Louisiana28 skriver:
Min kæreste og jeg har, som mange herinde ved, ikke nemt ved, at få børn selv. Derfor har adoption, af selvsagte årsager, været oppe at vende i samtalen. (Ikke at de er gået så vidt endnu, men man snakker jo om hvor det kan ende). Så snakkede vi med et vennepar, som i mange, mange år forsøgte at få børn (men som desværre aldrig fik nogen), som blev spurgt af en læge, om de havde overvejet adoption (fra udlandet - dette spurgte han om, inden de var gået videre med den behandling han skulle give dem - han var forpligtet til, at spørge dem, sagde han). Det havde de, men de ønskede ikke at adoptere, da de tænkte meget på, at moderen til barnet med stor sansynlighed ikke havde passet hverken på sig selv eller barnet under graviditeten. Mange tager stoffer og des lige, og alle ved hvor vigtigt det er, at tage vare på sig selv og sit barn under graviditeten. Vi kan jo også se hvor heftig debatten bliver, hvis nogen nævner, at de har røget cigaretter under deres graviditet. Men det er ikke kun stoffer, det er også fejlernæring og alverdens andre ting, da de mødre måske ikke ved bedre, eller ikke har haft mulighed for, at tage hensyn til det.
De fik også at vide, at der jo kunne gå årevis inden de fik et barn (hvis de havde sagt ja til at adoptere) fordi der var så stor konkurrence mellem bl.a. USA og Canada, da der er stor efterspørgsel, og børnene gik til højst bydende (
). Så blev det pludselig til en menneskehandel de under ingen omstændigheder ville være en del af. Og det kunne tage lige så lang tid, at vente på et dansk barn, da der kun bliver opgivet 7 børn om året til adoption i Danmark.
Så mit spørgsmål lyder: Ville I adoptere? Og hvad tager I med I jeres overvejelser omkring adoption? Hvad er for og hvad er imod? Tænker I på, om barnet kan være/blive alvorligt syg pga noget der er sket under graviditeten?
P.S. Dette indlæg er IKKE for at støde nogen, hverken de der overvejer adoption, de der har adopteret eller de der selv er adopteret!!
Jeg har valgt at stemme blankt.
Og det har jeg fordi, det i høj grad ville afhænge af mange ting.
Da jeg var helt ung...dengang min daværende mand og jeg fik at vide, at vi kun havde mindre end 15% chance for at kunne få børn og vi havde mistet den 3. blev vi egentligt enige om, at vi med tiden nok ville adoptere..og dengang var jeg helt indstillet på det.
men dengang var der helelr ikke så mange problemer.
Ventetiden var omkring 2 år, og man kunne få børn fra stort set hele verden.
Vi var så enige om, at når den tid kom, så ville vi have en enten indisk eller sydamerikansk baby, men det blev jo så aldrig nødvendigt...heldigvis...kan man så sige. Måske ikke for et stakkels forældreløst barn, men for os, som jo alligevel havde held, da den ældste så pludseligt meldte sin ankomst.
Men i dag...efterhånden er der, som du siger, så meget bøvl med overhovedet at blive godkendt, og hvilke børn får man så?
Desværre har vi set alt for mange tilfælde af, at de børn, der i de senere år er blevet sendt i adoption har mange og forfærdelige skavanker, og jeg tror desværre, at det vil blive mere og mere udtalt.
Efterhånden som bestikkelser vil si de bedste børn fra til andre lande, netop til USA og den slags lande, hvor den form for korruption er tilladt, så har danske adoptanter ikke mange muligheder for tilsvarende at konkurrere om de sunde børn, fordi vi må og naturligvis skal følge den lige vej gennem systemet og ikek har nogen mulighed for indflydelse i de vigtigste skridt i adoptionsjunglen.
Så...hvis jeg stod i den situation i dag...hmm..så ville jeg nok betænke mig..og måske vælge at have plejebørn i stedet eller på anden vis åbne mit hjem for børn og på den måde få dækket mit børnebehov.
Som sådan har det ikke den store betydning for mig om moderen har levet sundt, så længe hun ikke har været på stoffer eller været alkoholiker.
Om hun har været fejernæret eller røget som en skorsten betyder nada...barnet har i den retning fået hvad det skulle have fra sin mor i store træk, men stoffer og alkohol..har en stor betydning og et sådan barn ville jeg ikke ønske at få..jeg har selv arbejdet med danske børn i rigeligt mål, hvor man har set hvor meget det kan skade.

Kærligst
Sussie