pussepige skriver:
Jeg blir ind imellem lidt irreteret når folk i forskellig debatter rundt omkring skriver det kan være den sociale arv der gør at det er sådan og sådan.. Feks når folk for fjernet deres børn eller har været på kontanthjælp mange år.. Og kommunen så siger jamen det er noget med den sociale arv og bla bla bla...
Bare lige et brokke indlæg herfra..
fra hende der overhovedet ikke kan have når folk begynder at snakke om den sociale arv..
Problemet er jo, at mange, desværre hænger fast i den "sociale arv" og så er der dem, der har hjerne og styrke til at bryde med det.
Ligesom når folk brokker sig over at muslimske mænd ikke respekterer kvinder...jamen..det er jo netop en social arv, der vil noget...og de fleste har det nu engang med at hænge fast i det mønster, de er vokset op med.
Jeg vil vove at påstå, at det er fordi de ikke er intelligente nok til at bryde med det negative, og de som gør, har så hovedet med sig.
Jeg kommer også til at tænke på nogle af de tvillingeforsøg der er lavet.
Her tænker jeg på et eksempel på et hold, der blev skilt som helt små og voksede op i hvert sit miljø. Den ene voksede op i et rigt mafiamiljø og den anden i et rigt overklassemiljø.
Begge havde de drive til at arbejde sig op til tops.
Den ene som mafiaboss og den anden som forretningsmatador.
De brød ikke med det de voksede op med, men de havde tallent for at ville blive ledere.
Så jo..jeg kan godt forstå jeres irritation, men det er nu engang et af de begreber, der har bidt sig fast, og som giver en definition på, at intelligens og opvækst/påvirkning = med den adfærd man har som voksen.

Kærligst
Sussie
Anmeld