Jer der valgte navngivning fremfor dåb..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. april 2011

Dinna88

Mumto3 skriver:

Jeg kan slet ikke se ,at det ikke er et valg.

Vores drenge er ikke omskået, for det er kun noget jøder gør og vi er ikke jøder!!! jeg kunne ALDRIG drømme om at overveje at lade dem blive omskået!! ALDRIG, men derfor er det da stadig et valg. Hvis mine drenge en dag vil konvertere til jødedom, ja så har de et problem, for efter sigende skulle det være meget meget smertefuldt at blive omskået som voksen, men derfor ville jeg da slet ikke overveje at lade dem omskære som børn. Jeg synes det er dybt mærkeligt og naturstridigt at gøre sådan noget, så det vælger jeg fra.

Zafir herinde fra tror på Asetro (det de gamle vikinger troede på) ogderfor 'knæsætter' de deres børn, sådan som høre den tro til. Det fravælger jeg også på mine børns vegne. De skal IKKE knæsættes fordi jeg på ingen måde kan forholde mig til at tro på Thor og Odin. Men det er da også et valg jeg tager for mine børn, at jeg ikke synes de skal være en del af den religion.

-og sådan kunne man blive ved med alverdens trosretninger. Men ejg har svært ved at se at det ikke er et valg jeg foretager på mine børns vegne når jeg ikke vil indlemre dem i en eller anden trosretning (uanset hvilken det så er!)

Når du vælger at dine børn ikke skal døbes, så vælger du også at de ikke skal være medlem af folkekirken i Danmark, med alt hvad det medføre (f.eks. at man ikke skal begraves fra en kirke og at man ikke skal ligge på en kirkegård. Det ville jog være skide strengt hvis folk der ikke ønsker at være med i folkekirken skulle det!!! Så det er da et valg du tager på dit barns vegne (synes jeg))

Du kan ikke snakke for mig. For MIG er det Unaturligt at min barn skal døbes og et valg at få det gjort. Til gengæld er det naturligt at det IKKE skal døbes, fordi det er en selvfølge for mig, at mine børn ikke skal døbes. Bang, slut. Det kan faktisk ikke diskuteres

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. april 2011

Nemesis

Mine børn er ikke døbt fordi jeg ikke tror på gud og derfor heller ikke vil pådutte dem denne tro og blive medlem af en folkekirke jeg ikke går ind for.

Får de denne tro og nsker de senere at blive medlem, så kan de selv vælge at blive døbt og evt. konfirmeret. Det vil jeg gerne støtte dem i senere.

Kan fortælle at der INTET flovt i, at blive dbt som 12-14 årig. Det er en smuk ceremoni når et ungs menneske selv kan sige ja til en tro og tror så meget at det vil døbes.

Her har der været holdt navngivningsfester og nonfirmation og det har heldigivs være helt accepteret af alle.

:-) Sisse

Anmeld

13. april 2011

Den lykkelige

Dinna88 skriver:

Så tager du jo heller ikke et valg for barnet
Jeg synes I skal tænke på jeres barn - vil I døbe det ind i den kristne tro, uden at det vokser op i den kristne tro? Det synes jeg ikke giver mening. Og det er vel heller ikke noget man vil lære sit barn - at gøre tingene fordi "sådan er de"

Min morfar er super religiøs, elsker sin kirke,og han vil da også synes at det er mærkeligt når det er! Men så sætter jeg mig ned og forklarer ham hvordan og hvorledes.

Mht. det sidste så ved jeg ikke rigtig hvad jeg skal skrive... Sådan noget tænker jeg ikke over. Jeg tænker ikke på hvad andre tænker. Men du tænker jo også på dit barn vegne - om det vil blive mobbet, set skævt på fordi det skal døbes. Men det kan jo ske, at barnet stolt kan sige til sine klassekammerater, at hun har valgt at blive døbt, fordi den kristne tro er vigtig for hende. Så er det jo faktisk noget der kan give respekt!

Nej det lige præcis derfor jeg synes det virker falsk at få hende døbt fordi hun ikke vil vokse op i et kristent hjem.. jo vi holder jul osv.. men det for mig er også bare en tradition hvor man samles og hygger.. men ikke andet for mig.. Men føler det virkelig forker at sidde og sige sådan fordi det ikke er "normalt" i min familie og slet ikke i kærestens..

Ja det rigtig hvad du siger at det måske kan give respekt hvis hun står frem og tager det valg selv senere i livet..

Jeg går heller ikke ind for at tænke på hvad andre synes.. men man må jo tænke på sit barns vegne.. hvad er konsekvenserne.. for vi ved begge godt at når man er i folkeskole alderen så tænker man meget over hvad andre tænker om en og derfor vil jeg jo ikke have på hendes vegne at hun skiller sig ud eller føler sig ved siden af.. Hvorfor alle andre i klassen er døbt men ikke hende og hun så skal stå som teenager og døbes..

Anmeld

13. april 2011

Dinna88

Den lykkelige skriver:

Nej det lige præcis derfor jeg synes det virker falsk at få hende døbt fordi hun ikke vil vokse op i et kristent hjem.. jo vi holder jul osv.. men det for mig er også bare en tradition hvor man samles og hygger.. men ikke andet for mig.. Men føler det virkelig forker at sidde og sige sådan fordi det ikke er "normalt" i min familie og slet ikke i kærestens..

Ja det rigtig hvad du siger at det måske kan give respekt hvis hun står frem og tager det valg selv senere i livet..

Jeg går heller ikke ind for at tænke på hvad andre synes.. men man må jo tænke på sit barns vegne.. hvad er konsekvenserne.. for vi ved begge godt at når man er i folkeskole alderen så tænker man meget over hvad andre tænker om en og derfor vil jeg jo ikke have på hendes vegne at hun skiller sig ud eller føler sig ved siden af.. Hvorfor alle andre i klassen er døbt men ikke hende og hun så skal stå som teenager og døbes..

Jeg kan sagtens se hvor du kommer fra Jeg holder skam også jul, men det er hygge, tradition, god mad, gaver. 

Ja, det tror jeg faktisk det kan. Men ja, som du skriver - børn kan være onde og ikke tænke logisk! Men jeg har aldrig oplevet nogen omkring mig blive mobbet for at de ikke er døbt. Jeg blev konfirmeret fordi jeg ikke gad besværet med ikke at blive det - hvilket jeg fortryder nu! Men dengang var det altså nemmest bare at møde op til præst osv. Men alle i min klasse vidste at jeg ikke gik ind for det, og de var helt ok med det!  Der var ingen negative tanker der.

Anmeld

13. april 2011

Maja88

altså nu er min datter navngivet, men det er kun fordi hun skal giftes i en anden region end hvor vi bor.. så skulle hun åbenbart navngves inden. så hun bliver begge dele

Anmeld

13. april 2011

maria_wlt

Den lykkelige skriver:

Hvad var jeres tanker omkring hvorfor jeres lille ikke skulle døbes..

Min kæreste og jeg overvejer at navngive.. men kunne mærke på mine og hans forældre de studsede lidt over det da vi nævnte det.. Og hvad er der for og imod.. Jeg kan kun se at det er imod fordi hun så skal døbes hvis hun skal konfirmeres.. men ved virkelig ikke hvad vi skal..  Vi går aldrig i kirke selv og går slet ikke op i det.. jeg synes det virker forkert bare fordi det er en tradition i familien og fordi ens forældre synes man skal døbe.. men er sdan i tvivl..

Vores børn vil "kun" blive navngivet... Vi ønsker ikke at "bruge" kirken når vi alligevel ikke tror på gud/er kristne.. Alt det der med tradition er noget fis hvis jeg skal være ærlig

Anmeld

13. april 2011

Mumto3

Dinna88 skriver:

Du kan ikke snakke for mig. For MIG er det Unaturligt at min barn skal døbes og et valg at få det gjort. Til gengæld er det naturligt at det IKKE skal døbes, fordi det er en selvfølge for mig, at mine børn ikke skal døbes. Bang, slut. Det kan faktisk ikke diskuteres

Øh, du lyder som om du føler dig trådt over tæerne, og så vil jeg da gerne give dig en undskyldning!

og, nej jeg kan ikke udtale mig om dig!!! Så jeg er ked af at min formulering blev så det lød som jeg om gjorde det.

og jeg TROR dit budskab er gået igennem hos mig: Du har ikke taget noget valg!

Anmeld

13. april 2011

Dinna88

Mumto3 skriver:

Øh, du lyder som om du føler dig trådt over tæerne, og så vil jeg da gerne give dig en undskyldning!

og, nej jeg kan ikke udtale mig om dig!!! Så jeg er ked af at min formulering blev så det lød som jeg om gjorde det.

og jeg TROR dit budskab er gået igennem hos mig: Du har ikke taget noget valg!

Nej nej, ingen sure miner! Det er bare ofte, at når jeg tager den her med folk, så lukker de af for det jeg siger, fordi de ikke kan se logikken i det jeg skriver.

Anmeld

13. april 2011

Mumto3

Dinna88 skriver:

Nej nej, ingen sure miner! Det er bare ofte, at når jeg tager den her med folk, så lukker de af for det jeg siger, fordi de ikke kan se logikken i det jeg skriver.

Hehe...det kan jeg nu heller ikke

men derfor kan jeg jo godt HØRE at du siger du ikke har taget noget valg, -også selvom jeg ikke kan se hvordan det ikke er et valg

Anmeld

13. april 2011

Dinna88

Mumto3 skriver:

Hehe...det kan jeg nu heller ikke

men derfor kan jeg jo godt HØRE at du siger du ikke har taget noget valg, -også selvom jeg ikke kan se hvordan det ikke er et valg

Jeg kan ikke forklare det bedre end for mig er det et valg at tage, at barnet skal døbes, fordi det er en selvfølge for mig at det ikke skal 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.