Jer der valgte navngivning fremfor dåb..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. april 2011

Den lykkelige

BB78 skriver:

Ja, det kan du have ret i - at folk ser ned på det, men det tænkte jeg nu ikke over 

Nej sådan burde det også være..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. april 2011

skønneunger

mine børn er ikke blevet døbt men kun navngivet, har heller ikke holdt nogen fest, nogen syntes måske det er mærkeligt men for mig er det nu meget naturligt, lille familie ikke så mange penge så kan ikke se grunden mine børn kan jo heller ikke selv huske det.

vil de en dag døbes så bliver de det og konfirmation det samme, og de kan sagtens blive døbt inden konfirmationen så de ikke skal stå overfor deres venner men vil de ikke konfirmeres så fpr de bare en nonfirmations fest i stedet, det gjorde jeg selv.

Anmeld

13. april 2011

Mumto3

Den lykkelige skriver:

Det er faktisk også det der med at man ikke kan begraves så.. eller giftes vel for den sags skyld. så skal man vel være døbt  

Øh, ja da, selvføgelig!!! Dåben betyder jo at man siger 'ja tak'.

Hvis man ikke har sagt 'ja tak' til tilbudet om at være med, jamen så er man jo ikke med!

Man kan jo sagtens stadig blive gift, bare ikke i en kirke men på rådhuset. Man kan også stadig blive begravet, bare ikke fra en kirke og man kommer ikke til at ligge på en kirkegård. (en kirkegård er det man kalder 'indvidet jord' og er en slags 'hellig' jord som medlemmer af folkekirken har ret til. Ikke medlemmer, muslimer, Budister, jøder, eller bare dem som slet ikke tror på noget, de skal selvfølgelig ikke ligge på en kirkegård og have en gravsten, og ligge lige klods op af en dansk folkekirke, inde på folkekirkens grund, når man nu netop IKKE ønsker at være en del af det.)

Det synes jeg da er ret logisk at det er sådan det hænger sammen!!!

(selvom jeg godt ved at det kommer meget bag på folk. Det hænder jo at forældre mister deres barn i en ulykke, og så henvender de sig til den lokale præst fordi de gerne vil have barnet begravet, og så er det at præsten må oplyse om at når barnet ikke er medlem af folkekirken (= det er ikke døbt) ja, så kan det selvfølgelig heller ikke blive begravet fra kirken. Mange forældre prøver så at presse en begravelse igennem alligvel, men det er jo forældrene selv der på deres barns vegne har sagt at de ikke ønskede at barnet skulle være med i folkekirken, og man kan jo ikke blive døbt når man først er død, så man kan ikke blive medlem sådan bagefter...)

Anmeld

13. april 2011

Rosa

Vi er begge glødende ateister herhjemme. Ikke agnostikere, men ateister - vi lader ikke tvivlen komme nogen til gode - der findes ingen gud, og det er fuldstændigt håbløst at et eventyr og gamle fabler skal styre vores moderne samfund og diktere hvad der er god moral. Det mener vi at mennesker fra naturens side sagtens kan definere selv uden behov for en gud til at validere det. 

Jeg mener ikke at religion har nogen som helst berettigelse og så helst at alle mennesker blev frigjort fra den sovepude / illusion om at livet bedømmes eller manipuleres med fra en højere magt end naturen. 

Jeg har intet til overs for det alternative, jeg mener at menneskets umådeligt veludviklede intuition og fantasi kan redegøre for ALT, også det vi endnu ikke har udviklet forskningsmetoder til at undersøge videnskabeligt endnu. Der er ingen grund til at finde på hokus pokus historier  for at forklare ting fordi vi stadig er i videnskabens ungdom. Det er primitivt - som da man mente at universet drejede sig om jorden fordi vi endnu ikke havde teknikkerne til at undersøge det ordentligt. 

Derfor så vi absolut ingen ide i at bakke op om noget der på ingen måde hører hjemme i moderne menneskers liv. 

Derimod holdt vi vores egen ceremoni med taler og sange som var os vedkommende, som sagde noget om menneskets ansvar og forpligtelse overfor hinanden fordi man tror på det gode i sig selv og hinanden. Ordene kom fra hejrtet - ikke fra en gammel støvet bog fra en tid med stammekrig og barbariske traditioner. Det var simpelthen så smukt!!!

Hepsan HEY! Det var så min kæphest 

Rosa

Anmeld

13. april 2011

Dinna88

Rosa skriver:

Vi er begge glødende ateister herhjemme. Ikke agnostikere, men ateister - vi lader ikke tvivlen komme nogen til gode - der findes ingen gud, og det er fuldstændigt håbløst at et eventyr og gamle fabler skal styre vores moderne samfund og diktere hvad der er god moral. Det mener vi at mennesker fra naturens side sagtens kan definere selv uden behov for en gud til at validere det. 

Jeg mener ikke at religion har nogen som helst berettigelse og så helst at alle mennesker blev frigjort fra den sovepude / illusion om at livet bedømmes eller manipuleres med fra en højere magt end naturen. 

Jeg har intet til overs for det alternative, jeg mener at menneskets umådeligt veludviklede intuition og fantasi kan redegøre for ALT, også det vi endnu ikke har udviklet forskningsmetoder til at undersøge videnskabeligt endnu. Der er ingen grund til at finde på hokus pokus historier  for at forklare ting fordi vi stadig er i videnskabens ungdom. Det er primitivt - som da man mente at universet drejede sig om jorden fordi vi endnu ikke havde teknikkerne til at undersøge det ordentligt. 

Derfor så vi absolut ingen ide i at bakke op om noget der på ingen måde hører hjemme i moderne menneskers liv. 

Derimod holdt vi vores egen ceremoni med taler og sange som var os vedkommende, som sagde noget om menneskets ansvar og forpligtelse overfor hinanden fordi man tror på det gode i sig selv og hinanden. Ordene kom fra hejrtet - ikke fra en gammel støvet bog fra en tid med stammekrig og barbariske traditioner. Det var simpelthen så smukt!!!

Hepsan HEY! Det var så min kæphest 

Rosa

Hold da op, det kunne være taget ud af min mund.  Jeg er helt enig med dig! 

Anmeld

13. april 2011

modesty

Man kan altid blive døbt. Man kan ikke blive u-døbt. Derfor er det et valg man tager når man vælger at døbe sit barn. At ikke døbe sit barn er et fravalg som barnet altid kan tilvælge senere.

Det er noget sludder at man ikke kan begraves i indviet jord hvis man ikke er medlem af folkekirken. Citat fra danske bedemænds hjemmeside: " Alle har ret til at blive begravet i indviet jord, det vil sige på en kirkegård"

http://www.bedemand.dk/p55.asp

Min kærestes og mit fremtidige barn skal ikke døbes. Jeg ville føle at det var hyklerisk at skulle indlemme mit barn i en tro som jeg ikke selv lever efter. Men jeg respekterer selvfølgelig at folk kan have lyst til at gøre det af traditions-årsager.

Til OP: Lad være med at lade dit barn døbe for dine forældres og dine svigerforældres skyld. Det er dit og din kærestes barn. I bestemmer, om I så vælger det ene eller det andet.

Anmeld

13. april 2011

Noahmor

Den lykkelige skriver:

Hvordan holdt i så navngivningsfesten? Altså på samme måde som hvis det havde været dåb?? Bare uden kirken?? Med invitationer og spisning osv??

Ja, vi holdt det det lige sådan, bare uden kirken. Vi slog det så sammen med min 30 års fødselsdag. 

Vi havde  75 gæster til brunch på Munkebo kro på fyn og det var bare den bedste dag. Det gik ligesom vi havde ønsket os. 

Anmeld

13. april 2011

Noahmor

modesty skriver:

Man kan altid blive døbt. Man kan ikke blive u-døbt. Derfor er det et valg man tager når man vælger at døbe sit barn. At ikke døbe sit barn er et fravalg som barnet altid kan tilvælge senere.

Det er noget sludder at man ikke kan begraves i indviet jord hvis man ikke er medlem af folkekirken. Citat fra danske bedemænds hjemmeside: " Alle har ret til at blive begravet i indviet jord, det vil sige på en kirkegård"

http://www.bedemand.dk/p55.asp

Min kærestes og mit fremtidige barn skal ikke døbes. Jeg ville føle at det var hyklerisk at skulle indlemme mit barn i en tro som jeg ikke selv lever efter. Men jeg respekterer selvfølgelig at folk kan have lyst til at gøre det af traditions-årsager.

Til OP: Lad være med at lade dit barn døbe for dine forældres og dine svigerforældres skyld. Det er dit og din kærestes barn. I bestemmer, om I så vælger det ene eller det andet.

Anmeld

13. april 2011

L.J.L

Den lykkelige skriver:

Hvad var jeres tanker omkring hvorfor jeres lille ikke skulle døbes..

Min kæreste og jeg overvejer at navngive.. men kunne mærke på mine og hans forældre de studsede lidt over det da vi nævnte det.. Og hvad er der for og imod.. Jeg kan kun se at det er imod fordi hun så skal døbes hvis hun skal konfirmeres.. men ved virkelig ikke hvad vi skal..  Vi går aldrig i kirke selv og går slet ikke op i det.. jeg synes det virker forkert bare fordi det er en tradition i familien og fordi ens forældre synes man skal døbe.. men er sdan i tvivl..

Vores søn er ikke døbt for vi er ikke kristne og tror ikke på Gud. Og vi vil ikke gå imod vores præmisser fordi vores familie er uenige i vores valg. Når vores dreng er gammel nok til selv at tage et valg må han beslutte om han har et stort behov for kirken og dermed blive døbt hvis han vil det, men jeg synes det er fedt selv at give ham valget fremfor at tage det for ham. Og så undgår vi også at han vil konfirmeres bare for gavernes skyld da han jo så er nødt til at blive døbt først

Anmeld

13. april 2011

Maise

Clara er navngivet fordi det ravede os en høstblomst om hun skulle døbes, vi synes selv hun skulle vælge når hun blev større og vi gad rent faktisk heller ikke holde en barnedåb.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.