Social arv..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. marts 2011

SussieThyssen

pussepige skriver:

Jeg blir ind imellem lidt irreteret når folk i forskellig debatter rundt omkring skriver det kan være den sociale arv der gør at det er sådan og sådan.. Feks når folk for fjernet deres børn eller har været på kontanthjælp mange år.. Og kommunen så siger jamen det er noget med den sociale arv og bla bla bla...

Bare lige et brokke indlæg herfra..

fra hende der overhovedet ikke kan have når folk begynder at snakke om den sociale arv..

Problemet er jo, at mange, desværre hænger fast i den "sociale arv" og så er der dem, der har hjerne og styrke til at bryde med det.
Ligesom når folk brokker sig over at muslimske mænd ikke respekterer kvinder...jamen..det er jo netop en social arv, der vil noget...og de fleste har det nu engang med at hænge fast i det mønster, de er vokset op med.
Jeg vil vove at påstå, at det er fordi de ikke er intelligente nok til at bryde med det negative, og de som gør, har så hovedet med sig.

Jeg kommer også til at tænke på nogle af de tvillingeforsøg der er lavet.
Her tænker jeg på et eksempel på et hold, der blev skilt som helt små og voksede op i hvert sit miljø. Den ene voksede op i et rigt mafiamiljø og den anden i et rigt overklassemiljø.
Begge havde de drive til at arbejde sig op til tops.
Den ene som mafiaboss og den anden som forretningsmatador.
De brød ikke med det de voksede op med, men de havde tallent for at ville blive ledere.

Så jo..jeg kan godt forstå jeres irritation, men det er nu engang et af de begreber, der har bidt sig fast, og som giver en definition på, at intelligens og opvækst/påvirkning = med den adfærd man har som voksen.

Kærligst
Sussie

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. marts 2011

wamse

Jeg har jo en del negativ social arv, men også masser af positiv. Men jeg synes nu det er en god ting, at man er opmærksom på den negative sociale arv, for det vil gøre at man ikke har samme udgangspunkt som andre fx har. Når den sociale arv bruges ved offentlige instanser, så er det vel blot for at danne sig  et indtryk af, hvor et menneske kommer fra. Der bliver vel også set på, hvor man står henne nu i livet. 

En del af mit sociale arv er fx at vokse op i misbrug, jeg var 4 generation af misbrugere, men jeg er clean nu og har været det i 8 år. Uanset hvad, så er det en del af mit sociale arv, også selvom jeg har brudt ringen. Det er desværre også en del af mine børns sociale arv nu.

Anmeld

22. marts 2011

Dinna88

pussepige skriver:

Jeg blir ind imellem lidt irreteret når folk i forskellig debatter rundt omkring skriver det kan være den sociale arv der gør at det er sådan og sådan.. Feks når folk for fjernet deres børn eller har været på kontanthjælp mange år.. Og kommunen så siger jamen det er noget med den sociale arv og bla bla bla...

fra hende der overhovedet ikke kan have når folk begynder at snakke om den sociale arv..

Enig. Der er mange hvorved den sociale arv har noget at skulle sige, men der er også mange hvor den IKKE har. 

Min søskende og jeg har haft en besværlig barndom, men vi er mønsterbrydere! 

- Jeg er den første i familien til at tage en studentereksamen og jeg har godt styr på min økonomi, samt jeg har et godt liv foran mig. Jeg har bestemte mål og vilkestyrken til at nå dem.

- Min bror er super højt uddannet og super rig på almen viden. Han er generelt bare godt begavet. Dette har han arbejdet hårdt for, og virkelig brudt den sociale arv.

- Min søster er en skide god mor, og har også opbygget et stabilt og godt liv

Anmeld

22. marts 2011

Aves.

pussepige skriver:

I den sammenhæng mener du nok den negative sociale arv som er meget brugt udtryk og især hos politikerne..det er blevet meget populært.

Jeg oplever der bliver taget med afstand fra det inden for mit fagområde...at undersøgelser faktisk viser at der ikke findes en negativ social arv...nu taler man om risiko faktorer der gør at nogle mennesker er mere udsatte og sårbare end andre mennesker. Men at sætte ligehedstegn mellem at man er vokset op i et og man så bliver på samme måde, eller selv får nogle problematikker, det kan man ikke...heldigvis...

Men man kan have en eller flere risikofaktorer, altså for at ende i samme sitution og med samme eller lignende problematikker som man selv er vokset op med eller mødt af.

Men jeg har det også svært med den der negative sociale arv-udsagn og måden den bliver kastet rundt på.

Anmeld

22. marts 2011

Faith

Secrets skriver:

Men hvorfor mener du det er forkert? Ganske vidst er der heldigvis MANGE, der går imod den sociale arv, men man kan altså ikke afvise, at den sociale arv i mange tilfælde spiller en rolle. Det giver jo et eller andet sted sig selv, for er du opdraget på en bestemt måde og har haft bestemte forbilleder og oplevelser, så vil de fleste jo adaptere de værdier og tanker, og det vil påvirke dem senere hen. Det betyder ikke, at alle påvirkes af den sociale arv, men man kan ikke afvise, at rigtig mange gør

Helt enig!

Anmeld

22. marts 2011

mullesmith2

pussepige skriver:

Det lige nøjagtig sådan noget jeg kan blive så sur over.. Hvorfor skal folk dømme en på hvordan ens liv feks var som barn..

ARG man kan blive så tosset over sådan noget.

Det er der da vel ikke nogen der gør? altså ser underligt på en fordi man klare sig godt selvom man havde en dårlig barndom med nogen skodforældre??? Det er da vel noget folk vil syntes godt om. Det vil jeg da helt sikkert.

Og hvorfor blive sur over social arv? det er jo bare desværre sådan at mange folk der kommer fra dårligere stillede kår også selv ender i det. Men så er det jo bare godt der er nogen der kan bryde mønsteret  

Anmeld

22. marts 2011

TbCp

Secrets skriver:

Men hvorfor mener du det er forkert? Ganske vidst er der heldigvis MANGE, der går imod den sociale arv, men man kan altså ikke afvise, at den sociale arv i mange tilfælde spiller en rolle. Det giver jo et eller andet sted sig selv, for er du opdraget på en bestemt måde og har haft bestemte forbilleder og oplevelser, så vil de fleste jo adaptere de værdier og tanker, og det vil påvirke dem senere hen. Det betyder ikke, at alle påvirkes af den sociale arv, men man kan ikke afvise, at rigtig mange gør

Anmeld

22. marts 2011

quar20

pussepige skriver:

Det lige nøjagtig sådan noget jeg kan blive så sur over.. Hvorfor skal folk dømme en på hvordan ens liv feks var som barn..

ARG man kan blive så tosset over sådan noget.

Lige præcis...!!

Tit kan det også blive en stor undskyldning at bruge om borgere der er tabt i systemet..!!

Anmeld

22. marts 2011

quar20

Secrets skriver:

Du har HELT ret...!! FULDSTÆNDIG...!!

MEN - jeg syntes TIT det kan blive til en undskyldning..

JAMEN de har jo ikke set andet, de kender ikke til andet osv osv..!! Men det er jo så DER jeg syntes kommunerne burde slåes meget hårdt i nakken med en våd pore ...!! I mange tilfælde "glemmer" de at de faktisk har PLIGT til at hjælpe de pågældende familie UANSET hvad det kræver, når de er KLAR over HVAD der sker i den pågældende familie..!!

Anmeld

22. marts 2011

quar20

112233 skriver:

Men hvis du ikke mener der er noget der kan påvirkes af den sociale arv så kan du vel heller ikke kalde dig mønsterbryder??

Så er du jo bare dig...

Den sociale arv nævnes jo fordi vi bliver påvirket af de ting vi oplever...
Og hvis man ikke kender til andet end druk (eksempel) og tror det er det rigtige jamen så er der jo snak om den sociale arv...

At du så ikke er "på den måde" betyder jo at du er brudt ud af den sociale arv og "laver" selv en ny for dine børn...

Det behøver jo ikke være negativ...

Du har HELT ret...!!

Jeg mener bare det tit bruges som en undskyld i systemet eller i omtale mellem mennesker AT : de havde også en hård barndom - det kan de ikek gøre for - osv osv osv..!!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.