Har du mønster på en pusletaske?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28.936 visninger
25 svar
0 synes godt om
28. marts 2011

mariamiss6

Åh piger, min veninde vil så gerne have en hjemmelavet pusletaske. Og vi leder med lys og lygte efter et rigtig lækkert og NEMT mønster på sådan en sag....

Det skal være en af de der hvor man folder den, og så lægger man babyen i midten af tasken, og ude i siderne er der så lommer....

Så det skal ikke være en lukket taske som sådan, men en taske man kan folde helt ud....

Pleeeeease kom glade med ideer og MEGET gerne med links til mønstre :D

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. marts 2011

Ida.

Jeg har selv syet nogle stykker af den slags pusletasker, men det er ikke gjort udfra mønster - i virkeligheden er det jo "bare" firkantede stykker stof, der er syet sammen.

Jeg ved ikke om billederne her er nok til at få en idé om, hvordan den er sat sammen....det er jo kun billeder af de færdige resultater...

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

28. marts 2011

mariamiss6

NEJ hvor ER de søde :D

Tusind tak, det var langt bedre billeder end jeg selv har kunnet finde

Kan du ikke evt. give mig en liste over stofforbrug (og andre materialer, og så måske en lille syvejledning?

Hvis du laver en RIGTIG god syvejledning, så kand et være jeg stjæler hele gøjemøjet og smider på min blog under DIY's

Hehe, aj jeg ville rigtig gerne hvis du kunne skrive bare et par gode fif

For eksempel hvis du har fundet det perfekte stof til madrasdelen, og alt sådan noget

Anmeld

28. marts 2011

mariamiss6

Hov, og størrelsesforhold.... Gider du måle lidt på de færdige mål? altså bredden på lommedelene, og bredden og længden på madrasdelen

Og stropperne

Ih jeg er VILD med din version

Hvis nu jeg ender med at have succes på at sy den, må jeg så godt lave en DIY ud fra dit mønster? Hvis altså jeg lige orker det

Anmeld

28. marts 2011

mariamiss6

idamaria83 skriver:

Jeg har selv syet nogle stykker af den slags pusletasker, men det er ikke gjort udfra mønster - i virkeligheden er det jo "bare" firkantede stykker stof, der er syet sammen.

Jeg ved ikke om billederne her er nok til at få en idé om, hvordan den er sat sammen....det er jo kun billeder af de færdige resultater...

Hej, har du set mine forespørgsler???

Vi er kommet frem til at størrelsen skal være som en babydyne, hvor lommerne så ville skulle være på hver kortside..... 

Lyder det helt skævt?

Anmeld

28. marts 2011

Ida.

mariamiss6 skriver:

Vi er kommet frem til at størrelsen skal være som en babydyne, hvor lommerne så ville skulle være på hver kortside..... 

Lyder det helt skævt?

Har først set dem nu, du har citeret mig

Jeg må indrømme, at jeg faktisk ikke kan huske målene - de modeller du ser her, har jeg solgt og min egen model er mindre, så vidt jeg husker. Men altså jeg mener, den er 80-85 cm i længden i liggemål og ca. 40-45 cm i bredden i liggemål (altså puslestykket i midten måler 80-85 x 40-45 cm) - derfra kan du jo så tage udgangspunkt og regne målene på resten ud . Puslestykket er lavet af vådliggerlagen, som jeg har givet en meget bred søm (5 cm hele vejen rundt vil jeg tro), der er syet et knaphul i hvert hjørne af puslestykket og knapper på puslepuden. Således kan puslestykket knappes af og vaskes, når det bliver nusset (man kan evt. sy et ekstra stykke.)

Madrasdelen er lavet i det ønskede stof (gerne noget der er forholdsvist slidstærkt) - den lilla og den aquablå er begge i babyfløjl, den røde er mælkedrengestrib - imellem to stykker af dette stof er to stykker fleece i samme størrelse - dels fordi det er blødt og dels fordi det gør tasken vandtæt.

Først tager jeg det yderste stykke stof og måler ud, hvis jeg skal have en lomme på indersiden, af den sammenslåede taske (som den du ser i øverste højre hjørne på billede to). Den syr jeg på først.

Dernæst zigzagger jeg det yderste stykke stof sammen med de to stykker fleece og det inderste stykke stof.

Lommerne består hver af et stykke stof, der er 1/4 af hele pusletaskens bredde i udslået tilstand med undtagelse af 1 cm + 6 cm (de 6 cm skal gå om på den anden side - det ses ved lynlåsen på billede 2). De får først kantebånd og pynt på, hvis det ønskes. Dernæst syr jeg lommerne på - først ret mod ret ca. 5 cm inde på det forreste stykke stof (altså det, der ligger ned mod underlaget, når pusletasken er slået ud) - dernæst lægger folder jeg det om på den anden side - nåle på foroven og forneden, giv den en tur med strygejernet og sy på.

Dernæst syr jeg lommerne i de ønskede størrelser (altså en lige-ud syning fra kanten ind mod midten af tasken). Dernæst syr jeg kantebånd på foroven og forneden for en fin finish og evt. kontrast.

Herefter sys lynlåsen på.

Endelig sys hankene på - de består af 1 lag af yderstoffet og evt. 1 lag fleece - klippet i dobbeltbredde af den ønskede bredde på den endelig hank + sømrum. Længden på hanken afhænger af barnevognens styr. Den sys sammen ret mod ret, vendes og stryges. Enderne foldes ind og sys. Hankene sys på med en firkantet søm og et kryds (ses bedst på det næstsidste billede) for at gøre den slidstærk.

Man kan lave lukninger på mange forskellige måder; et par skråbånd for oven, så der lukkes ved at binde en sløjfe for oven - en lille "flap" der sys på for oven, foldes ud over åbningen og lukkes med en knap eller trykknap - eller som jeg har her med et bånd, der bindes omkring hele tasken. Båndene er fastgjorte på bagsiden af tasken til sidst for at få den bedste placering. Synes egentlig kun det er fantasien, der sætter grænser med lukningen

Håber ikke jeg har glemt noget, det er mere end 2 år siden, jeg sidst syede en pusletaske

Spørg hvis der er noget, der forekommer uklart i min beskrivelse. Det hele er lavet meget på slump, jeg har intet mønster haft, men bare målt mig frem hver gang...og som sagt er det ved at være LANG tid siden, jeg sidst har syet en pusletaske... 

Anmeld

28. marts 2011

Ida.

mariamiss6 skriver:

Hov, og størrelsesforhold.... Gider du måle lidt på de færdige mål? altså bredden på lommedelene, og bredden og længden på madrasdelen

Og stropperne

Ih jeg er VILD med din version

Hvis nu jeg ender med at have succes på at sy den, må jeg så godt lave en DIY ud fra dit mønster? Hvis altså jeg lige orker det

Og TAK for al rosen i øvrigt du stjæler bare med arme og ben jeg sælger ikke af taskerne længere...

Anmeld

4. april 2011

Ida.

mariamiss6 skriver:

Lyder det helt skævt?

Kunne du bruge min beskrivelse?

Anmeld

4. april 2011

mariamiss6

idamaria83 skriver:

Kunne du bruge min beskrivelse?

Uh jeg kiggede vidst bare på billederne rundt omkring, og fik så syet mig frem til dette her

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

4. april 2011

Maja_4000

mariamiss6 skriver:

Uh jeg kiggede vidst bare på billederne rundt omkring, og fik så syet mig frem til dette her

Jamen dét er da også noget man "bare" lige gør ! :b

Giver du et link til din blog ? Og kommer der en DIY ? 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.