Søskende.... En svag - en stærk?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.572 visninger
24 svar
0 synes godt om
22. marts 2011

Loa

Nu syntes jeg efterhånden jeg er stødt på en del søskende par, hvor den ene har været meget selvstændig og udadvendt, og den anden meget usikker på sig selv og uselvstændig (groft stillet op)

Er der nogen der ved om dette er typisk? Eller oplever i det selv på jeres børn? Altså at søskende ofte er modsætninger.....?

Dette er blot en undring......

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. marts 2011

Tip!

Loa skriver:

Nu syntes jeg efterhånden jeg er stødt på en del søskende par, hvor den ene har været meget selvstændig og udadvendt, og den anden meget usikker på sig selv og uselvstændig (groft stillet op)

Er der nogen der ved om dette er typisk? Eller oplever i det selv på jeres børn? Altså at søskende ofte er modsætninger.....?

Der er noget om det..

min storesøster har altid holdt sig bag mig når vi skulle noget..

Da vi var mindre, skulle jeg ringe og høre om naboen ville lege... Hæhæ..

nu som voksne, så er det ofte vi handler sammen, hvor hun giver mig hendes dankort (jeg har koden ) og betaler, så pakker hun...

Det hænger nok lidt sammen med usikkerhed fra hendes side..

... og hun mener at jeg er en jernhård lady...

Anmeld

22. marts 2011

Jyden

Tjaaa, det er da også noget jeg støder på, synes jeg.

Vores drenge er i al fald meget forskellige. Den ældste er forsigtig, tilbageholdende overfor nye legekammerater, usikker på sine egne kvaliteter og bliver let ked af det.

Den yngste er født med ufattelige mængder selvsikkerhed og er sikker på at han kan alt og intet kan stoppe ham. Han giver sig helst ikke og taber helst ikke ansigt.

Behøver jeg at sige, at hvis de to skændes, så "vinder" den lille ...

Der er 3 års forskel på dem.

Vi tænker i al fald meget over den forskel vi oplever i forhold til dem og ved at den ældste skal støttes på en helt anden måde end den yngste. Vi arbejder meget med at oparbejde selvværd og selvtillid hos den store.

Anmeld

22. marts 2011

Loa

Flow skriver:

Der er noget om det..

min storesøster har altid holdt sig bag mig når vi skulle noget..

Da vi var mindre, skulle jeg ringe og høre om naboen ville lege... Hæhæ..

nu som voksne, så er det ofte vi handler sammen, hvor hun giver mig hendes dankort (jeg har koden ) og betaler, så pakker hun...

Det hænger nok lidt sammen med usikkerhed fra hendes side..

... og hun mener at jeg er en jernhård lady...

Ja sjovt, sådan er det også med min storesøster og mig.... Hun bestak mig også altid for at åbne døren når vi havde bestilt pizza

Syntes bare det er pudsigt/sjovt/mærkværdigt, at det er sådan.... Og jeg syntes ofte det er den yngste der er mest selvsikker.... I de tilfælde jeg kender i hvert fald....

Anmeld

22. marts 2011

Loa

Jyden skriver:

Tjaaa, det er da også noget jeg støder på, synes jeg.

Vores drenge er i al fald meget forskellige. Den ældste er forsigtig, tilbageholdende overfor nye legekammerater, usikker på sine egne kvaliteter og bliver let ked af det.

Den yngste er født med ufattelige mængder selvsikkerhed og er sikker på at han kan alt og intet kan stoppe ham. Han giver sig helst ikke og taber helst ikke ansigt.

Behøver jeg at sige, at hvis de to skændes, så "vinder" den lille ...

Der er 3 års forskel på dem.

Vi tænker i al fald meget over den forskel vi oplever i forhold til dem og ved at den ældste skal støttes på en helt anden måde end den yngste. Vi arbejder meget med at oparbejde selvværd og selvtillid hos den store.

Det er utroligt der kan være sådan en forskel på børn der stammer fra de samme gener, syntes jeg..... det er pudsigt, at sol og vind ikke fordeles mere ligeligt..... Men der må jo være en årsag til det....

Anmeld

22. marts 2011

TbCp

Loa skriver:

Ja sjovt, sådan er det også med min storesøster og mig.... Hun bestak mig også altid for at åbne døren når vi havde bestilt pizza

Syntes bare det er pudsigt/sjovt/mærkværdigt, at det er sådan.... Og jeg syntes ofte det er den yngste der er mest selvsikker.... I de tilfælde jeg kender i hvert fald....

Her er det lige omvendt... min storesøster er "den seje" hvor jeg er meget mere tilbageholdene og genert...

Måske det ahr noget at gøre med hvor stor aldersforskellen er... jeg ved det ikke.... der er 7 år mellem min storesøster og jeg...

På min fars side var jeg så den ældste, der var min lillesøster den selvsikre... os er der 9 år imellem.

Så tjah... jeg ved det sørme ikke...

Anmeld

22. marts 2011

Tip!

Loa skriver:

Haha... min søster bestikker også mig... Men jeg gør det jo gerne for hende...

Imorgen f.eks der skal vi til århus.. Det er hendes nye bil, men mig der køre..

Anmeld

22. marts 2011

Clisolka

Loa skriver:

Her har det været mig der har været meget genert - og kan stadig være det i store folkemængder  Min lillesøster er meget selvstændig og udadvendt. Hov, og der er 2 års forskel 

Anmeld

22. marts 2011

Loa

TbCp skriver:

Her er det lige omvendt... min storesøster er "den seje" hvor jeg er meget mere tilbageholdene og genert...

Måske det ahr noget at gøre med hvor stor aldersforskellen er... jeg ved det ikke.... der er 7 år mellem min storesøster og jeg...

På min fars side var jeg så den ældste, der var min lillesøster den selvsikre... os er der 9 år imellem.

Så tjah... jeg ved det sørme ikke...

det er egentlig pudsigt det er omvendt for jer, for jeg kender ingen andre for det er den ældste der er mest selvsikker....

Måske er det hele bare tilfældigt, og det bare er mig der bilder mig noget ind

Anmeld

22. marts 2011

Mumto3

vores 3 børn er vidt forskellige, men jeg vil bestemt ikke kalde dem for 'stærk/svag'. Den de har vidt forskellige kompetencer.

Der er ingen af de tre børn som jeg vil sige er 'den stærkeste'.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.