Jer der valgte navngivning fremfor dåb..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. april 2011

Den lykkelige

Mumto3 skriver:

Jeg kan slet ikke se ,at det ikke er et valg.

Vores drenge er ikke omskået, for det er kun noget jøder gør og vi er ikke jøder!!! jeg kunne ALDRIG drømme om at overveje at lade dem blive omskået!! ALDRIG, men derfor er det da stadig et valg. Hvis mine drenge en dag vil konvertere til jødedom, ja så har de et problem, for efter sigende skulle det være meget meget smertefuldt at blive omskået som voksen, men derfor ville jeg da slet ikke overveje at lade dem omskære som børn. Jeg synes det er dybt mærkeligt og naturstridigt at gøre sådan noget, så det vælger jeg fra.

Zafir herinde fra tror på Asetro (det de gamle vikinger troede på) ogderfor 'knæsætter' de deres børn, sådan som høre den tro til. Det fravælger jeg også på mine børns vegne. De skal IKKE knæsættes fordi jeg på ingen måde kan forholde mig til at tro på Thor og Odin. Men det er da også et valg jeg tager for mine børn, at jeg ikke synes de skal være en del af den religion.

-og sådan kunne man blive ved med alverdens trosretninger. Men ejg har svært ved at se at det ikke er et valg jeg foretager på mine børns vegne når jeg ikke vil indlemre dem i en eller anden trosretning (uanset hvilken det så er!)

Når du vælger at dine børn ikke skal døbes, så vælger du også at de ikke skal være medlem af folkekirken i Danmark, med alt hvad det medføre (f.eks. at man ikke skal begraves fra en kirke og at man ikke skal ligge på en kirkegård. Det ville jog være skide strengt hvis folk der ikke ønsker at være med i folkekirken skulle det!!! Så det er da et valg du tager på dit barns vegne (synes jeg))

Det er faktisk også det der med at man ikke kan begraves så.. eller giftes vel for den sags skyld. så skal man vel være døbt  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. april 2011

Noahmor

Den lykkelige skriver:

Hvad var jeres tanker omkring hvorfor jeres lille ikke skulle døbes..

Min kæreste og jeg overvejer at navngive.. men kunne mærke på mine og hans forældre de studsede lidt over det da vi nævnte det.. Og hvad er der for og imod.. Jeg kan kun se at det er imod fordi hun så skal døbes hvis hun skal konfirmeres.. men ved virkelig ikke hvad vi skal..  Vi går aldrig i kirke selv og går slet ikke op i det.. jeg synes det virker forkert bare fordi det er en tradition i familien og fordi ens forældre synes man skal døbe.. men er sdan i tvivl..

Vi har lige holdt navngivningsfest for vores dejlige søn her i weekenden. 

Dette har vi valgt, da vi er kristne nogle af os. 

Jeg selv blev også kun navngivet og kunne så selv vælge om jeg ville døbes og konfirmeres, da den tid kom. 

Hvis ikke I synes at jeres barn skal døbes, så er det jeres beslutning og ikke jeres forældres. Kunne godt mærke at min svigermor gerne så at han var blevet døbt, men hun sagde ikke noget, da hun vidste at beslutningen var taget. 

Er ret sikker på at min farmor og farfar også var uenige med mine forældre, da de fortalte at min bror og jeg skulles navngives. 

Men som jeg skrev før, så er det jeres beslutning og så må I stod ved den beslutning I tager, selvom I måse får lidt hug af familien. 

Anmeld

13. april 2011

Clisolka

Jeg har fået Isabella navngivet! Om hun skal døbes eller ej, det valg må hun selv vælge, når hun når dertil  Jeg tror ikke en føjtende fis på det, så her følger vi ikke traditionen 

Anmeld

13. april 2011

Noahmor

Hov, glemte vist et IKKe. Vi er ikke kristne.

Anmeld

13. april 2011

Noahmor

Den lykkelige skriver:

Det er faktisk også det der med at man ikke kan begraves så.. eller giftes vel for den sags skyld. så skal man vel være døbt  

Må så lige sige at man altså godt kan få lov at blive begravet på kirkegården, selvom man ikke er døbt og konfirmeret. 

Du kan bare ikke få en kirkelig begravelse, men derimod en bisættelse fra kapellet. 

Du kan blive gift i kirken, hvis din kommende mand/kone er medlem, men hvorfor skulle man ville det, hvis man ikke er kristen? 

Anmeld

13. april 2011

Den lykkelige

Noahmor skriver:

Må så lige sige at man altså godt kan få lov at blive begravet på kirkegården, selvom man ikke er døbt og konfirmeret. 

Du kan bare ikke få en kirkelig begravelse, men derimod en bisættelse fra kapellet. 

Du kan blive gift i kirken, hvis din kommende mand/kone er medlem, men hvorfor skulle man ville det, hvis man ikke er kristen? 

Ja jeg mente også en begravelse i kirken og ikke kun bisættelse på kapellet..

Men jeg synes kirkebryllup'er og begravelse i kirken er det jeg selv ville.. men har intet med den kristne tro at gøre for mig.. Lyder måske underligt, men det har noget at gøre med cermonien og ikke andet.. så selvom jeg ikke er kristen og vildt troende så vil jeg da stadig gerne de to ting..

Anmeld

13. april 2011

Den lykkelige

BB78 skriver:

Jeg har fået Isabella navngivet! Om hun skal døbes eller ej, det valg må hun selv vælge, når hun når dertil  Jeg tror ikke en føjtende fis på det, så her følger vi ikke traditionen 

Det også sådan det skal være.. men synes bare der bliver sådan set ned på det.. altså at vi ville fravælge det..

Anmeld

13. april 2011

Den lykkelige

Noahmor skriver:

Vi har lige holdt navngivningsfest for vores dejlige søn her i weekenden. 

Dette har vi valgt, da vi er kristne nogle af os. 

Jeg selv blev også kun navngivet og kunne så selv vælge om jeg ville døbes og konfirmeres, da den tid kom. 

Hvis ikke I synes at jeres barn skal døbes, så er det jeres beslutning og ikke jeres forældres. Kunne godt mærke at min svigermor gerne så at han var blevet døbt, men hun sagde ikke noget, da hun vidste at beslutningen var taget. 

Er ret sikker på at min farmor og farfar også var uenige med mine forældre, da de fortalte at min bror og jeg skulles navngives. 

Men som jeg skrev før, så er det jeres beslutning og så må I stod ved den beslutning I tager, selvom I måse får lidt hug af familien. 

Hvordan holdt i så navngivningsfesten? Altså på samme måde som hvis det havde været dåb?? Bare uden kirken?? Med invitationer og spisning osv??

Anmeld

13. april 2011

Den lykkelige

maria_wt skriver:

Vores børn vil "kun" blive navngivet... Vi ønsker ikke at "bruge" kirken når vi alligevel ikke tror på gud/er kristne.. Alt det der med tradition er noget fis hvis jeg skal være ærlig

Ja det er det også.. men når alle i familien er af anden holdning.. ja så er det lidt svært alligevel synes jeg

Anmeld

13. april 2011

Clisolka

Den lykkelige skriver:

Det også sådan det skal være.. men synes bare der bliver sådan set ned på det.. altså at vi ville fravælge det..

Ja, det kan du have ret i - at folk ser ned på det, men det tænkte jeg nu ikke over 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.