vigtigt at man OGSÅ tager den slags ting i betragtning og laver et børnetestamente. Man behøver ikke at fortælle det til høj og lav, det er der ingen grund til, men de involverede skal naturligvis have det at vide.

Kærligst
Sussie